• 8.345.602 stemmen

Genre: Misdaad

Alternatieve titel: Stronghold

Oorsprong: Nederland / België

Geregisseerd door: Bobby Eerhart

Met onder meer: Hidde Maas, Jack Monkau en Josse De Pauw

IMDb beoordeling: 6,4 (471)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 14 maart 1985

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot Wildschut

"The brutal ordeal of a family held in the grip of blood crazed killers."

Jim en Charlie zijn twee gangsters die op de vlucht zijn. Ze duiken onder op Wildschut, de hoeve van de familie Deleyet. Daar voeren ze een schrikbewind over de hele familie. Inmiddels heeft de lokale politiechef een tip gekregen, dat de criminelen in de buurt zijn gezien. Hij denkt meteen aan Wildschut, maar zijn eerste bezoek levert niets op. Hij blijft echter terugkomen, wat de spanningen behoorlijk doet oplopen.

image

avatar van TronMan

TronMan

Mooie rol van Hidde Maas deze 'maakt' de film, wel een wat vreemde combinatie met de 'Smokey and the bandit' agent..ook als deze verschijnt heeft men die vervelende muziek er onder gezet.. erg storend, en breekt het rauwe karakter van de film af. Natuurlijk ook niet vergeten dat het een film is uit 1985 met een budget van 3 ton aan guldens..dus toch knap gemaakt.

TronMan schreef:

Dat is natuurlijk een fout, de film heeft gewoon 2,3 miljoen gulden gekost - voor minder kun je zoiets ook niet maken.

avatar van Basto

Basto

Quentin schreef:

Lijkt me toch wel te kloppen. 1 locatie, 5 acteurs. Dat hoeft niet veel te kosten. Halloween kostte ook slechts 325.000 dollar. Daarbij zou het met 2,3 mjn een van de duurste nl films ooit zijn geweest toen.

avatar van TronMan

TronMan

Quentin schreef:

Kijk even bij wikipedia Wildschut, daar staat toch echt een budget van 3 ton. Voor die tijd veel geld voor NL film.

Basto schreef:

Denk dat het stuntteam van Remy Julienne, dat destijds de 007-films en Belmondo spektakels deed maar dus ook Wildschut, alleen al 3 ton heeft gekost. Zo goedkoop was dit allemaal niet, zijn diverse bronnen die 2,3 miljoen gulden zeggen. Flodder 1 kostte destijds al 4 miljoen gulden.

TronMan schreef:

Nee, dat was toen ook al extreem weinig geld voor een Nederlandse film. Wikipedia kan iedere malloot aanpassen.

avatar van Basto

Basto

Quentin schreef:

Maar Flodder is ook een veel grotere productie. Die zijn 5 acteurs op een locatie. Zo’n huisje huur je voor nog geen 5000 gulden per maand.

Maar ben benieuwd naar je bronnen.

avatar van Simon Smith

Simon Smith

Basto schreef:

En Wikipedia is aangepast!

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Opvallende foute gangsterfilm die in de jaren '80 nogal opschudding veroorzaakte voor het verheerlijken van geweld. België was toen duidelijk nog niet veel gewoon. Wat houterig geacteerd en onbedoeld grappige aankleding. Zoals die kleine legerhelikoptertjes. Naar wat we gewoon zijn in Vlaanderen (ok, Nederlandse productie maar wel veel Vlamingen en gefilmd in Vlaanderen) is deze film ook vrij hard. Goed is het zeker niet, maar eerder een fijne cultfilm van eigen bodem.

Leuk om de cast & crew te overlopen bij zo'n film. Assistent regie was Stijn Coninx die al enkele films geassisteerd had en pas in 1987 zijn eigen film zou regisseren met Hector. En bij de soldaten zitten ook bekende namen als Lucas Van de Eynde, Peter van Asbroeck en Ben Van Ostade.

avatar van Rickyman

Rickyman

Volgens mij als tiener deze film gezien, lang geleden hoor nog in de tachtiger jaren, maar lag nog goed in m'n geheugen. Best grof en spannend, goed acteerwerk van de mannen, best geinig met die Vlaamse sheriff en die dochter was ook best leuk.. Blijft goed.