Les Magiciens (1976)

Alternatieve titel: Death Rite

Frankrijk / West-Duitsland / Italië

geregisseerd door Claude Chabrol
met Franco Nero, Stefania Sandrelli en Jean Rochefort

Een zich vervelende rijkaard in Tunesië probeert de voorspellingen van een helderziende charlatan uit te doen komen. Voor een moordprofetie lijkt een jong echtpaar met problemen het aangewezen manipulatie-object, maar er valt een ander slachtoffer dan voorzien was.

Er bestaan er 5 van : zintuigen... dat is althans wat men ons officieel voorhoudt. En wat als er nu eens meer waren ? Dat is het balletje dat de intro tot de film voor ons opwerpt, met op de achtergrond schilderijen van Magritte als beeldvulling. Het volgende verhaal zal dan moeten dienen als illustratie van de opgeworpen hypothese.
Hypothese die vervolgens weer tamelijk wordt gedeconstrueerd door Chabrol en vaste scenarist Gegauff, die voor de gelegenheid- des winters neem ik aan- naar Djerba trokken met een puddingcast in hun kielzog. Onder hen herkennen wij Fröbe de goochelaar die beweert met zijn innerlijke oog een moord te hebben gezien, hij heeft de identiteit van het slachtoffer niet kunnen ontwaren maar het lijkt- allicht- een jonge vrouw te zijn. Helaas is Fröbe die hier doodgemoedereerd overacteert en om de 5 minuten een beroerte, hartverzakking, astmatische aanval of psychose krijgt, zo onverstandig om zijn zielenroerselen te delen met Jean Rochefort ( die jullie ook kennen van de Disneyclub...), een verveelde miljonair die met Fröbe op weg is naar hetzelfde hotel op Djerba, een hotel dat Fröbe heeft ingehuurd om goochelacts te verzorgen voor de schijnbaar infantiele clièntele.
Onder deze dwazen treffen wij dan Nero ( die jullie ook kennen uit Django unchained...) , van wie we moeten geloven dat hij een Tunesiër is wiens zieke moeder in Djerba woont, en Sandrelli aan. Een ongelukkig gehuwd koppeltje uiteraard en al snel duikt Nero met een ander de koffer in terwijl Sandrelli zich doorheen de film weer eens als verdwaasde huppelkut gedraagt.
Diezelfde Sandrelli is het ook die van haar paard flikkert als ze over het strand galoppeert , een ongeluk dat Fröbe had "gezien " . Maar daarmee brengt hij Rochefort op ideeen en deze akelige meneer besluit dat Sandrelli het moordslachtoffer is dat Fröbe zag in zijn gememoreerde visioen. Waarna Rochefort het schijnbaar onvermijdelijke en door het lot beschikte een handje helpt : hij zet Nero op tegen Sandrelli, tevreden toekijkend op het strand hoe de gebeurtenissen hun loop lijken te hebben...
Natuurlijk loopt het allemaal anders en wie weet heeft het zesde zintuig er niets mee te maken, wel kan ik zeggen dat het motto op het slot luidt " the fault, dear Brutus, is not in the stars, but in ourselves, that we are underlings " . Waarna u zelf wel uw conclusies kunt trekken.
Op papier klinkt het vrij intrigerend en iets waar je eerder het etiket intrigue/ mystery op zou plakken, ironisch eerbetoon ook aan de ouwe B- noir/ mysteries met hun koddige hypnotisme en occultisme mumbo jumbo, maar het is allemaal tamelijk lusteloos uitgewerkt door Chabrol en echt spannend wordt het nergens. Nogal bizar, zeker in het begin, was de editing in een soort autonome blokken, dat werd in de tweede helft wat minder.
Wordt door de meeste Chabrol buffs beschouwd als een mislukking, voldoet ook niet aan de veelbelovende premisse mede dankzij het zwakke of overdreven spel van de hele cast behalve Rochefort. Dan nog is het vreemd dat deze film nooit- bij mijn weten- op DVD is verschenen. Kan uiteraard wel worden gedownload met fansubs, zijn versies in meerdere talen voor deze pudding. Ik zag de Italiaanse.

Tenslotte : deze prent werd in onze contreien uitgebracht als "de magiërs " en moet door honderden hier gezien zijn. De rest kunnen jullie zelf invullen...