Westbound (1959)

Western

geregisseerd door Budd Boetticher
met Randolph Scott, Virginia Mayo en Karen Steele

Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog in 1864 wordt Capt. John Hayes aangesteld als baas van de Overland Stage Line. In deze functie moet hij het goudtransport van het westen naar de soldaten van de Unie overzien. Met dit goud kunnen zij de oorlog winnen. Het hoofdkwartier ligt echter in een klein stadje in Colorado, waar sympathisanten van de Zuidelijke Staten alles op alles zetten om het transport te saboteren. Zij worden geleid door Clay Putnam, een voormalige vriend en ex-collega van Hayes.

Degelijke western met dik aangezette muziek, bijna kitsch, maar wel lekker.
Kleurrijk in beeld gebracht verhaal met Michael Pate als überschurk, die zich zo gedraagt dat het zelfs zijn corrupte baas te ver gaat.
Het verhaal zelf stelt niet veel voor, maar er wordt prima geacteerd en het geheel is precies zoals ik westerns graag zie. De tegenwoordige makers van westerns zouden een voorbeeld kunnen nemen aan een film als deze die zorg besteedt aan het totale plaatje en de western een juiste sfeer meegeeft.

avatar van Jan met de pet
Beter dan Carson City, maar al met al een best aardige western: 3,5

avatar van Justinw
Lekkere Boetticher met een goede Randolph Scott.
Zit een lekker tempo in de film en dat helpt natuurlijk mee. Zoals Barfly al zegt is de western erg kleurrijk, en samen met de fijne locaties een aanradertje.

avatar van mr rumson
Vermakelijke western met Randolph Scott die de oprechte held speelt.
Met de actie in deze western zit het ook wel goed al had ik het einde graag wat anders zien gaan .
Wat ook opviel is het vrolijke deuntje wat je telkens hoort als de postkoets over de heuvels raasde.
Maar ook Michael Pate als Mace viel mij in positieve zin op want hij zette zijn schurkenrol op overtuigende wijze neer .
voor mij is dit dan ook een goede western die zeker thuishoort bij de middenmoot van de westerns die ik tot nu toe gezien heb