Hukkle (2002)

Hongarije
Misdaad / Mystery

geregisseerd door György Pálfi
met Ferenc Bandi, Józsefné Rácz en József Forkas

In een idyllisch Hongaars dorpje lijkt het leven voort te kabbelen. Oude mannen spelen jeu de boules op het dorpsplein, jongedames werken als naaister in een fabriek, een herderinnetje hoedt haar schapen. Even verderop oogst de boer zijn graan, dat wordt verwerkt tot bloem, die weer verdwijnt in het deeg voor de knoedels die een oude vrouw maakt voor haar familie. Kortom, alles gaat zoals het hoort. Toch is er iets mis in dit aardse paradijsje. Subtiele aanwijzingen brengen stukje bij beetje een misdadig complot aan het licht.

avatar van danuz
Merkwaardige film(pje). Leuk idee inderdaad, met wat absurde en boeiende momenten straaljager, kat die doodgaat e.d., maar over het geheel niet bijster interessant. Ik weet ook niet precies wat de maker de kijker wilde vertellen, en of hij überhaupt wel iets wil vertellen, en of dat überhaupt belangrijk is.. En dan nog iets, het geluid van smakkende, slurpende en hikkende(!) mensen vind ik ongelofelijk vervelend, dus het was soms even doorbijten.

Kan er voor de rest niet veel over melden, de film was dan wel 'anders', maar maakte niet veel indruk op me. 3* voorlopig.

FisherKing
Voornamelijk erg grappig om te zien hoe de makers een kat vergiftigen.

Een Diepe, Zeer Diepe 0.5*

Edit: Net voor die doodscene van die kat, zat ineens onze kater enorm naar het scherm te staren. Hij heeft de dood van ons klein poesje ook gehoord, en gezien, maar blijkbaar staan die doodskreten dus op de geluidsband.

Dustyfan
Dit gedoe helemaal uitzitten kun je een mens niet vragen, je kunt te ver gaan. György Pálfi gaat veel te ver door een jonge poes te vergiftigen om haar sterven tentoon te spreiden. Dank u wel, daar zit ik niet op te wachten.

Tot dat moment was de film niet meer dan een docu zonder commentaar, een film zonder veel meer inhoud dan wat natuurbeelden die niet erg bijzonder zijn.
Het lijkt de bedoeling te zijn geweest om de tegenstelling tussen oud en jong, tussen modern en traditioneel te laten zien, maar dat idee is op weinig enerverende wijze vormgegeven. Ik geef het op, dit is zo kansloos...

neo (crew)
Vond het weer haast net zo fascinerend, als toen ik Hukkle op groot scherm zag. De keer daarop vond ik het minder, maar nu maar een halfje erbij naar 4.5 sterren.

Ik zie het zelf zoals ook sommige andere al zeiden als kunst.

neo (crew)
Er is trouwens geen echte kat gedood, maar door middel van trucage is dit zo bewerkstelligt. En ja ik vind de manier waarop het lijden van zo'n dier hier getoond wordt intrigerend.

FisherKing
Trucage ? Geef ff je bewijs ? Onze kater dacht daar anders over. Helaas.

neo (crew)
De beelden zijn zo aan elkaar gerijgt, ook door middel van montage ... Qua sound design zou het een mengeling van opnames van stervende katten kunnen zijn. Dat zullen ze dan wel verzameld hebben. Heb zoiets ook nog eens in een artikel gelezen.

FisherKing
Die indruk heb ik ook ja. Verder is het 'r voornamelijk erg stil.

avatar van Koenr
Hier is te lezen dat de kat al dood was.

FisherKing
The scandal brakes. Due to some misunderstanding, misinforming or other reason the producer hears that the cat that is lying under the camera and millions of maggots was killed just for our film. So, referring to the animal protection law - with good reason - he demands to stop the recording. The director doesn't understand the producer's worrying because he knows that before we have got it, the kitty laid deadly on some highway, then in a refrigerator. The animal protection has nothing to worry about it (if they still are, he is willing to show them the film "Greenaway: ZOO")

?

sydney
Ik kreeg de hik van deze film!!!

P.S. Dit bericht moet qua tijd, vóór die van Neo komen...

avatar van Mug
Mug
FisherKing schreef:

Oftewel...de kat was al dood. Je score kan weer omhoog FK.
Ik vond het overigens een prachtige - nee, verbluffende - scene.

avatar van speedy23
Ik kreeg de zenuwen van die ouwe met zijn hik... hik... hik...

Grappig...

ik tik mijn gebruikersnaam n bij film zoeken en kom hier terecht.

Edit: na het lezen van enkele reacties is het achteraf niet zo grappig, maar meer een schande.

Eén kat is dood -en was al dood-, die ander (daarvoor in de film) heeft een middeltje gekregen waardoor ze compleet gedrogeerd stil bleef liggen. Niks geen dierenmishandeling. Ik vind het echt gezeik dat er zo moeilijk over die katten wordt gedaan en hypocriet. Je hoeft geen dieren te vermoorden voor een film maar filmmakers zo snel beschuldigen (wat in de UK gebeurde)vind ik echt de omgekeerde wereld.
Verder is Hukkle een meesterwerk. Zoals het gefilmd is, gemonteerd is en vanwege het sound design. zelden iets zo origineels gezien.
en dat verhaal van die vrouwen die hun mannen langzaam vergiftigen is toch prachtig? zo subtiel, daarom een dikke 5*

Voor de laatste Palfi, Taxidermia, is een varken geslacht. Ik heb daar geen moeite mee. Mensen eten dieren en varkens worden daarvoor dagelijks geslacht, deze dan eerst met een camera op zijn snufferd. Ik heb meer met de cameraman te doen dan met dat beest....

avatar van Baggerman
Visueel heel mooi, qua verhaal iets minder boeiend. Sprak me toch wel aan.

Eén ding begreep ik niet helemaal: was dat kleine meisje dat met de kat de schaal uitlikte nou ook gestorven?

avatar van Dudine
bah! totaal niet mijn smaak
tis dat ik m voor mn VSE module moet kijken (op school dan, anders had ik m zelf wel afgezet )
*0,5

Laocoön
Zeer ondergewaardeerd meesterwerkje. Ik denk niet dat je de film een slechte beoordeling mag geven als je hem gewoon niet snapt.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Erg originele film, ja. Maar wat moet je daarmee als je er niet zoveel mee kan? Vooral een film vol geluiden. De nadruk leggen op het ene geluid en vervolgens op het andere geluid. Soms een grappig montagetrucje, maar vaker stukken die totaal zonder ritme gemonteerd leken. Ik kwam de film nooit echt binnen, ook toen er zich iets van een plotje leek te ontwikkelen. En uiteindelijk was het voor mij vooral kijken naar wat interessante ideetjes, te weinig.

"Waar ben ik aan begonnen?" heb ik mezelf vannacht meerdere keren afgevraagd. De hele ark van Noach passeert de revue, en ik moet zeggen dat me dat na verloop van tijd een beetje op de zenuwen begon te werken. Aan visuele pracht aan het begin geen gebrek, mooie tracking shots, onconventionele close-ups van kleine details (met name van dieren en machines), maar toch lijkt de verbindende factor te ontbreken. En dat frustreerde. Op het moment dat het misdaad/mysterie verhaallijntje zijn intrede deed, merkte ik dat de saaie beeldenpracht werd ingewisseld voor een intiem mijmerende dorpslegende met een fraai slot.

Al met al geen 'puntje-van-de-stoel-werkje', maar toch een frisse, tegendraadse manier om een misdaadfilm te schieten. Interessant dus, maar niet over de gehele speelduur overtuigend. Ben benieuwd naar Taxidermia.

avatar van Near_Dark
De eerste 40 minuten vond ik best knap, een soort documentaire met inventieve overgangen van de ene scène naar andere.
Denk maar aan de film "Panic Room" van David Fincher, die had ook zulke vreemde overgangen.

Ergens zit er een verhaaltje in verweven over een verdacht overlijden, maar da's bijkomstig...

5/10.
In't begin dacht ik nog dat het een knappe docufilm ging worden, maar het laatste half uur was het nieuwe er wel af en vond ik het ronduit vervelend.
Als ze die ooit nog eens op tv spelen zou'k je durven aanraden om zeker de eerste 40 minuten te bekijken, uit nieuwsgierigheid...

avatar van jeroentjuhhhhh
Interessant. Kwam er achteraf pas achter dat dit van dezelfde regisseur is als Taxidermia (die ik beter kon hebben). Hukkle is eigenlijk alleen maar de moeite waard om z'n sounddesign. Zitten een paar geweldig creatieve vondsten in (o.a enkele in 't oog springende, zoals de overgangen). Maar ook voor de kenner; veel wisselingen in perspectief, waardoor vele scene's een unieke klank meekrijgen maar nergens hun realisme verwaarlozen. Verteld z'n verhaal voor 90% via geluid (foley). Krachtig concept, maar met z'n 70 minuten alsnog een bijzonder zware zit. Op wat eye-catching moments na - en een nogal misplaatste straaljager - is het vooral veel statief-observatie. Nogal droge, docu-achtige aanpak.