The She-Creature (1956)

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Edward L. Cahn
met Chester Morris, Tom Conway en Cathy Downs

De fraai geboetseerde assistente van de vreemde en niet veel goeds in de zin hebbende hypnotiseur Dr. Carlo Lombardi wordt door hem zodanig gehypnotiseerd dat zij terugkeert tot haar eigenlijke 'roots'; zij is namelijk een verre afstammeling van een prehistorisch zeemonster. Keer op keer weet hij haar te veranderen in een bloeddorstig en moordzuchtig monster, maar beetje bij beetje krijgt zij tijdens die 'aanvallen' toch meer controle over zichzelf en dat resulteert uiteindelijk in vreselijke wraak op de man die haar dit aandoet.

Phew, lang geleden gezien, maar ik heb me wel goed vermaakt. Het monster was aardig overtuigend weet ik nog. ***

avatar van otherfool
Alleen komt het monster wel nauwelijks in beeld, helaas. Ik vond er niet veel aan, al is de (overigens compleet andere) versie van 2001 nog een pak minder.

1,5*.

avatar van alexspyforever
2de keer dat ik deze zie en ik vond hem bij een herkijkbeurt nog beter. De film is heel sfeervol. Het monster komt niet zo veel in beeld maar dat vond ik net nodig om dreigend over te komen. Ik vond het monster en de film in elk geval een pak beter beter dan de Creature from the Black Lagoon dat buiten wat mooie onderwaterscènes weinig om het lijf had. De She-Creature had heel wat meer te bieden: mysterieuze moorden, mooi uitgewerkte hypnose-sessies (ook visueel) waarbij het thema reïncarnatie centraal staat en conflict tussen de hypnotiseur en zijn mooie subject. Het verhaal is simpel, karakterontwikkeling niet erg diep maar voldoende om met hen mee te leven.

avatar van Collins
De film draait dan wel om het She-Creature, maar het creatuur komt niet veel in beeld. Een uitstekende keuze want het creatuur ziet er wel wat belachelijk uit. Niet overtuigend monsterlijk of eng in ieder geval.
De film richt zich gelukkig meer op hypnose. En dat werkte voor mij prima. Minder grijpbaar, een stuk mysterieuzer en een stuk spannender dan het monster.
De hypnotiseur is een creepy personage die niet veel goeds in de zin heeft. Simpel en herkenbaar en dus een gemakkelijk iemand om een hekel aan te hebben. Zijn sessies met zijn mooie assistente zijn mysterieus en beklemmend. De angel van de film zit 'm wat mij betreft dan ook meer in de hypnose scènes dan in de verschijning van het creatuur. Daar waar de hypnoses plaatsvinden ontstaat meteen spanning. Daar waar het monster verschijnt is de spanning niet bepaald om te snijden.
Simpel verhaaltje. Dat wel. Maar de sfeer wordt goed neergezet. Hypnose en duisternis gaan hand in hand in deze film en dat zorgt voor een prima onheilspellende sfeer. Een paar mistige effecten brengen tijdens de hypnose sessies een extra stootje mysterie en doen de sfeer ook veel goed.
In de film is zelfs plaats voor wat humor in de vorm van een slecht Engels sprekende bediende. Tja, ik weet niet of ik dat nu wel zo geslaagd vond. Comic relief had deze film niet echt nodig. Heel erg afleiden van het verhaal deed het gelukkig niet.
Leuke film.