Till Eulenspiegel (2003)

Duitsland / België
Animatie

geregisseerd door Eberhard Junkersdorf
met de stemmen van Benedict Weber, Oliver Mink en Veronica Ferres

Boomstadt is een stadje waar de hardwerkende mensen maar een doel voor ogen hebben: geld verdienen, en liefst veel! Het is geen wonder dat Till Eulenspiegel hier niet welkom is: hij is een kwajongen, die ervan houdt grappen uit te halen. Till kwam naar de stad om zijn grootvader Marcus te redden, die slachtoffer is geworden van zijn eigen experimenten... In de stad aangekomen, waar alles in rep en roer staat vanwege de nakende verjaardag van de koning wordt hij verliefd op Nele, de dochter van de burgemeester, en een meisje met wilde ideeën en een ijzeren wil. Till is echter niet alleen.

avatar van Freud
Hij is in Vlaanderen in de cinema nu, met de stemmen van Jan Decleir (die mens heeft blijkbaar niet anders te doen dan stemmen inspreken) en Pieter Embrechts (!!) Ik zal deze week wel even gaan kijken denk ik (het gratis ticket heb ik al )

avatar van titia
Komt begin juli in de nederlandse bioscopen

avatar van Freud
Vandaag gezien, en ik ben er niet rouwig om. De film is absoluut niet consistent, soms bulkt hij van de leuke vondsten, maar het verhaal is werkelijk bedroevend onorigineel. Ik heb zo'n beetje de indruk dat ze zijn begonnen met het verhaal, en dan ontdekt hebben dat het op niet veel trok, en zo snel mogelijk extra grapjes erin hebben gestoken. Op die manier heb je een film met een idioot verhaal, maar elk stukje apart is leuk gedaan. En er zitten een aantal leuke grapjes in (in het huis van die tovenaar-opa zit een echte roltrap, als ze daar op staan zegt Tijl 'Amai, da rolt rap' Dat vind ik dus echt humor!) De film is erg amusant en charmant (alhoewel vederlicht) en bovendien soms erg goed geanimeerd (maar op andere momenten juist weer niet, misschien te verklaren door het feit dat er volgens de aftiteling zeker tien verschillende animatiebureaus hebben meegewerkt) Ik geef hem 3 sterren, niet omdat hij slecht is, maar het omgekeerde is eigenlijk ook niet echt waar.

avatar van Webby
Ook Serge-Henri Valcke 'speelt' een uil (stem)

Ik ben als docent Duits erg blij met de film, daar heel veel
niet-Engelstalige verhalen louter in het Engels verfilmd worden.
Mozart in het Engels bijv. blijft iets raars, net zoals Hitler (maar
dat hebben 'ze' nu gecorrigeerd).
De tekenfilm heeft een hoog tempo, wat leuk is. Ze hebben het
niet ouderwets aan het origineel gespiegeld (...), maar er een
moderne draai aangegeven. Prima. Ik geef de film geen 5, omdat
het verhaal niet diepgaand genoeg, maar wel een 4, deels vanwege bovengenoemde reden!

Is deze al op dvd uit?

avatar van Purmerend
Sommige stukjes lijken erg op die uit Aladdin. Niet origineel dus maar vermakelijk is ie meestal wel.

avatar van baspls
WTF!! Duitse remake van een nederlandse film uit de jaren 40/50???
Maarten Toonder heeft als ik het me niet vergis er aan gewerkt.