Wildschut (1985)

Alternatieve titel: Strong Hold

Nederland / België
Misdaad

geregisseerd door Bobby Eerhart
met Hidde Maas, Jack Monkau en Josse de Pauw

Jim en Charlie zijn twee gangsters die op de vlucht zijn. Ze duiken onder op de hoeve van de familie Deleye, die Wildschut heet. Ze voeren daar een schrikbewind over de hele familie. Inmiddels heeft de politiechef een tip gekregen, dat de criminelen in de buurt zijn gezien. Hij denkt meteen aan Wildschut, maar zijn eerste bezoek levert niets op. Hij blijft echter terugkomen wat de spanningen behoorlijk op doen lopen.

avatar van Insignificance
Ha, Wildschut; mijn guilty pleasure.

Interessante titel. Oké, ziet er veelbelovend uit, die wil ik wel eens een kansje gunnen.

Maar een lekker fout en stout B thrillertje met wat venijn, zijn ze er nog?

Insignificance schreef:
Maar een lekker fout en stout B thrillertje met wat venijn, zijn ze er nog?
Is inderdaad zeldzaam. Ik laat me ook graag tippen.

70's stout B thrillertje met venijn (en raakvlakken met Wildschut): L'ultimo treno della notte (1975)

In Nederland wordt het moeilijk. De Inbreker is erg aangenaam, maar die is niet echt 'fout'.

avatar van mikey
Eurotrash met een dun laagje chroom uit de benelux, doet inderdaad qua acteerwerk en ruwheid denken aan italo gangster/ hostage flicks. De raakvlakken met night train murders heb ik niet kunnen ontdekken maar af en toe kwam, naast Rabid Dogs, Beast with a Gun bij me op. Misschien wel omdat Hidde Maas wel wat wegheeft van helmut berger. Pretty boy met een gun dus. En same martial arts techniekjes.

Op hoeve wildschut arriveren 2 gangsters in maatpak plus dikke buit en gijzelen de bewoners, een aso familie. Nadruk ligt niet zozeer op sadisme. Geen intens gedoe gelukkig. Spanningen lopen wel op wanneer het leger en de lokale agent (een nare dikke vent) permanent de hoeve in het vizier hebben (om diverse redenen). Waardoor Hidde steeds waanzinniger wordt en zijn kennis van kung fu steeds vaker laat zien. Helaas geen Bruce Lee. De scenes die met het leger te maken hebben zijn bijzonder amusant, net als in Schatjes, en zien er goed uit. Hidde is cool! Al met al erg vermakelijke en vlotte pulp.

mikey schreef:
Beast with a Gun
Dank, samen komen we ergens.

avatar van zombie
Zondag 17 januari te zien in Worm Rotterdam (op 35mm met Engelse ondertiteling).

zombie schreef:

wow!!

avatar van BlueJudaskiss
Gisteravond gezien in het onvolprezen WORM op 35 mm, maar ik kwam toch wat geïrriteerd de zaal uit.

Misschien had ik te hoge verwachtingen - ik had een goed geacteerde geweldsorgie verwacht waarbij ook nog de onderhuidse spanning zou overkoken, maar dit viel tegen. Vooral het verhaal stuitte me tegen de borst, omdat er na verloop van tijd echt heel weinig meer gebeurt: met de dood van zowel Hidde Maas, de politie-agent én ook nog de militair, kwam het op mij over alsof 'ze' alles in het einde wilde proppen. Het gedoe met het lijk in het bos vond ik ook flauwekul: de twee criminelen zijn heel erg voorzichtig, en dan gebeurt er dit. Het kwam er bij mij niet in. En dat dierenleed is bij mij trouwens ook altijd een dikke min.

Wel erg goed geacteerd door met name Hidde Maas, en Josse de Pauw was sowieso al een van mijn favoriete acteurs en ik kreeg met Wildschut ook mijn gelijk bevestigd. Gedoe met die baby vond ik ook erg knap: hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen zonder dat er een Kinderbescherming aan te pas is gekomen?

Ook irritant: de stijlbreuk rond die agent. Agent was overduidelijk geinspireerd op Dukes of Hazzard en kwam koddig over, maar zodra we weer bij Wildschut kwamen was de toon en stijl weer bloedserieus. Indrukwekkende finale trouwens.

Toch een vervelende tegenvaller. Niet slecht, maar ik had op meer gehoopt.

avatar van Metalfist
Wordt Wildschut eigenlijk beschouwd als hoofdzakelijk een Nederlandse film of een Belgische? Ik heb hem namelijk op DVD in de Belgische Filmcollectie reeks, maar ik heb de indruk dat de film meer als Nederlands wordt gezien met een invloed van België.

Regisseur Bobby Erhart is een Nederlander natuurlijk, maar het merendeel van de cast lijkt me Vlaams te zijn alsook Stijn Coninx als assistant director

avatar van BlueJudaskiss
Metalfist schreef:

Goeie vraag! Wordt volgens mij beschouwd als een Nederlandse film, maar ik kan me zo voorstellen dat dat vooral te maken zou kunnen hebben met het Nederlandse geld en de regisseur. Rest is inderdaad erg Belgisch.

avatar van Metalfist
We gaan nou niet moeilijk doen hé

Een tijd geleden had ik Iedereen Beroemd! van Dominique Deruddere gezien en daar viel Josse De Pauw me in erg positieve zin op. Niet lang daarna vond ik in de Kringloopwinkel de DVD van Wildschut en toen maar de gok genomen om de film aan te schaffen. De film zei me voor de rest niet echt bijzonder veel, hoewel ik Chris Lomme ook nog wel vrij hoog heb zitten, dus eigenlijk zonder al te veel verwachtingen aan begonnen.

En dan is het dubbel zo fijn om eens compleet verrast te worden. De openingsscène aan het tankstation zet al meteen de toon en Bobby Eerhart slaagt erin om dat sfeertje gedurende de gehele film vast te houden. Niet alles loopt weliswaar even vlot, vind vooral de aanwezigheid van Sheriff Dalsum (die steevast wordt begeleid door één of ander fout country muziekje dat zo uit The Dukes of Hazzard lijkt te komen) niet altijd even goed geslaagd, maar over het algemeen erg tof. Wildschut speelt zich praktisch de gehele tijd af in en rond de hoeve en steunt vooral op de wisselwerking tussen de gangsters en de gegijzelden. Gangster Jim is een heerlijk schmierend figuur, die bovendien nog wat heuse kung fu moves in zijn achterzak heeft zitten, en hij ontspoort meer en meer naarmate de film vordert. De dood van gangster Charlie is misschien niet nodig, maar was oorspronkelijk ook geen idee van Eerhart. Het was Menachem Golan die zei: "It's a good movie, but the nigger should die" en zodoende geschiedde.

Heerlijke rol van Hidde Maas. Ben op zich niet zo met Nederlandse acteurs bekend, maar dit doet hij in ieder geval erg goed. Voornamelijk de film gekocht vanwege De Pauw dus en die stelt ook helemaal niet teleur. De spanning met Maas is in ieder geval heerlijk. Chris Lomme moet het met een ietwat beperkte bijrol doen, maar ook zij maakt er nog het beste van. Marc Van Eeghem is ietwat op het randje, maar dat heb ik ook nooit echt een goede acteur gevonden. Eervolle vermeldingen ook nog Jack Monkau en Annick Christiaens. In de bijrollen nog een hoop Vlaamse soap acteurs te zien zoals Hans De Munter, Ronny Waterschoot, Annick Segal en Ben Van Ostade. Niets bijzonders dus.

Ja, aangenaam verrast. Zoveel is duidelijk. Jammer dat Bobby Eerhart deze lijn niet verder heeft gezet (hij heeft überhaupt nog maar 1 film gemaakt en dat is op het eerste zicht een wat flauwe familiefilm), want Wildschut is toch één van de betere films in de geschiedenis van de Belgische/Nederlandse film.

avatar van de grunt
"Ga jij eens aan die natte zus van je vragen of ze nog een kindje wil.."

Volbloed sadist die Jim.

BlueJudaskiss schreef:
Aah ja, die piste had ik nog niet bekeken. Zal waarschijnlijk inderdaad met de financiën te maken.

avatar van Quentin
Man, man, man wat is dit goed. Ik ga naar 4,5*!

de grunt schreef:
"Ga jij eens aan die natte zus van je vragen of ze nog een kindje wil.."

avatar van U96
U96
heel goeie en soms echt spannende gangsterfilm van vlaams/nederlandse bodem, het verhaal gaat over twee voortvluchtigen die na het beroven van een casino in Breda op vlucht slaan in een gestolen vluchtwagen en zo een schuilplaats zoeken in Belgisch limburg, het acteer werk is sterk, vooral van het gangsterduo en de famillie gegijzelden, de rol van de politiecommisaris was wel soms hilarisch, de mooie blonde “natte zus” was echt wel een aangename verscheining (vertolkt door Annick Christianens ook bekend uit de film firmin van Dominique Deruddere) de actiescenes zijn best goed maar hadden misschien iets beter gekund, decor en omgeving zijn ronduit schitterend in het vlaams-limburgse Hechtel-Eksel, een aanrader voor wie een nederlandstalige gangsterfilm wil zien 4* voor mij

Een film die in een zo'n mooie criime noir achtige sfeer begint (de scene met de benzinepomp mag je gerust een hoogtepunt uit de Nederlands-Vlaamse filmgeschiedenis noemen), dat het eigenlijk jammer is dat er niet meer van die beelden voorkomen. Desondanks valt er gedurende de hele film meer dan genoeg te beleven!

Hidde Maas op het hoogtepunt van zijn carrière aan het werk zien is een genot. Hij is gelijk ook de sterkhouder van de film, ondanks dat aan de persoonlijkheid van zijn personage geen enkel goed kantje te bespeuren valt.
Josse De Pauw, de keutelboer/stroper die (gesuggereerd) een kind heeft met zijn eigen stiefdochter werkt erg goed als antiheld in deze film.
'Oom Agent' die voor een komische noot moest zorgen, is een nogal overbodig element in het plot, al moet ik toegeven dat ik me er ook niet aan stoorde.

Hoewel de film behoorlijk wat onvolkomenheden heeft, herinner ik me toch telkens vooral de sterke kanten, vandaar mijn hoge score van 4.5 *
Want hoewel de film absoluut niet de verfijning en afwerkingskwaliteit heeft van bijvoorbeeld Dick Maas zijn Amsterdammed, slaagt de verder bijna onbekende Bobby Eerhart er toch wel mooi in ene prent af te leveren die je op de zelfde plank als de eerder genoemde klassieker wil plaatsen.
Voor de liefhebber dus zeker aan te raden.