Fire Maidens of Outer Space (1956)

Alternatieve titels: The Thirteenth Moon of Jupiter | Fire Maidens from Outer Space

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Cy Roth
met Anthony Dexter, Susan Shaw en Paul Carpenter

Een groep astronauten landt met hun schip op de dertiende maan van Jupiter en ontdekt dat de planeet bewoond wordt door de laatste overlevenden van Atlantis. Bovendien hunkeren de vrouwen naar een knappe echtgenoot, maar moeten de astronauten al hun aandacht vestigen op een gevaarlijk monster dat de kolonie terroriseert

avatar van Vinokourov
Tsja, er zitten wel wat haken en ogen aan deze film. Dat de 13e maan van Jupiter veel weg heeft van een of ander stadspark wil ik nog wel voor lief nemen, maar in drie weken tijd drnaartoe gaan, dàt gaat mij te ver . Voor de rest is het heel suf en saai. Men blijft maar heen en weer te lopen zonder maar iets van spannend te worden. Wat wel iets goedmaakt zijn de hotte Fire Maidens, die genoeg screentime krijgen.

avatar van otherfool
Dus als ik het goed begrijp waren de mensen van Atlantis bang dat de hele wereld zou zinken en dus zijn ze maar naar de 13e maan van Jupiter gevlogen? Oke dan!

Het plot rond het monster wordt halverwege maar gewoon opzij geschoven om de mooie deernes te zien dansen, huppelen en wat dies meer zij. Onze stoere yanks weten daar natuurlijk wel raad mee!

Helaas is het niet allemaal funfunfun want de ellenlange shots van volkomen onbelangrijke stukken gaat op den duur wel vervelen en de hele 'wetenschappelijke missie' is natuurlijk te suf voor woorden.

Toch 2*.

Nog even over de titel: ook IMDB zegt 'from' maar iemand in het forum daar zweert bij 'of', zoals het ook op de cover staat...

avatar van Dogie_Hogan
Blu-ray review: geen subs (Olive Films!.

Op de film staat duidelijk: 'Fire Maidens of Outer Space' trouwens.

avatar van Woland
Soms is het verbazend wat voor een meesterwerkjes er met een minimaal budget op het beeld getoverd kunnen worden. Door slim te spelen met perspectief en met originele effecten is het zeker mogelijk om allerlei complexe, grootse bewegingen en gebeurtenissen te suggereren. Een sterk verhaal en een goed script helpen natuurlijk ook, net als het hebben van capabele acteurs. Welnu, de makers van dit prutswerk hebben in ieder geval bovenstaande technieken nog niet onder de knie.

Technisch gezien is dit een sci-fi, aangezien het gaat om een expeditie naar een maan van Jupiter, en zoals gesuggereerd door raketbeelden van het niveautje Ed Wood. Maar het sci-fi aspect is makkelijk te vergeten: de desbetreffende maan ziet eruit als een gemiddeld park, de lokale 'aliens' blijken van Atlantis te komen, menselijk te zijn en ze kunnen ook nog vloeiend Engels praten, en het gros van de film speelt zich sowieso binnen af in ofwel controlekamers of Grieks aandoende kamers. Scheelt weer in de special-effects-kosten. De koning van Atlantis blijkt ook nog een stuk of dertig kortgerokte en aanhankelijke dochters te hebben, en er is ook nog een klein plotlijntje over een lokaal monster. Hoewel plotlijn een groot woord is voor deze suffe, saaie, grotendeels plotloze bende waar de luiheid van de makers vanaf straalt. Het turkey-label is welverdiend.

avatar van mrklm
Lieftallige, enigszins schaars geklede jonge dames doen een eindeloze dans op 'Strangers in Paradise' (bij anderen wellicht bekend als 'Prince Igor' van The Rapsody ft Warren G & Sissel) en hangen op vele andere manieren de onderdanen uit. Gezien dat seksistische uitgangspunt blijkt het allemaal iets te maken te hebben met de Koningin van Mars en is het aan de (mannelijke) bemanning van een aards ruimteschip om iets te doen. Niet dat ze veel uithalen trouwens, want het scenario is net zo overtuigend als de extreem slechte special effects in deze SF-film die te vaak te saai is om enige gevoel van hilariteit op te wekken.