Kort Amerikaans (1979)

Nederland

geregisseerd door Guido Pieters
met Derek de Lint, Christel Braak en Joop Admiraal

Nederland 1944. Erik van Poelgeest (Derek de Lint) is een 19-jarige, aantrekkelijke jongeman die net begint aan zijn carrière als kunstenaar. Hij is een cynische jongen die nog steeds achtervolgd wordt door de Bijbelteksten van zijn vader. Hij vult zijn dagen op een atelier waar hij lampenkappen beschildert en op een tekenacademie. Door deze activiteiten komt hij in aanraking met mensen die een belangrijke rol in zijn leven gaan spelen.

avatar van mayhemblik
Wat ontzettent flouw om iemand op zijn taal fouten te wijzen, het is toch duidelijk wat hij /zij bedoeld.
Maar goed de film, het begin vind ik echt zeer mooi gedaan (jongetje die kort amerikaans krijgt aangemeten) maar dat is eigenlijk ook wel alles.
Er word zeer matig geacteerd maar het verhaal blijft natuurlijk geweldig.
Het is ook bijna onmogelijk om de prachtige verhalen (zinnen) van de grote Jan Wolkers te vertalen naar film.
Toch wil ik nog even terug komen op gotti, je kan door zulke berichtjes iemand heel onzeker maken en er daardoor voor zorgen dat iemand mischien niet meer op MM durft te schrijven, denk daar even aan als je de volgende keer weer zoiets typt, vriendelijke groetjes Hassum.

avatar van Brix
Misschien wat kort door de bocht, maar hier wil ik niet al te veel over zeggen...een film in 'oud-Hollandse' acteerstijl, en dat is niet positief bedoeld.
(Gelukkig is er op dat gebied inmiddels wel wat veranderd in Nederland, al is dat zeker geen regel.)
Dat ik helemaal niets met Wolkers heb is wellicht ook van invloed op mijn oordeel over deze film.
Voor mij is het bijna een kwelling om dit te bekijken.
En de hoofdfiguur die er bij loopt als een hippie uit de jaren 60/70?
("ik zit ondergedoken"! Ja, zo iemand valt niet op wanneer hij gewoon rondloopt in de stad. Hahaha!)
De Lint is dan ook nog niet bepaald een acteur die ik graag zie.
Dat alles bij elkaar genomen kom ik tot maximaal anderhalve ster voor dit saaie schouwspel.

Blijft een heerlijke film, ondanks alle gebreken. Laten we het een van mijn guilty pleasures noemen. Als iemand de gehele soundtrack ergens op CD / MP3 heeft; ik hou me aanbevolen!

Eindelijk de LP teruggevonden met de soundtrack, prachtig!

avatar van blurp194
Grauw.

De donkere tonen overheersen. Mooi gefilmd, dat wel, met veel aandacht voor locaties en ook de ouwe tram naar Oegstgeest staat er fraai op. Maar de acteurs zijn wat houterig, de zinnen komen er wat onnatuurlijk uit, en het verhaal van Jan Wolkers wordt niet helemaal verteld in alle details. Maakt het wat moeilijk om goed in de film te komen, terwijl me dat met het boek geen enkele moeite kostte.

Toch een beetje tegenvallend daardoor.

avatar van Lakte
Vind het een hele sterke film! Derek de Lint vertolkt de rol van Eric van Poelgeest heel overtuigend! Snap eerlijk gezegd de lage score hier niet heel goed. Deze film staat gelukkig is een keertje goed op DVD van Bridge, Wel wat veel beeldvuil maar daar valt wel doorheen te kijken, er staat wel een foutje op de hoes er staat dat het beeld 4:3 is maar het is gewoon 16:9. Vind de soundtrack van deze film ook echt prachtig met de beelden aan het begin! De jonge Eric die het kapsel Kort Amerikaans krijgt.

Wat beelden achter de schermen: Opnames voor speelfilm 'Kort Amerikaans' in Rotterdam (1979) - YouTube