Android (1982)

Sciencefiction

geregisseerd door Aaron Lipstadt
met Klaus Kinski, Don Keith Opper en Brie Howard

Op een verlaten ruimtestation werkt een geleerde (Klaus Kinski) aan een perfecte vrouwelijke robot. Zijn assistent is een bijna perfecte mannelijke robot (Don Opper), die droomt van een bezoekje aan Chicago. Helaas: drie woeste ruimtepiraten verstoren hun intergalactische arbeid.

Komt uit op dvd. Anchor Bay.

avatar van Mochizuki Rokuro
Een film die Android heet en met Klaus Kinski in de hoofdrol. Kinski is niet de android, maar een geleerde à la Frankenstein die de Android heeft gemaakt en zoekt naar perfectie. De android, Max 404, wordt gespeeld door Don Keith Opper en hij steelt hier absoluut de show. Beheerst en met consequent de juiste motoriek, dictie en 'unheimische' uitstraling.

Het totaal had wat cheesier en maffer gemogen. Tempo, ontwikkelingen en uiteindelijk ook inhoud zijn uiteindelijk nogal braafjes en weinig inspirerend. Maar in de jaren 80 waren de ideeën wel zo ongeveer op, zo lijkt.

Het begin is gaaf, het eerste dipje komt al na vijf minuten. De hier beschreven 'drie ruimtepiraten' verstoren het fijne sfeertje en de hele ontwikkeling rond hen (m.u.v. de dame uiteraard) biedt, zoals ik al zei, alleen uitgekauwde ontwikkelingen en scènes.

Uiteindelijk komt het helemaal goed met de film, maar jammer... Meer Doctor Daniel en uitsluitend Max 404 hadden de film absoluut goed gedaan. En dan was de film zeker klassieker geworden en beter gewaardeerd.

avatar van Verhoeven
Moet die kale knakker op de poster Klaus Kinski voorstellen?

avatar van Mochizuki Rokuro
Verhoeven schreef:
Moet die kale knakker op de poster Klaus Kinski voorstellen?

Nope, dat is de android. Kinski staat links onder met de lange blonde manen.

avatar van Decec
Een leuk ouderwetse SF film...
Prima verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Wel leuk bekende acteur Klaus Kinski (65 jaar overleden)...
Geen HD, alleen kleiner breedbeeld...
Redelijk achtergrond geluid...