Head in the Clouds (2004)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Spanje / Canada
Drama / Romantiek

geregisseerd door John Duigan
met Charlize Theron, Penélope Cruz en Stuart Townsend

Rond 1930, Parijs. Gilda Bessé deelt haar appartement met Guy, een Ierse schoolmeester en Mia, een Spaanse vluchtelinge. De oorlog komt steeds dichterbij terwijl Gilda zich tegoed doet aan haar hedonistische levensstijl en elitaire carriere in de fotografie. Guy en Mia echter, besluiten de strijd tegen fascisme te steunen en de drie vrienden groeien uit elkaar.

Best aardige film waarin Charlize Theron een mooie rol vertolkt.
Jammer dat de film geen happy ending heeft.
Voor mij 3 sterren

Niet mijn smaak film, ik heb dan ook behoorlijk moeite moeten doen om de aandacht erbij te houden en de film af te kijken.
2 *

Flauw deze film met veel te veel aandacht voor
Charlize Theron en veel te weinig voor de rest
van het verhaal, daarom een 2 .

is deze film al uit hier in nederland?

Reinbo
Zwakke film. RTL4 achtig drama dat nergens weet te boeien.

avatar van tevelenco
Het verhaal van deze film sprak me erg aan.
Alleen liet de uitwerking hiervan nogal wat te wensen over.
Het verhaal wordt wat rommelig in beeld gebracht en niet erg overtuigend geakteerd.
Zodat je weinig binding krijgt met de hoofdpersonen.
Ook is het verhaal soms wat saai.
Gelukkig vond ik het laatste half uur weer wel wat boeiender zodat deze film toch nog een krappe voldoende scoort.

avatar van Norma
Redelijke film die sfeer oproept door het laten zien van kleurige, soms best fraaie plaatjes maar met een liefdesverhaal dat me totaal niet wist te boeien. De meerwaarde van de driehoeksverhouding als verhaallijn is me volledig ontgaan.

avatar van Roel B
tevelenco schreef:
Het verhaal van deze film sprak me erg aan.
Alleen liet de uitwerking hiervan nogal wat te wensen over.
Zodat je weinig binding krijgt met de hoofdpersonen.
Ook is het verhaal soms wat saai.

Goed verwoord, helemaal mee eens. Alleen het aantal sterren dat je geeft is wat aan de hoge kant na dit negatieve verhaal.

Eigenaardig dat deze film niet hoger scoort in het algemeen.
Ik vond het verhaal, dat wel wat saai is in het begin, toch best boeiend.
Vooral het tweede deel van de film is goed en ook zeer realistisch.
En je ziet alweer een prachtrol van Charlize Theron die uitermate goed gecast is voor alweer een glansprestatie.
Maar ook Penélope Cruz en Stuart Townsend (deze laatste is me relatief onbekend) zijn beiden prima.
Nog een pluim heb ik over voor de decors, prachtig hoe het vooroorlogse Parijs (en ook tijdens de oorlog) in beeld wordt gebracht.
Een film naar mijn smaak dus en heb me er zeker niet bij verveeld, alleen het begin had iets beter gekund.

avatar van Timmy757
Ben het helemaal met Tarkus eens. Mooie film, die erg wordt ondergewaardeerd. En wat is Charlize toch een prachtige vrouw, en wat zet ze weer een prachtige rol neer.

avatar van Darbie
Je knipt wat gras tussen de trottairtegels weg, laat dat even trekken in heet water, schenkt dat dan uit in kopjes met schotels eronder en dan denken dat je smakelijke Engelse thee hebt.

Voila; het recept voor 'Head in the Clouds'.

avatar van Jeremiah1989
Megan_74 schreef:
2 *

ik had hetzelfde probleem! Matige film, die me niet wist te boeien.

Merkwaardig lage score voor een boeiende film, die romantisch en vrij opgewekt begint en eindigt in een bitter oorlogsdrama. De tegenstellingen qua sfeer tussen de twee delen van de film komen goed uit de verf. Het tweede deel, dat speelt tijdens de Spaanse Burgerloorlog en de Tweede Wereldoorlog, is een stuk interessanter dan het romantische begin.

Uitstekend camerawerk en ook het acteren is prima in orde, met een klein maar opvallend bijrolletje van Karine Vanasse (Emporte-moi, 1999) als het verzetsmeisje.

Een melodramatisch, soms chaotisch overkomend, maar ook sfeervol episch liefdes/oorlogsdrama dat speelde in de jaren dertig en veertig. Centraal stonden de dillema's waar jongeren in die tijd voor stonden. Een verhaal over de hartstochtelijke en noodlottige wegen der liefde in contrast met het politieke gevecht tegen het fascisme (op de achtergrond speelden de Spaanse burgeroorlog en de invasie van de nazi's in Frankrijk). Onvoorstelbaar jammer dat het geheel zo doorspekt was van clichés want de cast speelde uitstekend.

Zag deze film een paar jaar geleden en was toen diep onder de indruk, maar was toen nog niet actief op MovieMeter. Wilde hem nog een zien en ben nog steeds onder de indruk. Wat een verhaal, wat een scenario, wat een prachtige vormgeving en de drie leads (Charlize Theron, Penélope Cruz en Stuart Townsend) doen het overtuigend. Het begin lijkt bijna terloops en komt terug in een grimmig einde. Ook nog eens met een prachtige score met muziek uit die jaren. Ik heb aan het scherm gekluisterd gezeten.

Maar gauke heeft wel gelijk. Melodramatisch en chaotisch is het wel. Komt ook door de vele locatiewisselingen: Cambridge, Frankrijk, Spanje, Londen, weer Frankrijk, enz. Maar toch, heb me niet te veel laten afleiden door de onvolkomenheden van de vorm, ik blijft het een prachtige film vinden. En het is gelukkig ook geen preutse film. Het gaat tenslotte over jonge mensen. Maar wel over jonge mensen uit een bepaalde hogere klasse. Die stonden misschien voor de morele keuzes waar gauke hierboven op doelt, maar dat gold natuurlijk niet voor iedereen. Intussen is de wereld wel veranderd.