Te Gek om Los te Lopen (1981)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Guido Pieters
met Peter Faber, Dolf de Vries en Jaap Stobbe

Inwoners van een psychiatrische kliniek worden bij wijze van experiment in een speciale leefgemeenschap geplaatst, in de stad waar ze ook de mogelijkheid hebben om naar buiten te gaan. Anders dan in hun vorige behuizing komen er ook twee vrouwen wonen.

DVD release: 14 oktober 2003

Ooit gebeurd?

Helaas gecancelled. Wat bij Bridge jammer genoeg vaker gebeurt...

Release op 15-06-2004 meldt www.lapis.to[/url].

Is inmiddels verkrijgbaar.

Erg grappige film. Vooral het begin, waar Piet en Dirk een cafe bezoeken en dit uitmondt in een achtervolging die op een 'kinderlijke' maar komische manier beeindigd wordt, is erg leuk. Ook de scene waar een aantal inwoners Mens erger je niet spelen en Faber niet tegen zijn verlies kan vond ik erg grappig.

Peter Faber speelt zijn rol met plezier en maakt er dan ook het beste van. Hij laat verschillende kanten zien: hij is grappig, kinderlijk, hard, kwetsbaar… De gebeurtenissen op het strand bijvoorbeeld zijn kinderlijk, maar vertederend, de zwakke plek van de bewoners kwam daar goed naar voren. Peter Faber speelt zijn rol als een kind (net als Leen Jongewaard en Albert Mol) en hierdoor wordt goed zichtbaar hoe kwetsbaar de inwoners van een psychatrische kliniek zijn. Waarom Dirk (Jaap Stobbe) tussen deze mensen woont werd me dan niet duidelijk, hij gedroeg zich 'volwassen', met meer verantwoordelijkheidsgevoel.

Als Piet na de zelfmoord van Dirk zijn geluk wil beproeven in de 'normale' maatschappij wordt duidelijk dat hij het niet redt zonder hulp. Piet smijt met geld en heeft er geen begrip voor dat hij niet meteen ergens kan gaan werken. Hij keert terug naar de kliniek en door een slimme grap van twee bewoners realiseert hij zich dat hij weer is waar hij hoort te zijn, bij de mensen waar hij zich thuisvoelt.

De muziek is van Rogier van Otterloo, een leuke melodie, die ik denk ik niet snel kwijtraak.

DRJeFF
Een film die maar weinige kennen denk ik
Dit is wel met afstand de meest byzondere Nl-film die ik ooit heb gezien.
Waar humor ,realisme en drama zou dicht bij elkaar liggen.
Een voor NL begrippen topcast en sublieme scenes.
Vooral de bruiloftscene zal me altijd bijblijven.Maar laat ik maar ophouden want er zijn waarschijnlijk maar weinig mensen die weten waar ik het over heb.
4.5

Best een redelijke film eigenlijk, na herzien. Ik heb goed op het acteerwerk van Peter Faber zitten letten, en dan blijkt weer eens wat een fantastische acteur hij eigenlijk is: hij laat een heel scala van gevoelens en emoties voorbijkomen, maar hij is op zijn sterkst als hij gevoelig is. Ook de andere rollen worden adequaat ingevuld. De film zit boordevol leuke anekdotische scenes, en is best onderhoudend en aardig om naar te kijken, zeker als je net daarvoor De Proefkonijnen, een andere film met Faber, hebt gezien, die echt vreselijk is. TGOLTL is zeker geen tweede One Flew Over the Cuckoos Nest, maar bij herkijken vond ik m toch heel redelijk. Een 3,5.

robertus65
Allemaal niet zo heel bijzonder, zo leuk en zo gek was het allemaal niet. Het begin van de film vond ik nog het leukst.

avatar van Quentin
Niet bijster grappig, maar wel bijzonder oprecht en fijn gespeeld.

avatar van tommykonijn
Aardige Film meer eigenlijk niet, Leuk geacteerd, Niet Top maar wel redelijk Goed bedacht Verhaal kortom : Niet slecht om eens een keer te bekijken als je het mij vraagt.

Sympathiek filmpje. Faber is bij vlagen erg leuk, net als het script. Alleen ontzettend jammer dat de film weinig op de emotie gedraaid is. Veelal totale kaders, zodat je veel in blikken en fysiek mist en minder mee kan gaan met de actie.
Nu blijft de film helaas ergens in het midden hangen...

avatar van Quentin
Film werd ook voor een appel en een ei gemaakt volgens mij, denk dat de statistische beelden daar wel wat mee te maken hebben.

avatar van muze1979
Misschien wel de meest geniale Nederlandse film ooit gemaakt.
Ik heb de film al in geen 10 jaar meer gezien, maar heb hem tot mijn twintigste jaar menig maal op vhs bekeken.
Binnenkort maar weer eens aanschaffen!

Voor mij een extra interessante film. Behalve mijn voorliefde voor de oudere Nederlandse film het feit dat deze prent (althans de eerste shots) in mijn dorp is geschoten,namelijk Noordwijkerhout. Na de scene in het café komen Peter en Jaap aan bij de slagboom van het st.Bavo terrein en dat is ook in Noordwijkerhout. Het café zelf herken ik niet en zal wel ergens anders opgenomen zijn,jammer genoeg. Maar de openingsscene is weldegelijk opgenomen in Noordwijkerhout en ook een aantal paciënten uit de inrichting herken ik. Mijn lagere school was er vlak bij en als kind struinde ik vaak over dat terrein(alleen bij de hoofdingang was een slagboom,maar verder had het terrein nog talloze in- en uitgangen). Het is een beetje een vergeten film,lijkt mij een taak voor de publieke omroep om in de slappe maanden dit soort films nog eens uit te zenden!

avatar van m1chel
Peter Faber in een van z'n meest briljante rollen. Geweldige one-liners, goede humor en tegelijk krijg je een gevoel van melancholie. Heerlijk. 3.5*

Dick2008
Ik vond het een aardige film om gezien te hebben maar denk niet dat ik hem nog eens ga kijken. Zwaar gedateerde film, niet zozeer wat het experiment betreft, want dat is nou nog aan de orde van de dag maar meer het tijdsbeeld wat in de film te zien is. Ziet het erg 70's-achtig uit. Op zich vind ik dat niet zo erg want het oude tijdsbeeld is juist het leuke van die oude Nederlandse films. Wel kent de film behoorlijk veel intermezzo's en de film verloopt ook niet erg vloeiend.

Het is wel een leuke film, humor afgewisselend met tragische momenten dus daar niet van. De goede cast draagt daar toe bij. Vooral Peter Faber zet een prima rol neer. Bekende namen van toen in deze film waaronder nog een piepklein rolletje van Hans van der Togt . Alleen zo "gek" zijn ze helemaal niet, dus hiermee gaat de film de mist in, ook al is het een film uit 1981 en het is het op dit punt dan ook niet erg overtuigend allemaal. De 2e helft is een stuk beter dan de 1e helft, alleen dan blijft van het eigenlijke thema helemaal weinig over. 3.0.

avatar van wendyvortex
Best heel vermakelijke Nederlandse film uit het begin van de jaren 80, al komen we over psychiatrische patiënten niet echt wat te weten, waar de film dramatisch moet zijn lukt het ook net niet helemaal.
Blijft over een aardige komedie met wat tragische momentjes, maar wat is het ontzettend leuk om alle bekenden uit 1981 weer te zien: Peter Faber, Jaap Stobbe (wat is daar eigenlijk van geworden?, die doet het eigenlijk nog het best), Leen Jongewaard, Herma Kortekaas (Kokki), Chiem van Houweninge, Hans Cornelissen, Hans van der Togt, Piet Hendriks (Sesamstraat) en mooi villein rolletje ook nog voor Onno Molenkamp.

avatar van BlueJudaskiss
Had nooit van deze film gehoord tot ik bovenstaand bericht van wendyvortex tegenkwam en stiekem meteen op YouTube gekeken of 'ie daar op stond, en ik had beet. Onverwachte, rare film en jammer dat zo weinig mensen dit kennen. Een Nederland in de jaren '80-tijdsbeeld is sowieso altijd al leuk, maar ook de film zelf, lekker raar. Het duurde even voordat ik door had wat het plot was: zeker de eerste helft van de film lijkt dit bijna plotloos.

Niet altijd even boeiend trouwens, ik merkte soms wel dat mijn aandacht verslapte maar dat is de shit van Facebook. Peter Faber was érg goed, en leuk om drie acteurs samen te zien die later alledrie Lowietje zouden spelen in Baantjer. Wie was Onno Molenkamp in deze film? Ik zie op imdb dat hij de heer Langeveld speelde, maar was dat de bruidegom?

Ik had trouwens best wel graag wat meer willen weten over de achtergronden van de psychiatrische patiënten, inderdaad zeker iemand als Jaap Stobbe kwam erg normaal over.

3,0* maar ik denk dat ie nog wel een halve punt omhoog kan gaan.

avatar van wendyvortex
BlueJudaskiss schreef:

Mijnheer Langeveld zat een sigaar te roken en was de vriend/partner van de moeder van Peter Faber.

avatar van Earth
Amusante en ook wel tragische film. Ik vond het een mooie film. Leen Jongewaard was geniaal.