Chelovek-Amfibiya (1962)

Sovjet-Unie
Fantasy / Sciencefiction

geregisseerd door Vladimir Chebotaryov en Gennadi Kazansky
met Vladimir Korenev, Anastasiya Vertinskaya en Mikhail Kozakov

De bevolking van een kustplaatsje raakt beangstigd door verhalen over een onbekend wezen, 'de zeeduivel'. Niemand weet wat het is, maar het blijkt de zoon van professor Salvator te zijn. Deze heeft een operatie op zijn zoon uitgevoerd waardoor hij onder water kan leven.

west&east
de legendarische sc-fi film. met de beeldschone Anastasiya Vertinskaya in de hoofdrol.

avatar van movie acteurs
ik kan me deze film niet zo goed meer voor de geest halen. Ik vond 'm wel mooi, geloof ik, maar dat kwam door de mooie onderwater shots. Hopelijk krijg ik deze weer eens te zien. Ik hou het tot nu toe bij een 3,0.

avatar van Mochizuki Rokuro
Weer heel bijzonder. Een mix van Jules Verne en een schelmenkomedie met Eroll Flynn. Het eerst half uur heeft die heerlijke Russische fantasy feel, maar dan schakelen we ineens over naar een zoet-romantisch Dolce Vita (in Havana ??) en houdt de vaart er in met een onmogelijk liefde tussen land en zee.

De Ruscico-DVD heeft trouwens erg instabiele kleuren (van oranje tot grijs), maar de film ziet er wel prachtig uit. Vooral ook onderwater inderdaad.

avatar van Darbie
En. . . . met de beeldschone Vladimir Korenev {ook in de hoofdrol} .

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Film begint aardig en lijkt inderdaad meer een fantasy- richting op te gaan. De onderwatershots zijn mooi - hoewel het manneke in zijn aluminium-outfit er nogal bespottelijk uitziet. De film opent met een sequentie waarin de jongeman een vrouw redt van een haai. Een knullige, maar vermakelijke sequentie. Helaas is de rest van de film minder vermakelijk. De film gaat vooral op de romantische tour, met hier en daar wat slapstick en wat plotselinge dansscènes. Spanning, fantasy of creatieve sequenties laten te lang op zich wachten en begon ik me gaandeweg wat te vervelen. Echt leuk slecht wordt het echter ook niet, dus veel camp heb je hier ook niet aan. Desondanks is het stilistisch gezien wel een uitstekende film.

2,5 sterren.