Dov'è la Libertà...? (1954)

Alternatieve titel: Where Is Freedom?

Italië

geregisseerd door Roberto Rossellini
met Totò, Vera Molnár en Ines Florentini

De kapper Salvatore wordt vrijgelaten uit de gevangenis. Hij heeft 20 jaar gezeten wegens het plegen van een passionele moord. Eenmaal vrij merkt hij dat de wereld erg veranderd is. Salvatore kan zich niet aanpassen aan de nieuwe maatschappij en als zelfs zijn eigen familie hem hypocriet benadert, besluit hij dat het beter is om terug achter de tralies te verdwijnen.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een Rossellini met Toto ? Enfin, dramatische komedie waar Rossellini weer een soort moraal casuistiek bedrijft als in LMA, maar dan wat minder kluchtig. Bovenal een satire op de na-oorlogse kleine burgerij waarbij opvalt dat er ook een verwijzing in zit naar de holocaust. Toto blijft aardig ingetogen behalve tijdens de courtroom sessie waar hij zijn gebruikelijke act opvoert.
Zoals gebruikelijk is de crimineel in kwestie eigenlijk de sympathiekste figuur uit de film en de veronderstelling dat deze braverik een crime passionel zou hebben gepleegd vereist een behoorlijke suspension of disbelief.
Muziek uiteraard van Renzo.