New York Chiama Superdrago (1966)

Alternatieve titel: Secret Agent Super Dragon

Italië / Frankrijk / Monaco / West-Duitsland
Actie / Thriller

geregisseerd door Giorgio Ferroni
met Ray Danton, Marisa Mell en Margaret Lee

Als een van zijn collega's wordt vermoord, komt Bryan Cooper, alias Secret Agent Super Dragon op het spoor van een misdaadbende die vergiftigde kauwgom onder de mensen heeft verspreid. Blijkbaar wil de bende de wereldmacht in handen krijgen door alle mensen afhankelijk te maken van hun kauwgom.

avatar van Vinokourov
Tsja, met kauwgom wereldheerschappij nastreven. Er zijn vele pogingen gedaan in even zovele films. Aliens zijn altijd populair geweest en een geheim wapen deed het ook altijd goed, maar met kauwgom is toch op zijn zachtst gezegd wat apart
Het plot is in deze James Bond-rip off wat verwarrend en de held van het verhaal is erg vervelend door zijn zware stem en verwaande gedrag. Goede punten zijn er gelukkig ook. Zo is de muziek (zij het overdadig) nog best te pruimen en datzelfde geldt voor wat geinige actiescenes. Geinig is ook dat sommige buitenscenes opgenomen zijn in Amsterdam en Volendam, wel ontzettend cliche allemaal, maar goed.

avatar van otherfool
Ik vond die wannabee James Bond wel aardig eigenlijk, die gast is zo heerlijk arrogant! Leuk inderdaad dat het zich in Nederland afspeelt, jammer alleen dat er geen poging is gedaan een coherent verhaal te vertellen. Het plot hangt van toevalligheden aan elkaar, mist logica en is soms gewoon op het domme af. Zo ontsnapt onze held bijvoorbeeld op een nogal suffe manier aan de verdrinkingsdood en wordt hij niet herkend in de meest minimale vermomming ooit (Clark Kent eat your heart out). Om over het hele kauwgom verhaal nog maar te zwijgen...

1,5*.