Bangiku (1954)

Alternatieve titels: Late Chrysanthemums | 晩菊

Japan

geregisseerd door Mikio Naruse
met Haruko Sugimura, Sadako Sawamura en Chikako Hosokawa

De film volgt een viertal vrouwen die vroeger populaire geisha's waren, maar nu te oud zijn om op die manier geld te verdienen. Kin had als enige geld opgespaard en leent nu geld aan anderen, waardoor ze de hele dag bezig is met schulden te innen, zelfs bij haar beste vriendinnen Tomi, Nobu en Tamae, die vroeger ook geisha's waren. Tomi en Tamae hebben daarnaast elk een kind dat op het punt staat te gaan trouwen, iets wat ze maar moeilijk kunnen accepteren.

avatar van Mochizuki Rokuro
Er zijn typische Naruse elementen aanwezig en ook de buiten- en straatscenes geven weer wat achtergrond in het verhaal over de hardwerkenden. Toch vond ik het een beetje aanklooien in deze film van Naruse. Echt sprankelen, ontroeren of meeleven is er voor mij niet bij. Zonder meer de minste van de 6 films van Naruse die ik tot nu toe zag. Ik hoop dat de andere twee van de box weer beter zijn...

En over de DVD transfer: hij is erg contrastloos (veel middel- en donkergrijs) en erg donker, hoewel dat na het eerste kwartier iets beter wordt. Ook de audio is niet geweldig. Maar ja, zag vanmorgen een Criterion van zo'n 10 jaar later (productiejaar dan) en die was gewoon stukken fraaier. Hoop dat de 'Woman'-film uit de BFI-box beter is, dat schijnt Criterion kwaliteit te zijn.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
De box is uitgesteld wegens de moeizame restauratie van deze film. De originele elementen schenen er niet best aan toe te zijn geweest. Beter zal het dus, tenzij restauratietechnieken er flink op vooruit gaan, niet snel worden.

starbright boy schreef:

OK, nou dat laat zich zien, maar welke restauratie je ook toepast het verhaaltje en de uitwerking ervan worden er natuurlijk niet beter van.

avatar van Ramon K
Ik vind juist dat er weinig mis is met deze film van Naruse. Veel gelijkenissen met het werk van Ozu ook. Vooral qua thematiek. Je krijgt een slice of life voorgeschoteld, je ziet drie vrouwen die teleurgesteld zijn in het leven, maar uiteindelijk accepteren ze het leven zoals het is en proberen ze er het beste van te maken. het einde met dat Monroe-loopje werkt vreselijk aanstekelijk. Solide Naruse-prent. Beeldkwaliteit van de dvd kan inderdaad wat beter.

Ramon K schreef:

Misschien is dat juist het probleem. Ik wil geen Naruse die lijkt op Ozu, ik wil een Naruse zelf!
Vooral qua thematiek. Je krijgt een slice of life voorgeschoteld,

Daar zat ook niet mijn belangrijkste bezwaar. De film komt niet tot leven zoals andere Naruse films. De sense of urgency (om maar eens een lelijk woord te gebruiken) ontbrak in deze film. De films van Naruse, toch iets gewaagder in thematiek en wat frivoler in uitvoering zjin natuurlijk vergelijkbaar met Ozu, maar juist die specifieke -lower class- charme vond ik hier ontbreken. Al komt het door jou genoemde loopje direct weer op mijn netvlies

avatar van Ramon K
maar juist die specifieke -lower class- charme vond ik hier ontbreken.

Dat moet je me even uitleggen.

De karakterisering van de drie vrouwelijke personages vind ik juist erg sterk en dat vormt voor mij een grote trekpleister. Sterk geacteerd ook, vooral door Haruko Sugimura, een Ozu-regular. Haar Ike deed me juist wel wat: enkel nog levend voor het grote geld, even opbloeiend omdat haar jeugdliefde haar komt bezoeken (schitterende scene), en uiteindelijk weer vreselijk teleurgesteld als blijkt dat die man niet voor haar terug kwam, maar enkel voor een lening. Vreselijk koeltjes verbrandt ze de foto.. Maakte echt indruk op me en dan kan ik enkel vaststellen dat de film voor mij wel tot leven kwam.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Een klein beetje minder dan de vorige vijf Naruses die ik zag, al wordt dat in de tweede helft bijna goedgemaakt met de spiegelende scenes tussen de twee duo's en die leuke Monroe-scene op het einde. Ik begrijp Mochizuki's "sense of urgency"-opmerking wel een beetje. Deze Naruse trok wat meer aan me voorbij dan de anderen, vooral in de eerste helft dus.

Toch heb ik wederom genoten en hoop op meer Naruse-releases, dat wel. Want een erg fijne regisseur met een eigen stem is het.