Le Bambole (1965)

Alternatieve titel: The Dolls

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Mauro Bolognini, Luigi Comencini, Dino Risi en Franco Rossi
met Virna Lisi, Nino Manfredi en Elke Sommer

Vier episodes over de Italiaanse liefde. 'La telefonata' gaat over een vrouw die zoveel telefoneert, dat ze niet door heeft dat haar man vreemdgaat. 'Il Trattato di Eugenica over een Zweedse op zoek naar de ideale man. 'La Minestra' gaat over een vrouw die wanhopig het lichaam van haar echtgenoot kwijt wil en 'Monsignor Cupido' gaat over een concierge die zijn grote liefde wil versieren.

Hey Sjonnie,lekkere wijvûh! part deux.
Ook weer een doorsnee omnibus komedie die het van het vrouwelijk schoon moet hebben,en wat heb je eigenlijk nog meer nodig.
Bovendien zit er een tamelijk briljante sketch tussen( helaas de eerste) van Risi met Lisi als telefoonverslaafd huppelkutje en een gefrustreerde Manfredi die dan maar buiten de deur gaat eten.Erg herkenbaar.....voor sommigen,naar het schijnt .
Slechtste deel is van Rossi met Vitti als proletarische sloof die haar vent wil vermoorden,de uitdrukking "een lichaam kwijt raken" is trouwens wel aardig gevonden.
Het deel van Comencini met Sommer gaat over de angst die kleine Italiaantjes instinctief voelen voor grote blonde vrouwen,zeker als deze hun ideeen over voortplanting lijken te hebben ontleend aan de SS.
Tenslotte de episode van Bolognini met Sorel en Lollobrigida: gebaseerd op een verhaal uit de decamerone en tamelijk grappig,met een werkelijk supersexy heldin.Zoals we van haar verwachten( in films van 50 jaar terug dan,nu mogen jullie haar hebben).