Night of the Blood Beast (1958)

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Bernard L. Kowalski
met John Baer, Angela Greene en Ed Nelson

Een ruimteschip keert terug naar de aarde, maar de astronaut lijkt de reis niet overleefd te hebben. Helaas is er wel een gevaarlijke alien aan boord die binnen de kortste keren de ruimtebasis in zijn greep heeft.

avatar van Poisonthewell
Voor liefhebbers best een vermakelijk filmpje. Vooral in de eerste helft lift de film vooral mee op het success van Howard Hawks' The Thing, om daarna in het tweede half uur toch meer in het typische jaren '50 sci-fi/koude oorlog paranoia te vallen. Lage productiewaarden zijn voor mij nooit een obstakel geweest om een film al dan niet leuk te vinden, en zo ook gaat Night of the Blood Beast er zo tussendoor best in. 2,5*

avatar van otherfool
Geschreven en geproduceerd door Gene Corman, wiens broer Roger eveneens produceerde. Best een aangenaam filmpje, zoals poisonthewell hierboven schrijft is de film met name de eerste helft aardig op dreef met een fijn sfeertje. Het feit dat op een neergestorte NASA raket slechts een handjevol toevallig aanwezige medewerkers afkomen is misschien een heel klein beetje vergezocht, maar afijn. In de tweede helft wordt het dan knoopjes strikken geblazen.

Een paar opmerkelijke keuzes vallen daarin wel op, zoals het impregneren van een man en een ambivalente houding ten opzichte van de alien (hoewel het shoot first - ask questions later principe niet helemaal wordt losgelaten). Dat maakt deze film toch net even iets bijzonderder dan haar (vele) broertjes en zusjes.

2,5*.

avatar van Mac Hammer Fan
Met een kartonnen of blikken ruimteschip en een man in een alien-monster-pak oogt "Night of the Blood Beast" goedkoop en gedateerd. Desondanks heb ik toch nog wat van de film kunnen genieten. De acteurs doen hun best om het verhaal geloofwaardig te maken maar het low budget is duidelijk een bottleneck.

avatar van Vinokourov
Oehhhh altijd interessant om te zien hoe het ethische vraagstuk 'wat te doen met aliens, als ze op aarde komen?' getackeld wordt door de filmmakers. Het was wel een erg lelijk monster dat hier de film in gekwakt werd. Het benaderde de lelijkheid van het monster van The Creeping Terror en dat is geen compliment! Met het slot van de film kan ik het dan ook niet oneens zijn!

Voor de rest wel een compact en knullig B-filmpje.