The Vanishing American (1925)

Western

geregisseerd door George B. Seitz
met Richard Dix, Noah Beery en Lois Wilson

Amerika, ten tijde van de Eerste Wereldoorlog. Nophaie is een sterke en rechtvaardige indiaan van de Navajo-stam. Hij is in conflict geraakt met de boze indianenagent Booker, omdat hij geprobeerd heeft de aandacht te trekken van de blanke onderwijzeres Marion Warner, waar hij verliefd op is. Nophaie vlucht de bergen in om aan de wraak van Booker te ontsnappen. Hij keert alleen terug om zijn stamgenoten te overtuigen om hun paarden over te dragen aan kapitein Earl Ramsdale, een inkoper van het leger, die de paarden nodig heeft voor de oorlog. Nophaie weet vervolgens tijdens gevechten het leven te redden van Earl, maar moet vaststellen dat ook hij verliefd is op Marion.

avatar van Dogie_Hogan
Sinds 17 okt. 2000 verkrijgbaar op DVD.