La Marie du Port (1949)

Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Marcel Carné
met Jean Gabin, Nicole Courcel en Claude Romain

Henri Chatelard is een veertiger, eigenaar van een restaurant en een bioscoop, en een liefhebber van vrouwen. Als hij Marie ontmoet, 18 jaar oud en net haar vader verloren, is het niet duidelijk wie de jager is en wie de prooi.

De inleiding van de film vertelt mij dat de film bij zijn verschijnen door de kritiek slecht werd onthaald. Mogelijks omdat franse held en sociale idealist, Jean Gabin, hier een ongewone rol krijgt aangemeten van rijke, oudere man die er niet voor terugdeinst harten te winnen en te breken en best een jonge blaadje lust. Tegen de heersende zeden of het imago Gabin ? In ieder geval Gabin's niet zijn beste rol, verre van. Het verhaal zelf is traag en weinig opwindend. Er zijn verrassend voor die tijd en met dat thema verrassend veel buitenopnamen. Kan helaas de film niet op een hoger niveau tillen.