Voyna (2002)

Alternatieve titels: War | Война

Rusland
Actie / Drama

geregisseerd door Aleksey Balabanov
met Aleksei Chadov, Ian Kelly en Sergei Bodrov Jr.

John en zijn verloofde Margaret worden in Tsjetsjenië opgepakt door terroristen. Een andere gevangene Ivan en John komen vrij maar John moet losgeld betalen voor zijn verloofde. Omdat de Russische en Britse overheid weigeren mee te werken is John aangewezen op de hulp van Channel 4. Samen met Ivan wordt het kamp vervolgens aangevallen om Margaret te bevrijden.

Geweldige film vol met droge, zwarte humor. Het laat de zinloosheid van de oorlog in Tsjetsjenië zien vanuit het perspectief van de westerling, de rus en de tsjetsjeen. En laat tevens de tekortkomingen en kortzichtigheid van deze drie groepen op een hele subtiele manier zien.

4 *

Reinbo
Mijn 3e Balabanov in een week en wat een heerlijke films maakt deze man. Lekker rauw en realistisch en ondanks dat het acteren niet altijd top is en de film op het eind iets te veel heroiek kent krijg je wel het gevoel naar een vrij authentiek beeld van het huidige Rusland te kijken. 4*

avatar van YuLaw16
Veri schreef:

Die is er niet, laatst zijn er nog twee mensen vermoord weetjewel.

Maar hoe worden de tsjetsjenen afgebeeld dan?

Is het niet verwonderlijk dat alles wat over Tsjetsjenië gaat een oorlogsfilm moet zijn waar de ''Tsjetsjenen'' vaak gevaarlijke terroristen spelen?..

Ik haat ook vooral het feit dat ze een geheel eigen taal verzinnen en proberen het op het tsjetsjeens te laten lijken door er af en toe een 'Alahu Akbar' aan toe te voegen

(nou spreek ik niet voor deze film, want die heb ik niet gezien, maar ik kan al raden waar ook dit over gaat..)

avatar van mayhemblik
Veri schreef:
Geweldige film vol met droge, zwarte humor. Deze film bewijst ook maar weer eens dat er is Rusland gewoon persvrijheid en vrijheid van meningsuiting bestaat anders zou deze film absoluut verboden zijn.4 *

Ook u heeft droge zwarte humor zie ik.