Wenn der Weiße Flieder Wieder Blüht (1953)

Alternatieve titel: When the White Lilacs Bloom Again

West-Duitsland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Hans Deppe
met Magda Schneider, Willy Fritsch en Romy Schneider

Therese Forster en haar echtgenoot Willy gaan na de eerste huwelijksnacht al uit elkaar. Als hij na vijftien jaar als beroemd entertainer terugkeert, heeft hij geen idee dat Therese van hem in verwachting was en een dochter genaamd Evchen heeft.

avatar van bioscoopzaal
Vreselijk zoetsappige (maar stiekum wel charmante) heimatfilm, die eigenlijk alleen maar noemenswaardig is, omdat Romy Schneider er haar eerste filmrolletje in speelt.

2 sterren

In feite is het grootste wapenfeit het debuut van Romy Schneider. Maar verder is deze film ook zeer genietbaar. Het is eigenljik ook helemaal geen zoete heimatfilm, zoals hier beweerd wordt.

Het is een bij vlagen redelijk pittige (voor die tijd) film over een ongelukkig relatie, buitenechtelijke kinderen, vurig verlangen etc Wel vergelijkbaar met Hollywood films uit die tijd. De titel wil me even niet te binnen schieten, maar volgens mij een film van William Wyler met Deborah Kerr (zoiets dan toch).

Schneider is prima op haar plaats. Fijne film

Nu te zien (geweest) in Den Haag en Amsterdam in het Romy Schneider retrospectief.

avatar van Marlyvk
Van die ouderwetse Duitse zondagmiddagfilms hou ik wel. Alleen jammer dat dan vaak moeder en dochter Schneider de hoofdrollen spelen. Er moeten toch wel meer goede acteurs in Duitsland zijn geweest die moeder-dochter rollen konden vertolken. Hoe dan ook, heel goed gespeeld!

Het verhaal zelf is voor hedendaagse tijd wat zoetsappig, maar ik kan me voorstellen dat het onderwerp in de tijd dat de film uitkwam best choquerend is geweest. In die tijd hoorden vrouwen met kinderen immers toch netjes getrouwd te zijn met de vader van het kind, anders was het een schande.

De film is opgenomen in de omgeving van Wiesbaden. Persoonlijk vind ik dat het prachtige beelden heeft opgeleverd.