Het Geheim van Delft (1917)

Nederland

geregisseerd door Maurits Binger
met Annie Bos, Lily Bouwmeester en Jan van Dommelen

Het 'geheim' is een nieuwe methode voor het beschilderen van porselein. Een neef van de uitvinder probeert het recept te bemachtigen via diens dochter, gespeeld door de topactrice van de Hollandia Filmfabriek, Annie Bos. Voor deze zwijgende film is in 1995 een partituur geschreven door Henny Vrienten.

avatar van bioscoopzaal
Zo, da's een ouwetje. Weet iemand er iets meer over?

Annie Bos maakte zonder hulp van een stand-in enkele 'luchtreizen' op de wieken van een molen. Voor die stunt was de camera aan de ronddraaiende wiek bevestigd. De locatie was ergens in de buurt van Nijmegen.
De naam van de porseleinmaker is bij de openingscredits 'Van Haaften', bij een tussentitel 'Van Haeften' en in een brief 'Van Drachten'.
Medewerkers van de Stichting Film en Wetenschap hebben in oktober 1994 de volledige vier akten van de film teruggevonden in een aan de Stichting overgedragen filmcollectie van verzamelaar Schartt uit het Limburgse Spaubeek.
HET GEHEIM VAN DELFT beleefde zijn herpremière op 21 september 1995 tijdens het Nederlands Film Festival. Doordat over de oorspronkelijke muziek niets bekend is, kreeg Hennie Vrienten de opdracht om een nieuwe compositie te maken voor de film.
In de gerestaureerde versie ontbreken 12 minuten (247 meter).
bron

avatar van bioscoopzaal
Cool, thx! Hopelijk maken ze er hier in Vlaanderen ook eens een zaaltje voor vrij.

neo (crew)
Hier nog wat info over de filmmuziek: link

Inmiddels ook op dvd verkrijgbaar (Art-S Home Entertainment).

ik heb hem eergister op dvd gekocht. Ik ga hem denk ik volgende week een keer kijken.

De film is trouwens huurbaar bij de centrale bibliotheek in Rotterdam.

Ik heb hem vandaag gekeken. Ik vond hem best leuk en vooral de eindscene met de molens was heel mooi gedaan.

Maurits Binger, verder bekend van Majoor Frans en Op Hoop van Zegen, maakt van Het Geheim van Delft een film die van alle ingrediënten voorzien is. Spanning, drama, humor en zelfs een memorabele, spectaculaire auto achtervolging. Een andere memorabele scène is die waar hoofdrolspeelster Annie Bos een aantal rondes meevliegt op de wieken van een molen. Lily Bouwmeester, de Nederlandse filmster van de jaren '30, speelt ook hier een redelijke grote rol in en wekt een vertederend, vertrouwd gevoel op. Ze levert een prestatie af die respect verdient. Haar beste rol vind ik nog steeds die in Morgen gaat 't beter (1939), maar de rol van Lily Vogel in deze film zal ik ook niet snel vergeten.

Het Geheim van Delft is een meeslepend drama, met goede rollen van onder andere Annie Bos en Lily Bouwmeester, dat begeleidt en versterkt wordt door de schitterende muziekscore van Henny Vrienten.

Voor de complete (DVD) recensie klik hier.

robertus65
Deze film is dus 90 !!!! jaar oud en ik wilde hem wel eens zien. Mijn verwachtingen waren niet al te hoog en hoewel je een film van toen niet meer te vergelijken valt met latere films, viel er helaas weinig te genieten op het laatste stuk na. Het verhaal was nogal moeilijk te volgen, af en toe kwam er een stuk tekst even in beeld in oudhollands, voordat je dat gelezen had, was het al weer weg. Het viel me ook op dat de camera vrijwel altijd maar op één positie staat en niet bewoog, de scénes zijn van veraf opgenomen, waardoor de acteurs/actrices maar heel klein te zien zijn. Alleen de auto achtervolging is er wat beweging. Verder is de beeldkwaliteit erg slecht, maar ja dat is logisch. Op de dvd staat dat de film in kleur in, maar het is niet meer dan geel/wit, groen/wit, rood/wit of paars/wit. Het enigste pluspunt is de muziek van Henny Vrienten, maar dit heeft met de oorspronkelijke film niets te maken.

avatar van AGoos
prachtige actiescenes...zowaar een autoachtervolging(!!!!!!) in nederland in 1917!!! geweldige scene bij de molen...veel oog voor detail...decors...locaties.. een hele bijzondere, erg vermakelijke film...

avatar van matthijs_013
Na Vadertje Langbeen (1938) ben ik veel interesse gaan tonen in Lily Bouwmeester. Dit is de tweede film met haar die ik zie. Ik moet zeggen dat ze in die 21 jaar in haar gezicht nauwelijks iets was veranderd! Annie Bos was wellicht de ster, maar Bouwmeester stal de film. Ik kan me best vinden in het idee dat Bos "Nederlands enige filmdiva" was, maar ik vond haar nogal doorsnee. Vooral in stomme films hoort een actrice toch wel een "krachtig" gezicht(suitdrukking) te hebben en dat ontbrak bij haar een beetje. Ze is gelukkig wel goed in melodrama.

Voor het verhaal hoef je het niet te doen. Het was niet een al te boeiende plot, maar het einde mag er zeker zijn!! De film is gewoon zeer interessant om een goed beeld te krijgen van Nederland in 1917.

avatar van Vinokourov
Wauw, een stokoude film van Neerlandsche makelij. Al vanwege het tijdsbeeld en de oud-Hollandse spelling is dit Het Geheim van Delft de moeite waard om te zien. Het plot is wel ietwat onduidelijk en ingewikkeld. Het bevat wat herhaling en overbodigheden en dat is toch helaas een kwaal die je vaker tegenkomt bij dit soort films en dan duren ze nog helemaal niet zo lang. Ook het camerawerk is statisch en saai, maar dat reken ik de film niet te hard aan.

Maar goed, de spanning wordt gaandeweg gelukkig steeds meer opgevoerd. De muziek van Vrienten helpt een handje mee en alles eindigt met een spectaculaire achtervolging met waanzinnig stuntwerk én dynamisch camerawerk op het eind. Toch wel knap .

Hier online te zien. Helaas zonder de muziek van Vrienten.