On Purge Bébé (1931)

Frankrijk

geregisseerd door Jean Renoir
met Marguerite Pierry, Michel Simon en Fernandel

Een zakenman probeert een opdracht tot levering van po's aan een legerkazerne te krijgen. Een bespreking met een legerfunctionaris wordt echter onbedoeld volledig in de war gestuurd door zijn gezinsleden.

Pies&poep komedie van Renoir,gebaseerd op een klucht van Feydeau.Als je bedenkt dat amper 20 jaar eerder Jarry nog een schandaal veroorzaakte met de uitroep: merdre!( Ubu roi) mogen we aanemen dat dit stuk/deze film voor de brave burgers van toen overkwam als pure shocksploitation.
Het gaat ook alleen over pies&poep: terwijl Louvigny poepschaaltjes tracht te slijten aan ministerie van defensie vertegenwoordiger Simon( die allicht een cocu speelt) wordt hij lastig gevallen door zijn met poepemmers zeulende vrouw die klaagt over de constipatie van bébé,hun ongeveer reeds 8 jarige zoon.
Dit roept om zwaar geschut in de vorm van laxeerdrankjes,die echter per ongeluk steeds in verkeerde handen vallen.Dat resulteert in een "spetterende" finale waarin Renoir wellicht als eerste in de filmgeschiedenis het geluid van een doorspoel wc laat horen.
Opvallend is verder dat ook nog Fernandel even komt opdraven.een van zijn weinige( of enige? ) samenwerkingen met Renoir.
Ik weet niet wie hier de versie van 62 minuten gezien heeft,maar voorzover ik weet is alleen de gerestaureerde versie van 46 minuten nog te bekijken.