Smilla's Sense of Snow (1997)

Denemarken / Duitsland / Zweden
Drama / Thriller

geregisseerd door Bille August
met Julia Ormond, Gabriel Byrne en Jim Broadbent

Een zesjarig jongetje valt van het dak van een appartementsgebouw in Kopenhagen. Iedereen gaat ervan uit dat het hier gaat om een ongeval. Ook de politie. Smilla denkt daar echter anders over: volgens haar is er kwaad opzet in het spel. Ze bijt zich vast in de zaak en wordt geholpen door een bizarre vreemdeling die ze enkel onder de naam 'The Mechanic' kent. Haar onderzoek leidt haar naar de internationale zakenwereld, meer bepaald naar de meedogenloze Tork.

kappeuter (moderator)
Bedroevend slechte thriller.

Eva
Niet afgekeken. Slechte film naar een prachtig boek.

prima thriller
jammer einde
heerlijke julia ormond

Dit moet dus een Deense film voorstellen maar dan gespeeld door engels-sprekende acteurs. Jammer!

avatar van tovenaar
Ik weet nog watl dat mijn videothecaris deze heel erg aanraadde, maar ik heb hem nooit gekeken,

zal het ook niet zo snel gaan doen nu ik dit allemaal lees

avatar van tovenaar
gelukkig heb ik nu trouwens een betere videotheek

Ronduit zwakke film met Gabriel Byrne, hoegenaamd niet mijn favoriete acteur.
*' 1,5 op 5 *'

Gabriel Byrne, hoegenaamd niet mijn favoriete acteur.

Ook niet in Miller's Crossing?

vooral niet in Miller's Crossing

avatar van speedy23
Smilla's Sence Of Snow start als een sfeervolle, intimistische en vooral beloftevolle film waarin Smilla's karakter als ontheemde Groenlandse mooi in de verf wordt gezet. Halverwege kent deze prent echter een merkwaardige stijlbreuk. Plots worden alle ingrediënten van de actiethriller ingezet. Ziel en romantiek van het verhaal verdwijnen en maken plaats voor een doordeweeks actiegegeven dat uit een slachte James Bond-film lijkt geplukt. Resultaat is een telleurstellende verfilming van de gelijknamige bestseller van Peter Hoeg uit '92. Zonde van de talenten van Julia Ormond, die zich in dit kwakkelende verloop nochtans goed staande weet te houden. In de bijrollen zien we eveneens verdienstelijke acteurs zoals Gabriel Byrne, Richard Harris en Vanessa Redgrave. Voor de Deense filmmaker Billie August, van wie we al kanjers als Pelle De Verovenaar en The Best Intensions voorgeschoteld kregen, is dit een van zijn mindere films, net zoals The House Of Spirits naar de roman van Isabelle Allende. ***(6/10)

kappeuter (moderator)
speedy23 schreef:

***(6/10)

Mild, zeer mild.

avatar van speedy23
Ik ben veel en veel te optimistisch denk ik...

avatar van LittleBox
Jammer dt de film de sfeer van het boek niet weet vast te houden. Het begint inderdaad goed, maar eindigt erg slecht. Gemiste kans.

neo (crew)
Harry Gregson Williams zijn muziek lijkt de grootste sfeermaker in het geheel. Veel klinkende Britse namen; van Tom Wilkinson tot aan Jim Broadbent. De opnames in Groenland mogen niet vergeten worden, want die zijn wel verschrikkelijk mooi. 2.5 sterren

avatar van De GeuS
Een aantal goede acteurs in een verhaaltje dat zelf wat oninteressant en sloom werd gebracht. Deze plooi werd nog redelijk gladgestreken door een aantal prachtige buitenopnames; kleine 3*

hinie
Vreselijk
vond er niks aan!

neo (crew)
Julia Ormond was trouwens ook wel erg aantrekkelijk met een vrij mysterieuze en doch angstig blik constant in haar ogen. Maakt de film niet beter voor het geval mensen erop doorvragen

avatar van WhoKnowZ
Onderschatte film, vind ik persoonlijk.

Vandernagel
Persoonlijk vind ik de film, gezien de score op IMDB (6,6 gemiddeld en 6,1 gewogen) overschat. Een erg erg eeeeeerg krappe:

2,5 sterren

Dit is een goede film vind ik. toch nog aardig wat slechte reacties

avatar van Thomas83
Vermakelijke film.
Hij leek aan het begin best veelbelovend met zijn wat aparte sfeer en geheimzinnigheid. Maar helaas gaat de film steeds meer de kant van de actiethriller op, en de uiteindelijke onthulling van het mysterie is wat teleurstellend.

avatar van ...Kroelie...
Wat vindt iedereen nou zo slecht aan deze film? Ik snap de reacties op deze pagina echt niet! Smilla's Sense of Snow heb ik vrijdag gezien op tv, nadat mijn moeder zei dat het een hele spannende en mooie film was. Ik ben gaan kijken en in het begin snapte ik niet echt het verband tussen die eskimo in het begin en het feit dat dat jongetje van het dak af viel, maar later werd dat wel meer duidelijk. Julia Ormond zet de rol van Smilla goed neer, en ook de overige acteurs waren zeker niet slecht. Mijn moeder had gelijk: het is een goede film. Maar nu ik de andere reacties lees, is het misschien een kwestie van smaak?

avatar van trebor
Leuke film.
Na 30 min verandert de stijl een beetje gelijk een boek van Allister Maclean. Alle actie elementen worden dan ingebracht.
Echt wel het kijken waard, Julia Ormond zet een goede rol weg.

avatar van trebor
hinie schreef:
Vreselijk
vond er niks aan!

is een kwestie van smaak denk ik.

avatar van compell.
Geen slechte film... toch; het boek was beter.
En ook lastig te verfilmen; zo blijkt. In de film worden het verhaal wat meer afgeraffeld en lijken sommige keuzes wat krampachtig genomen waardoor het geheel niet helemaal soepeltjes loopt.
Toch zat ik bij een aantal scenes op 't puntje van m'n stoel ondanks dat ik wist hoe het zou aflopen.
Pluspunten: de film heeft een bevredigender einde en Julia Ormond!

ARD (Smilla's Sense of Snow, dinsdag 31 januari, 0:20 uur)