• 10.485 nieuwsartikelen

Genre: Drama / Komedie

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Willem van de Sande Bakhuyzen

Met onder meer: Bram van der Vlugt, Petra Laseur en Anneke Blok

IMDb beoordeling: 7,7 (435)

Gesproken taal: Nederlands, Duits en Engels

Releasedatum: 13 december 2001

Plot Familie

Film over het wel en wee van een familie, waarvan moeder Els sinds twee jaar weet dat ze kanker heeft. Er resten haar nog enkele maanden. Om nog een keer 'leuk' samen te zijn organiseert vader Jan een laatste familiereünie in Oostenrijk. Met tegenzin begeven hun kinderen, de maatschappelijk geslaagde zoon Nico met zijn kwebbelige vrouw Sandra en de zweverige dochter Bibi met haar als schrijver mislukte echtgenoot Von, zich richting een chalet in het besneeuwde Tirol. Terwijl de spanningen tussen Sandra en Nico in de auto al oplopen slaat dit sfeertje in het chalet al snel over op de rest van de familie, waarbij alle demonen uit het verleden uit de kast worden getrokken. In een dronken bui zorgt Nico ervoor dat de situatie escaleert. Terwijl iedereen met elkaar in de clinch ligt, zorgt moeder Els voor een verrassing.

avatar van Wouter

Wouter

Vooropgesteld, ik vond dit een mooie film. Maar visueel niet bijzonder, nee.

avatar van neo

neo

Diesel schreef:

In beide films worden sfeervolle beelden prachtig ondersteund door muziek. Wat begijp je niet neo..?

Ik zat meer te denken dat de scores naar mijn mening aardig verschillen

avatar van mikey

mikey

Dogma achtige film a la festen toch? Toch wel leuk voor een nederlandse productie. Leuke vondst; het grote loerende gevaar op de achtergrond.

avatar van kijkert

kijkert

Was hard op weg naar een 4 of 4½, maar het abrubte einde haalt er toch minimaal een punt af. Leek net of het script plotseling op was.

3 sterren dus.

avatar van SelmaDuim

SelmaDuim

Komt vanavond op tv na Nova op nederland 3 (ongeveer 23:00) naar aanleiding van het overlijden van Willem van de Sande Bakhuyzen.

avatar van Stephan

Stephan

Mark Rietman moet niet dronken spelen...

avatar van Quentin

Quentin

Sterke film, maar Mark Rietman moet inderdaad niet dronken spelen en soms is het net wat wat te traag. 3,5*

avatar van Dustyfan

Dustyfan

Het begin deed me wat aan Festen denken, maar dat is zeker geen minpunt. Boeiend en zuur om te zien hoe mensen elkaar hun leven lang dwars kunnen zitten, en erg knap om dit zo mooi te verfilmen.

Het einde was inderdaad wat abrupt, maar erg mooi en passend. Alles was gezegd en gedaan....

avatar van FisherKing

FisherKing

Stephan schreef:

Mark Rietman moet niet dronken spelen...

Tja je kunt het ook anders zien. Einde beviel me nog steeds niet zo, maar die 3.5 blijft wel staan maar is stukken zwakker geworden.

avatar van otherfool

otherfool

Sterk geacteerd en schrijnend drama over een familie dat elkaar en vooral zichzelf tegenkomt tijdens een vakantie in de bergen. Hoewel soms ietwat over the top één van de betere Nederlandse films van de afgelopen jaren.

3* voor deze film van de afgelopen week overleden regisseur Van de Sande Bakhuizen.

avatar van BoordAppel

BoordAppel

Voor "één van de betere Nederlandse films van de afgelopen jaren" heb je slechts een 3 over?

avatar van otherfool

otherfool

Tja. Ik zie vrij veel Nederlands werk en ik ben er slechts zelden over te spreken. Drie sterren ligt al boven m'n algemene gemiddelde, en helemaal boven het Nederlands gemiddelde.

Ook ben ik als noorderling zuinigjes met goede cijfers

avatar van Reinbo

Reinbo

Wrang maar zeer geestig familie drama. Veel beter dan Festen en heeft niet de over acting en drukdoenerij nodig om een veel effectievere dreun uit te delen 4*

avatar van kort0235

kort0235

Deze film behoort wel tot de betere Nederlandse speelfilms. De karakters zijn goed neergezet en ook wel herkenbaar. Sandra , de vrouw van Nico is zo irritant, dus fantastisch geacteerd.

Hij is inderdaad vergelijkbaar met Festen, maar die moet ik nodig binnenkort weer eens gaan zien.

avatar van raymon

raymon

Ik heb nog nooit zo vaak een film in het gerne film hergekeken.

De dialogen zijn geweldig en zeer krachtig, de acteurs zijn perfect en herken veel in de karakters. Het is gewoon een top film met briljante acteurs en een goed verhaal met veel lagen.

Nederland heeft 2 jaar geleden in mijn ogen de beste drama regisseur verloren....

geweldig, 5*****!

avatar van robertus65

robertus65

Vooral Mark Rietman vond ik goed, maar voor de rest soms langdradig.

avatar van Erwinner

Erwinner

Deze film is nergens meer leverbaar, iemand nog suggesties?

Alvast bedankt!

avatar van Pure

Pure

@ Erwinner: Hij is nu op uitzendinggemist.nl te bekijken (zoeken naar telefilm); zeer matige kwaliteit, maar ik kon mijn nieuwsgierigheid niet de baas en heb het maar voor lief genomen.

Weergaloze film die helaas te vroeg piekt; de scène in Nico's slaapkamer is mijns inziens de absolute climax (of had dat eigenlijk moeten zijn). Bijna alles wat hierna nog volgt doet afbreuk aan de film met als dieptepunt de lawine.

En zelfs met dat erg grote minpunt kom ik nog op een dikke vier sterren uit. Zucht, toch een gemiste kans.

Edit: overigens kan ik deze film niet echt als komedie beschouwen. Hier en daar is er een grappige opmerking/gebeurtenis, maar dat maakt toch geen komedie...

avatar van sharky

sharky

Mooie, goed geacteerde film.

Visueel inderdaad niet heel veel bijzonder, maar het spel maakt veel goed. Je merkt wel dat het naar aanleiding van een toneelstuk is verfilmd.

Vooral Mark Rietman was inderdaad super!

avatar van Number23

Number23

ik vond rietman juist een van de betere acteurs in deze film

anneke blok vond ik juist bloedirritant

avatar van daslekker

daslekker

behoorlijk saai en overdreven..net als de score op moviemeter..

avatar van postman 2

postman 2

Sterke film , waarin het zinnetje: Laten we het vooral houden zoals het nooit geweest is, mij lang is bijgebleven. Net doen alsof we een geweldige familie zijn. Maar in werkelijkheid was het er nooit geweest, en zal het er nooit komen ook. Stof tot nadenken voor diegene die weer eens op verplicht familiebezoek gaat.

avatar van plano

plano

Een film van Nederlandse bodem die wel het één en ander weg heeft van Festen (1998). Een film die het tot het toneel heeft geschopt, (sprake heeft gehad van?) een Engelse verfilming en bij vele mensen bekend is in de Nederlandse film geschiedenis (het is toch alweer 15 jaar terug..). Ophef alom iniedergeval en reden genoeg om deze film eens een kijkje te geven.

Na een tip op het forum heb ik de dvd dan uiteindelijk bij de bibliotheek weten te lenen en zonet bekeken. Helaas viel de film mij tegen. Deze toont alles wat je bij dit verhaal kunt verwachten en het woord demonen is hierbij niet overdreven. Het gaat van kwaad tot erger en de spanningen zijn om te snijden. Toch weet het me allemaal maar weinig te doen en vind ik het wat ver gezocht.

Familie is natuurlijk intiem en bij iedereen, ook die waar het gras groener lijkt te zijn, spelen zich ook minder leuke gebeurtenissen af. Ik kan mij voorstellen dat er wellicht ook daadwerkelijk families zijn met de beladen drama's en onbesproken onderwerpen die deze film je presenteert, maar vanaf de tweede helft van de film vind ik moeite om mij in te leven in de personages. Het einde na het duidelijk worden van de verlengde levensduur, vond ik dan ook erg tegenvallen.

Al met al is het geen verkeerde film om eens gezien te hebben en is het goed om eens aan het denken te worden gezet over het begrip "familie" en dan ook buiten die van jezelf. Blijkbaar doet de film voor anderen meer goed dan bij mij, ik geef de film 3 sterren.