Che Gioia Vivere (1961)

Alternatieve titel: Quelle Joie de Vivre

Italië / Frankrijk

geregisseerd door René Clément
met Alain Delon, Barbara Lass en Ugo Tognazzi

Een jongeman raakt na zijn diensttijd werkloos en gaat in 1922 werken voor de fascistische partij. Via zijn verloofde komt hij terecht in een anarchistisch ingestelde familie. Ze willen heel graag, maar weten niet hoe.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor deze gekende Delon klassieker ? Hij werd nog wel genomineerd voor een gouden palm ! Misschien komt het door de buitengewoon onaantrekkelijke Spaanse DVD release waar Delon slechts in het Spaans en Italiaans kakelt en die ook slechts 114 minuten speeltijd heeft...maar ik heb goed nieuws: zoals gekend draaide deze film dit jaar in een volledig gerestaureerde versie in de Franse bioscopen, wat wel eens zou kunnen betekenen dattie binnenkort een fatsoenlijke release krijgt daar...
Goed, europudding van srillerregisseur Clement, zijn tweede met Delon maar nu dus een klucht, een van de weinige komische rollen van Delon, die hier wel degelijk geschikt voor was en in staat om naievelingen te spelen. Naief zei ik, want de anti-held is gemodelleerd-als we de bedenker mondo Giacopetti moeten geloven- naar Candide van Voltaire.
Helaas is Delon veruit het beste aan deze film die er weliswaar goed uitziet met regie van een vakman en aardige art design, maar die vervalt tot een melige klucht incl. taartengooierij en met in het middelpunt een uiterst irritante gekke anarchistenfamilie olv. Cervi waar Delon het grootste gedeelte van de film verblijft. Waarschijnlijk dacht Clement dat deze flauwekul "typisch Italiaans" zou zijn, maar het lijkt me eerder verdacht Frans...
Let trouwens ook op de metropolis citaten in de gevangenis in een film waarvan je duidelijk kunt zien dat ie door een srillerregisseur gemaakt is, en waar op de set ook ene Polanski rondhuppelde, wiens vrouw Lass hier de weinig inspirerende love interest van Delon speelt.
Ik vond er weinig aan, maar sommige pundits hebben deze film nav. de restauratie uitgeroepen tot een meesterwerk, dus het zal aan mij liggen.