Die Flambierte Frau (1983)

Alternatieve titel: A Woman in Flames

West-Duitsland

geregisseerd door Robert van Ackeren
met Gudrun Landgrebe, Mathieu Carrière en Hanns Zischler

Een jonge vrouw breekt met haar geordende en tot keurslijf geworden leventje. Uit financiële nood, maar ook omdat ze aan maatschappelijke idealen twijfelt, wordt ze prostituee. Ze wordt verliefd op Chris, een biseksuele mannelijke prostitué, en de twee huren een woning voor privé- en zakelijke doeleinden. Maar het komt tot een crisis als Chris een serieus en burgerlijk leven met Eva wil beginnen.

avatar van Dogie_Hogan
Een soort Duitse remake van Belle de Jour...
De film in '84 in een Nijmeegse bios gezien, toen beoogde film uit- verkocht bleek. Kan mij Die flambierte Frau nog vaag herinneren; wel nog het tegenvallende einde. Binnenkort maar herzien (is nu op dvd).
(Duitse DVD review.)

Dick2008
De film staat goed aangeschreven in de speelfilmencyclopedie. Heb deze in het verleden al eens op tv gezien. Hij is er niet veel beter, maar ook niet slechter op geworden, wat zeker bij een film als deze, als een groot pluspunt kan worden gezien. Er over uitweiden wat er wel, dan niet goed aan is mag een ander dan doen. Gudrun Landgrebe, die nog steeds acteert is in deze film wel erg mooi/knap. Heb de hele film dan ook meer daar op gelet. En op de andere mooie vrouwen. Gaat aan het eind wel wat achteruit en het verhaal is mager. Maar had allemaal erger gekund. Ik zou niet weten wat ik er verder over kwijt moet. 4.0

Die Gudrun Landgrebe was echt 'stunning' hoor toen ze jong was. Heb net als Dick2008 voornamelijk naar haar zitten kijken, want het verhaaltje is nogal dun, om niet te zeggen gekunsteld. Paste wel in de tijd en in het werk van Robert van Ackeren, maar ik denk dat we die tijd wel voorbij zijn. Misschien ook wel bedoeld als een aanklacht van de burgerlijke moraal in het begin van de jaren tachtig in West-Duitsland. Ook niet meer zo interessant voor dit tijdsgewicht.

Van Mathieu Carrière heb ik altijd het gevoel dat hij in de verkeerde film rondloopt, al is hij hier niet slecht gecast als overjarige gigolo met een burn out. Het slot van de film is al even gekunsteld als het geheel en volgens mij louter toegevoegd om de titel te verklaren.