Wan Pipel (1976)

Alternatieve titel: One People

Suriname / Nederland

geregisseerd door Pim de la Parra
met Willeke van Ammelrooy, Borger Breeveld en Diana Gangaron Panday

Een knappe Surinaamse man (Borger Breeveld) verlaat gehaast zijn Nederlandse vriendin (Willeke Van Ammelrooy) om zijn stervende moeder in Paramaribo op te zoeken. Terug in zijn thuisland raakt hij al snel geconfronteerd en geobsedeerd door zijn eigen cultuur. Als hij echter verliefd wordt op de Hindoestaanse 'Rubia' staat de gemeenschap op zijn kop.

starbright boy schreef:
Niet groots, maar wel een interessante film. De niet al te boeiende keuze tussen twee vrouwen die de keuze tussen de identiteiten van Roy. Maar boven alles ook een oproep aan het net onafhankelijke Suriname om meer "Wan Pipel" te worden. Moet ook wel een film vol nostalgie zijn voor Surinamers die deze tijd bewust hebben meegemaakt. Voor de staatsgreep en de moeizame politieke situaties van daarna. De nieuwe onafhankelijkheid als een onbeschreven blad. Daarom vooral geslaagd als een optimistisch filmportret van de onafhankelijkheid.

Helemaal mee eens. Sympathiek beeld van de jonge republiek Suriname en haar diverse bevolking, maar productietechnisch onder de maat. Acteerwerk is over het algemeen ook niet al te best.

avatar van John Milton
Wan Pipel (Eén Volk) is de eerste speelfilm die in Suriname verscheen in 1976, het jaar nadat het land onafhankelijk was geworden. Historisch gezien dus hoe dan ook uniek, maar ook qua thematiek was de film behoorlijk vernieuwend. Koloniaal verleden, interraciale relaties, nationale identiteit in een culturele lappendeken… Ik moest er aan het begin even inkomen, maar nadat ik aan het acteerwerk en de wat lagere productiewaarden was gewend, nam de film me wel degelijk mee.

avatar van Lakte
Kom net van de gerestaureerde vertoning van deze film bij EYE waar Pim zelf ook bij aanwezig was en wat een beleving!

Wat is dit toch een prachtige film! Zeker de allerbeste van Pim! ? Suriname erg mooi in beeld gebracht en de acteurs en actrices deden het ook erg goed! En de film heeft een zwaar verhaal wat echt ergens over gaat, de muziek was ook erg mooi bij de shots.

Pim zei dat ie 48 uur aan verhalen kon ophalen aan deze film.

Dikke 4*

Mooi inderdaad. En gek genoeg pas de eerste die ik van Pim zag. Maar begrijp dat ik na deze meteen kan stoppen?

avatar van Lakte
gotti schreef:

Eigenlijk wel hahaha, z’n verdere films zijn erg leuk maar niet echt goed. Raad wel aan om Frank & Eva en Paul Chevrolet te kijken, die zijn ook nog wel aardig, Obsessions (Bezeten, het Gat in de Muur) kan er ook nog wel mee door.

avatar van Earth
Gisteren op het grote doek in Eye gezien. De meest evenwichtige film van Pim, rustig en niet warrig (!) verteld. In die tijd zeker wel actueel denk ik. Mooie plaatjes van Suriname. Wel erg langzaam, ook zijn de overgangen (montage ?) niet altijd even fraai. Een ruime 3 van mijn kant.

avatar van Earth
gotti schreef:

Frank en Eva nog en en dan stoppen inderdaad.

De prachtige gerestaureerde versie van Wan Pipel is nu gratis te bekijken op de Eye Film Player.

avatar van BlueJudaskiss
kappeuter schreef:

Tot wanneer?

Dat weet ik niet, dat moet ik navragen.