Chappaqua (1966)

Verenigde Staten / Frankrijk

geregisseerd door Conrad Rooks
met Conrad Rooks, Jean-Louis Barrault en William S. Burroughs

Een surrealistisch dagboek van Russel Warwick. Begon met 14 jaar te drinken, met 15 jaar zijn eerste delirium en op zijn 19de aan de drugs om het drinken te stoppen.

avatar van Intruder
Nu zaterdag (2 april) in het filmmuseum van Antwerpen in het kader van het Beat-weekend aldaar. Voorafgegaan door de kortfilm 'Early Abstractions' van Harry Smith. Vrijdag trouwens het debuut van Cassavetes, 'Shadows', en zondag 'The Connection' van Shirley Clarke (die ik probeerde toe te voegen, maar ik vond geen geschikt prentje).

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Deze maand nog op DVD via Filmfreak.

avatar van Poisonthewell
Surrealistisch en psychedelisch, maar vooral ook erg grappig. Een aantal filmverwijzingen (The Public Enemy, The Wilde One, Les Enfants du Paradis, etc.), een aantal bekende gezichten (Bill Burroughs, Ravi Shankar, Allen Ginsberg & Peter Orlovsky). En natuurlijk Jean-Louis Barrault die ook nog eens een gek dansje doet. Wat wil je nog meer? 4*

avatar van VanRippestein
Zomaar op de gok gekocht (muziek van Ravi Shankar en William S. Burrough die acteert waren genoeg redenen). En dit was geen misser! Erg leuke boeiende trip. Het enige nadeel is dat het verhaal echt niet loopt. Dat maakt de trip erg interessant, maar het einde en de dialogen nogal abrupt en misplaatst. Zonder enige karakterontwikkelingen loopt de film naar een voor de hand liggend, maar emotioneel onlogisch einde:

Midden in een trip is russel opeens afgekickt en vertrekt hij, zonder verdere aanleiding of logica .

Zoals ook bij Easy Rider, Psych out en The Trip heeft Chappaqua een hele bizarre maar erg goed gelukte montage, toch had Chappaqua wel een ander sfeertje, mede doordat het zwartwit gefilmd is.

Over de dvd:De extra's op de dvd (filmfreak) zijn ook heel ok: 2 interviews met regiseur/acteur Conrad Rooks, alleen de beeldkwaliteit is wat matig.