Tomahawk (1951)

Western

geregisseerd door George Sherman
met Van Heflin, Yvonne De Carlo en Rock Hudson

In 1866 wil het Amerikaanse leger een weg en een fort op grondgebied van de Sioux-indianen bouwen, wat echter in strijd is met het verdrag dat de indianen en het leger nog maar pas gesloten hadden. Dit tot woede van soldaat Jim Bridger, die sinds zijn huwelijk met een Cheyenne begrip heeft voor beide kanten van het conflict.

avatar van Brix
Aanvankelijk dacht ik dat ik deze film nog niet eerder gezien had, maar bij het bekijken op TV vannacht werd mijn geheugen al gauw opgefrist.
Toen de onsympathieke Alex Nicol in beeld verscheen wist ik het opeens weer.

Voor mij, als liefhebber van fifties westerns, was het een genot om de film te zien.
Alleen de ongelooflijk goede beeld en kleurenkwaliteit zijn al overweldigend.
De (echte) Indianen met hun gelooide gezichten zien er in deze kleurenpracht geweldig uit.

Het verhaal was voor die tijd opzienbarend pro-Indiaans.

Volop actie en goed spel van vooral Heflin.

Onbegrijpelijk dat op de cover van de Duitse DVD de naam van Rock Hudson (wie heeft hem herkend in zijn kleine rolletje?) groot staat te lezen, en die van Heflin helemaal ontbreekt!!

Ik weet zeker dat ik de film nog vaker ga bekijken.

Jammer van het duidelijk zichtbare plankje op de rug van Nicol, waarin de pijl zich boorde aan 't eind van de film (en het leven van zijn personage)

avatar van Dogie_Hogan
Laat ik positief beginnen, geweldig beeld met mooie kleuren. Opvallend zijn de vele weide-achtige landschappen (deed mij denken aan Western Open Range), en Yvonne DeCarlo spat van het scherm. De Sioux in prachtige kledei.

Het pro-indiaanse verhaal is echter erg tam en de acteurs spelen ondermaats.Vooral van Heflin had ik grote verwachtingen. Hij zit echter niet goed in zijn rol.
Tussen Yvonne, die voortdurend in haar prachtige, zondagse kleren, rondloopt, en Van Heflin is totaal geen chemie. Yvonne 'acteert' inspiratieloos en lijkt met haar gedachten elders.
Yvonne's avances worden niet opgepikt en een romantisch einde blijft dan ook uit.
De kleine Susan Cabot heeft weinig te doen; krijgt alleen een hoop racisme over zich heen.
Het omstreden kleine militaire fort op Sioux gebied herbergt veel meer soldaten en burgers, dan de werkelijke grootte van dit fort zou doen vermoeden.
Met haar onlogische verlaten van het fort heeft Yvonne dan wel weer bewerkstelligd, dat de Sioux een transport met wapens met rust gelaten hebben door haar te achtervolgen...

Heb de film uitgezeten, maar achteraf zonde van de tijd, een Western om 1x te zien.
Een IMDb 2/10 voor de mooie beelden.

avatar van Brix
Hier verschillen de meningen van Dogie en mijzelf dus meer dan duidelijk

Ik wil wel nog even ingaan op de opmerkingen betreffende de verhouding Bridger(Heflin)-Julie Madden(De Carlo)

Dat het niet op een romantische (cliché)relatie tussen beiden uitliep vond ik juist een groot pluspunt.
Ook realistischer, gezien de historische achtergrond van scout Bridger.
De Carlo is altijd een plaatje om te zien, speelt ook meestal sterk.
Maar hier is haar rol in feite helemaal overbodig

Het blijft voor mij een mooie en niet onbelangrijke film.
Zeker gezien de pro-Indiaanse houding.
Samen met de westerns Pony Soldier, Broken Arrow, en Devil's Doorway, die in de jaren vijftig werden gemaakt, en waarin de Indianen op een andere en positievere manier dan doorgaans in beeld werden gebracht, behoort de film tot een select groepje voorgangers van 'Dances with Wolves'.
Deze laatst genoemde film werd overigens op dezelfde locaties opgenomen als 'Tomahawk', in de Black Hills van Dakota, waar de historische gebeurtenissen zich ook werkelijk hebben afgespeeld.

Misschien nog een aardige anekdote om af te ronden:
De rol van Captain Fetterman, wiens naam verbonden is aan het historische verdrag tussen Indianen en blanken, werd in deze film gespeeld door Arthur Space, een "character actor" die in talloze films te zien was.
De man was niet te beroerd om twee Nederlandse marine "Jantjes", die in de jaren '50 Hollywood bezochten, een lift in zijn Cadillac aan te bieden en hen een complete sight-seeing tour van de stad te geven.
De tocht eindigde in zijn riante villa, waar hij de jongens voorstelde aan zijn familie en hen ook nog van spijs en drank voorzag!
Een van die twee matrozen was een goede vriend van mij, en liet mij als staving van zijn verhaal een hele reeks foto's van die gebeurtenissen zien., gemaakt met zo'n antieke box fotocamera.
Schitterend en onvergetelijk zoiets.

avatar van mr rumson
Tomahawk
Is een onderhoudende western .
Het begin van deze western geeft mij het vermoeden dat dit op een waar gebeurd verhaal berust .
Het is dan ook een slimme zet van Regisseur George Sherman om in het begin van de western
De sioux niet af te schilderen als wilden maar als mensen die al snel inzien dat de cavalerie en de politici niet te vertrouwen zijn .
Maar ook omdat de racistische Lt Rob Dancy (Alex Nicol ) als eerste een sioux dood.
Hij zou dan ook niks liever dan een oorlog beginnen tegen de indianen .
Hier door krijg je ook meer sympathie voor de sioux .
Maar er is nog meer in de film, namelijk Jim Bridger ( Van Heflin ).
die een scout is van de cavalerie en bevriend is met de sioux waardoor hij vroeg of laat moet kiezen aan welke kant hij staat .
Ook heeft hij nog een verleden en dat is dat hij nog een appeltje te schillen heeft met Dancy .
Yvonne De Carlo (Julie Madden ) die zo te zien heel de huifkar vol had met kleding want ze zag er telkens wel anders uit .
Wat zeker opviel was wel haar punt bh die ze er onder had iets wat ze volgens mij in het wilde westen nog niet uitgevonden hadden .
Haar rol was dan ook beperkt tot er mooi uit zien, waar ze voor mij wel in geslaagd is
en een vleugje romantiek in de film te brengen .
De film zelf is mooi opgenomen en ziet er kleurrijk uit waardoor het prettig is om naar te kijken .

Een mooie film om te zien de op deze grauwe herfstdag toch nog wat kleur geeft .