Tango (1998)

Spanje / Argentinië
Drama / Muziek

geregisseerd door Carlos Saura
met Cecilia Narova, Miguel Ángel Solá en Mía Maestro

Regisseur Mario Suarez wil de ultieme tango film maken, maar nadat zijn vrouw (één van de sterren van zijn film) hem verlaat wordt het lastig. Mario wordt verliefd wordt op Elena, een beeldschone vriendin van de gevaarlijke Angelo Larroca, die in Mario's film investeert. Wanneer Mario van plan is om in zijn film politiek zwaar beladen punten over Argentinië's donkere jaren, onderdrukking en ontvoeringen te verwerken, krijgt hij zware tegenstand van de investeerders.

Fantastisch knappe film. Zoals ik las in een Duitse recensie:
Keine Action, keine Spezialeffekts können so spannend sein wie zwei Menschen, die sich bei einem erotisch-eleganten Tango in die Augen sehen.

yorgos.dalman
Bijzonder mooi verwoord.

(Ik moet bij deze spitsvondige opmerking overigens meteen aan de films van Tarkovsky denken waarbij personages / acteurs zo ineens, half over hun schouder, verstild maar indringend langs de camera heen turen - een intiem moment, een beeld, een blik, die zoveel meer zegt dan duizend woorden...)