De Zwarte Meteoor (2000)

Nederland
Drama / Sport

geregisseerd door Guido Pieters
met Erik van der Horst, Jet Novuka en Gijs Scholten van Aschat

Speelfilm naar het gelijknamige, op werkelijke gebeurtenissen gebaseerde, boek van sportjournalist Tom Egbers. Eind jaren '50 komt de zwarte Zuid-Afrikaanse sterspeler Steve Mokone naar Almelo om voor de plaatselijke voetbal club Heracles te spelen. Het leven in het provinciestadje verandert danig door zijn komst. De 15-jarige Felix Verbeek, sluit vriendschap met Steve. Dit zal zijn leven een beslissende wending geven.

avatar van margo1
Wat een aangename verrassing is deze film. De jaren 50 waren goed neergezet en ook het voetbal uit die tijd. Gijs Scholten van Aschat zette een heel geloofwaardige arrogante directeur neer en de subtiele neerbuigendheid van de 'vrienden' van Felix vond ik sterk spel. Erik van der Horst heeft echt talent, knap hoor om een puber uit die tijd te spelen. De rol van Steve kwam ook goed uit de verf door een prima spelende Novuka.
Jammer van enkele wel heel flauwe grappen, het te abrupte einde en het belabberde geluid.

avatar van HAFC1903
margo1 schreef:

Ben het hier volledig mee eens, niets meer aan toe te voegen verder.

Altijd leuk om dit soort films te zien als Heraclied zijnde. Voor mij een dikke 4* vanwege de goeie sfeer uit die periode en de toch wel knappe acteerprestaties.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een kkertje gezien te hebben., film met een knipoog.

timbo_ schreef:
Geloof er niks van dat voetbal er toen der tijd zo uitzag. Was dan ook een van de storende factors aan de film. Maar ook verder was het me allemaal wat te voorspelbaar en cliche.

Als je zelf niet weet hoe het er uit zag hoe weet je dan dat het er zo niet uit zag.

Voor de rest gewoon een prima film.