• 8.348.847 stemmen

Genre: Komedie / Romantiek

Oorsprong: Nederland / België

Geregisseerd door: Ruud van Hemert

Met onder meer: Nada van Nie, Marc Hazewinkel en Hans Man in 't Veld

IMDb beoordeling: 4,5 (362)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 30 juni 1988

Plot Honneponnetje

Een dochter van rijke ouders wordt in het streng katholieke internaat Johanna Regina verre van de feiten van het leven gehouden. Zij ontsnapt op een kwade dag om de wijde wereld in te trekken, daartoe opgehitst door het liefdesromannetje 'Annets Liefdeszang'. De nieuwsgierige Honneponnetje gaat op zoek naar de liefde in de grote stad.

Honneponnetje

Soeur Francisca

Soeur Petronella

avatar van Mallory Destiny

Mallory Destiny

Het voorbeeld van een film die je niet wilt kennen, of waar je op vergeet te stemmen omdat je er eigenlijk niet aan herinnerd wil worden.

De modus "zo slecht dat het weer grappig is" kan af en toe van toepassing zijn, maar in dit geval lijkt er op die modus gezinspeeld te zijn, en dat is echt niet leuk en zonde van de moeite en energie etc.

avatar van gotti

gotti

Ah joh, wees eens lief voor ons snoepje...

avatar van Mallory Destiny

Mallory Destiny

Wel erg ouwe snoep hoor, zo'n zuurtje van 20 jaar

avatar van FunkStar

FunkStar

DIt is pure jeugdsentiment voor mij! Jammer dat ie nog steeds niet op DVD is verschenen...

avatar van riefenstahl

riefenstahl

Deze monumentaal slechte film betekende het einde voor van Hemert's carriere; ik herinner me nog de poeha waarmee deze film in de publiciteit werd gebracht; iedereen verwachte een leuke film a la Schatjes/Mama is boos: o,o wat een teleurstelling bracht dit teweeg.

Het gegeven op zich is al bespottelijk [van Nie heeft zelfs haar borsten nog nooit gezien] en de naaktscenes waren destijds niet meer genoeg om mensen naar de bioscoop te trekken.

Platte humor die niet aanslaat.

avatar van Spetie

Spetie

We hadden zaterdag met wat vrienden zin in een slechte film om eens lekker te lachen. Dit was op zich een goede keuze, want de film is gewoon erg slecht. Acteerwerk, dialogen en verhaal houden allemaal niet over. Toch heb ik wel een paar keer moeten lachen om de slechtheid van sommige scenes. .

avatar van kootje055

kootje055

Vond deze film vroeger toch echt wel leuk. Voor mij daarom toch nog een 2 waard!

avatar van speranza

speranza

Deze film kan mij totaal niet bekoren. Het acteerwerk is zeer slecht.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

speranza schreef:

Deze film kan mij totaal niet bekoren. Het acteerwerk is zeer slecht.

inderdaad het is best wel een slechte film, maar van jou vind ik het toch een beetje vreemd omdat je bijna alles 5,0 sterren stemt, teminste zowat alle films op een paar 3,5 na dan

avatar van wess16

wess16

Nada was lief. En als pubertje vond ik dit gewoon een leuke film. Maar niet meer herzien dus.

avatar van Tom de Haas

Tom de Haas

Als 12 jarige vond ik de film wel ok maar haalde het niet bij Schatjes en Mama is boos. Ik heb de laatst genoemde op dvd en vroeger vaak gekeken maar Honneponetje heb ik volgens mij niet meer gekeken na de video release in 88/89. Ik wil m toch graag nog een keer kijken (jeugdsentiment)

En het lijkt dat Ruud van hemert na mama is boos de magie heeft verloren, denk aan zijn laatste flop Feestje! met van erven dorens en kamerling als studenten, terwijl ze tijdens het maken van de film beide in de 30 zijn!!

Theunissen

Wat een trieste bedoeling was deze film destijds (nu ook nog natuurlijk). Ik heb deze film destijds alleen gekeken vanwege de bloot scene (stelde ook nog weinig voor) van Nada van Nie. Verhaal slaat nergens op en te lachen viel er helemaal niets. De cast is ook nog eens van een bedroevend niveau met als dieptepunt Nada van Nie. Ze ziet er best leuk uit maar acteren kan ze niet.

avatar van movie-edje

movie-edje

Deze film jaren geleden gezien op video!

Het was wel ( De film die je gezien moest hebben )

Wat ik kan herinneren, was het toch allemaal best komisch! maar meer niet.

Het was de ondekking van Nada van Nie.

avatar van mister blonde

mister blonde

• 11993 berichten

Dat was zeg 'ns aa. Deze film draaide samen met Intensive Care juist de carriere van van Nie in een vroegtijdig stadium hardhandig de nek om.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20375 berichten

Volgens mij was dit nog best een hit. Maar misschien komt die indruk doordat ik dit op mijn dertiende in de bios zag.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Non Nana.

Dit cinematografische gedrocht omvat een zogenaamd komisch avontuur met de immer aantrekkelijke Nada van Nie. Zij is het nonnetje 'Honneponnetje' dat in de grote stad de liefde leert kennen.

Dat klinkt aardiger dan het is, want de grappen en grollen die gepaard gaan met het naïeve meisje op weg naar volwassenheid zijn werkelijk om te huilen zo flauw. Ook de acteerprestaties zijn beneden peil.

Slecht.

avatar van D-ark

D-ark

Over non-acteren gesproken en de geweldige jaren 80 vormgeving. Gedrocht van jewelste die nogal onverwacht kom na de twee ondergewaardeerde zwarte komedies hiervoor.

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

Deze film zag ik in 1988 in de plaatselijke bioscoop en ik vond hem heel erg leuk, dit kwam grotendeels door de actrice Nora Kretz die in de film de komische rol speelt van de strenge Oppernon/Moeder Overste.

Zij stoot telkens haar neus tegen het een of ander of valt er per ongeluk op en gedurende de film zie je haar neus groeien en groeien.

Van mij mag deze film zo onderhand wel op dvd verschijnen.

avatar van Plotjes

Plotjes

Jammer inderdaad dat hij niet op DVD uit is. Het is geen goede film. Daar niet van. Maar wel een typisch product van de Nederlandse jaren '80. Van Nie, het allereerste nummer van Ellen ten Damme, de laatste film voor meer dan een decennium van Van Hemert... Hij zou het ook prima doen op een Netflix of iets dergelijks.

Als je behoefte hebt aan meer dan 2000 woorden over Honneponnetje kun je hier klikken trouwens: HONNEPONNETJE (1988) | Plotjes

avatar van Quentin

Quentin

Heel fijn stukje, mijn complimenten!

avatar van Plotjes

Plotjes

Thanks!

avatar van 93.9

93.9

Best leuke film, destijds in de bios gezien in mijn jeugd.

avatar van Reg29

Reg29

Wat een foute film zeg!Het is zo belabberd gemaakt dat dit meer geschikt is als een onderzetter!

avatar van Quentin

Quentin

93.9 schreef:

Best leuke film, destijds in de bios gezien in mijn jeugd.

Staat die komma niet verkeerd.

Best leuke film destijds, in de bios gezien in mijn jeugd.

Lang geleden gezien. Bij IMDb nog niet eens zo laag gemiddelde. (Zal dus wel niet zo slecht zijn, zal hem wel herkijken).

avatar van 93.9

93.9

Dick2008 schreef:

Staat die komma niet verkeerd.

Best leuke film destijds, in de bios gezien in mijn jeugd.

Hahahaha inderdaad je hebt gelijk.

Dick2008

Meestal kwamen films 1 à 2 jaar later op de buis. Zou niet meer weten wat ik er toen van vond. Misschien slecht, misschien niks aan.

Het was een mislukking, en ziet er als zodanig ook uit. Lachen? wat nou lachen. Ik vind het maar een domme film. 2.0

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Onterecht neergesabelde film. Het heeft allemaal weinig om het lijf, maar de kluchtige herrie kon ik eigenlijk wel waarderen. Leuk ook die gastrollen van mensen als Jette van der Meij en Martine van Os. Gewoon vrolijke onzin in vrolijk jaren '80-decor.

avatar van Lakte

Lakte

• 1911 stemmen

Gezien vanaf een VHS die overgezet is op DVD.

Hele leuke en hele foute film van Ruud van Hemert! Omdat de film zo fout is is ie erg vermakelijk, zo slecht als iedereen zegt dat ie is vind ik allemaal nog wel meevallen. Zit een lekker vlot tempo ik de film. Erg leuk die rol van Herbert Flack als Apollo Romanski, gebaseerd op Roman Polanski ?

Enige Ruud van Hemert film die ik nog moest zien.

Kwam er sinds kort ook achter dat Nada van Niet de dochter is van regisseur René van Nie.

Echt zonde dat deze film nooit fatsoenlijk op DVD is uitgekomen, had mooi bij die Universal uitgaves van Schatjes en Mama is Boos gepast.

avatar van Lebarron

Lebarron

Donna,Donna en Honneponnetje waren eind jaren '80 mijn kennismaking met de Nederlandse film. Beide waren niet top maar er zit wel een verschil in. Aan Donna, Donna bewaar ik weinig nostalgische gevoelens want aan het verhaal kon ik werkelijk geen touw vastknopen. Honneponnetje wel want ook al had film had net zoveel om het lijf als Nada van Nie in bepaalde scènes was hij toch geestig. Het is in feite gewoon een ouderwetse klucht in een '80's jasje en daardoor is hij toch vermakelijk. En Nada van Nie is charmante naïef. Ik zou de film nog wel eens terug willen zien maar misschien is het beter om dat niet te doen.