De Prooi (1985)

Nederland
Thriller / Mystery

geregisseerd door Vivian Pieters
met Maayke Bouten, Rijk de Gooyer en Johan Leysen

De Prooi vertelt het verhaal van de 17-jarige Valerie die alleen met haar moeder in een Noord-Hollands dorpje woont. Op een avond, vlak voor haar eindexamen, komt de politie haar een vreselijke boodschap brengen: haar moeder is zojuist aangereden door een auto en aan de gevolgen van het ongeluk overleden. Haar wereld stort helemaal in als ze de volgende dag te horen krijgt dat haar moeder onmogelijk haar echte moeder kan zijn. Onderzoek in het ziekenhuis heeft uitgewezen dat de vrouw nooit een kind heeft gebaard. Er ontrolt zich een spannend verhaal waarin Valerie vastbesloten is er achter te komen wie haar moeder dan wél was, en -bijna nog belangrijker- wie zij zelf is. De film komt in een dramatische stroomversnelling terecht als blijkt dat het ongeluk van haar moeder niet zomaar een ongeluk was en dat de moordenaar het nu op haar heeft voorzien.

avatar van Elineloves
God wat een saai, droog, totaal niet spannend verhaal was dit. Misschien ook omdat ik mede door de slechte beeldkwaliteit en met zeer matige acteerwerk er niet goed doorheen kwam. Sowieso ietwat te gedateerd voor mij.

Valerie is een leuke meid om te zien, maar ik vond het maar een sippe muts. Ze kwam niet goed bij me binnen, ook door de dialogen die ze voerde, wat een saaie bedoening zeg. Typisch geval van 'Zitten en mooi zijn' en vooral zwijgen. De stem van Valerie liet me telkens denken aan Babette van Veen, toen ze vroeger 'Linda Dekker' speelde in GTST.

De muziek vond ik vreselijk! Echt totaal ongepast om sommige momenten, en eerder irritant dan dat het toegevoegde waarde had aan de sfeer. Deze film zal me niet lang bijblijven, misschien dat de afgrijselijke muziek me nog gaat achtervolgen in mijn dromen, maar wat het verhaal, acteerwerk en sfeer betreft is het te zwak.

Grappig die tegenstrijdige meningen weer: van afgrijselijk saai tot superspannend. Ikzelf zou zeggen een 7,5. Er werd gevraagd wie nu de dader was. Was zeker moeilijk te zien,ik ga voor de notaris. Die bleef haar ook maar stalken. Ook in deze film weer leuk om het tijdsbeeld uit de jaren 80 te zien,gelukkig zat er ook wat Amsterdam in.

avatar van 3rd Rock
BlueJudaskiss schreef:
Ook op NostalgieNet gezien, met inderdaad een afgrijselijk slechte beeldkwaliteit.

De afgrijselijke score van Vrienten en het onbevredigende einde nemen een hoop van de lol weg, maar Maayke Bouten is charmant en acteert goed. En daarbij is de film - tot aan de ontknoping toe - erg spannend.

Kan iemand mij nu vertellen wie de dader was? Het was simpelweg niet te zien...

ik heb de film net gekeken en geprobeerd te zien wie de dader was. Volgens mij is het de notaris. de Inspecteur legt het ongeveer als volgt uit: De Notaris beheerde het geld voor Valeries "moeder", maar had al dat geld erdoorheen gejaagd/ Daar was "moeder" achtergekomen. De notaris huurde bij de garagehouder een auto en die is gebruikt voor de aanrijdingen. Volgens mij bleef de notaris zich opdringen aan Valerie om op de hoogte van haar onderzoek te blijven en indien nodig te kunnen ingrijpen.

Het hele verhaal rond de buurvrouw die ze toevallig in A'dam volgde is een zogenaamde "red herring", een subplot bedoeld om ons op een dwaalspoort te brengen en iemand anders verdacht te maken.

Wat mij betreft een vrij aardige thriller, behoorlijk spannend, maar wel een tikkie duister en dat kwam de ontknoping, die mijns inziens nogal flauw is, nogal onduidelijk.

Ik vond het best een aardige thriller. Tegen het eind zelfs wel spannend, met een rustige opbouw en wat subplots om ons af te leiden. Vond het verhaal prima in elkaar zitten en zeker geloofwaardig. De ontknoping is nog best verrassend. En wie de dader is, is wel te zien hoor. Bovendien legt de inspecteur nog eens uit wat de motieven van de dader waren.
Oké, naar huidige maatstaven is de film nogal traag en statisch, maar ja, we zijn nu wel dertig jaar verder. Geluidskwaliteit en acteerprestaties houden niet over, al vond ik dat Maayke Bouten het wel aardig deed. Wel een mooi koppie trouwens om naar te kijken. Jammer dat ze niet vaker te zien is geweest.
Het ergste is natuurlijk die vreselijke belleblaasmuziek van Henny Vrienten. Ik werd er gek van. Maar dat is gelukkig al door anderen hier gememoreerd.

avatar van baspls
Ben hier wel benieuwt naar. Veel Mystery/Thrillers zijn er niet van Nederlandse bodem.

Brix schreef:
Zoals bij veel Nederlandse speelfilms (vooral uit vroegere jaren zal ik er maar bij zeggen )zijn de dialogen vaak nauwelijks te verstaan.

Grappig, ik heb dat juist bij de nieuwere films. Hier wordt door iedereen heel netjes gearticuleerd en duidelijk gesproken (waarschijnlijk in een dubbing-studio), waar in moderne Nederlandse films acteurs vaak maar wat weg mompelen.

avatar van baspls
Mystery-films behoren tot mijn absoluut favoriete genre, en na dat ik in de Neder-horror was gedoken en pareltjes als Amsterdamned, De Lift en Intensive Care had gevonden ging ik ook opzoek naar de Nederlandse mystery. En toen stuitte ik op deze film. Toen ik de poster zag en de plotomschrijving las was er geen weg meer terug; ik moest en zal deze film zien. Na wat speurwerk vond ik een DVD op marktplaats en gisteravond was het dan zo ver.

De moeder van Valerie wordt aangereden en overlijdt. Na een onderzoek in het ziekenhuis blijkt ook dat ze nooit kinderen heeft gekregen. Valerie besluit opzoek te gaan naar haar echte ouders, terwijl de politie de identiteit van de chauffeur probeert te achterhalen.

De debuut film van Arnhemse actrice Maayke Bouten. Voor Nederlandse begrippen vind ik haar acteerwerk zeer netjes en ze is zeker geen straf om naar te moeten kijken (ze lijkt een beetje een Nederlandse variant van Jennifer Connelly). Hans Kemna (casting) heeft erg goed oog voor tallent. Erg jammer wel dat ze hierna nooit meer in een film heeft gespeeld en haast van de aardbodem verdwenen lijkt. Rijk de Gooyer mag dan wel groot op de DVD-hoes staan, zijn rol in de film stelt eigenlijk niets voor. Van iedereen heeft hij de minste screentime en heel goed is zijn acteerwerk niet. Johan Leysen daarintegen had wel een grote rol als de inspecteur en acteerde ook zeer degelijk. Later is Leysen redelijk succesvol geworden, hij speelde in veel Franse films en had een rol in The American. Verder hebben ook Cas Baas (Soldaat van Oranje, De Aanslag) en Joop Doderer (Swiebertje, The Human Factor) een rol.

De cinematografie van de film was best aardig. Er zaten een aantal sterke shots in en close-ups en camerahoeken die je niet zo snel verwacht bij een Nederlandse film. De nachtscènes waren ook heel sfeervol en sterk opgenomen (op enkele na die veel te donker waren).

De muziek van Henny Vrienten vond ik erg sterk. Heerlijke jaren '80 synthesizerklanken om de suspense op te bouwen. Later zou Vrienten een nog betere soundtrack maken voor Spoorloos.

De film is gemaakt voor 300.000 gulden, dat is zo'n 135.000 euro. Een belachelijk laag budget in mijn ogen. Nog lager dan dat van De Lift, en dat was al het laagste budget dat ik ooit had gezien. Des te groter is mijn verbazing dat dit soort films niet vaker gemaakt worden in Nederland. In Amerika maken ze b-films voor meer.

De film is gebaseerd op het boek Henriette who? van de Engelse schrijfster Catherine Aird. Het verhaal is heerlijk vernederlandst en heeft een sterke spannings-opbouw. Er zijn veel leuke sub-plots en afleidingen en bijvoorbeeld de zoektocht naar de begraafplaats was erg sterk gedaan. Alleen het einde had wel wat beter gekund naar mijn mening. Uit wat de rechercheur achteraf zegt kan ik opmaken dat de notaris de dader is geweest, dit is heel slecht duidelijk uit de confrontatie met de moordenaar (die nogal duister is, letterlijk). Ook had er wel wat meer een soort twist in mogen zitten, bijvoorbeeld dat het de politieagent was ofzo. En dat hele familiedrama en geld probleem sprak me ook niet zo aan eigenlijk. Maar het plot was zeker niet slecht.

Voor de dvd van Bridge Entertainment is een master gebruikt die al veel te vaak is afgespeeld. De beeldkwaliteit was vaak erg ondermaats en dat is erg jammer. De film zou makkelijk gerestaureerd kunnen worden als de orginele master nog ergens is (dat is ook met Spoorloos gedaan). De film is trouwens ook in het Engels nagesynchroniseerd en word onder de titel Death in the Shadows verkocht.

De hedendaagse Nederlandse filmmakers mogen weleens een voorbeeld nemen aan regisseuse Vivian Pieters en haar man editor en scenarioschrijver Ton Ruys. Zou graag zien dat er meer van dit soort mystery-films worden gemaakt in eigen land, wat dat betreft vind ik het ook een inspirerende film. Zoals ik verwachte weer een pareltje dat nogal wordt ondergewaardeerd.

avatar van Brix
;)
baspls schreef:

Betreffende dat gemompel ben ik het met je eens, maar dat is geen Nederlands probleem, je komt het tegenwoordig alom tegen, helaas.
De opnametechniek van het geluid vond ik vroeger wel veel slechter dan nu.
Maar in feite zijn we er qua verstaanbaarheid dus nog niet echt op vooruit gegaan

avatar van Donkerwoud
Een hele ster voor het sfeervolle synthesiser gejengel van Henny Vrienten. Een tweede ster voor de Nederlandse poging tot giallo/eurotrash. Punt aftrek voor het mompelende steenkolenengels zonder logische functie in het verhaal. Nog een punt eraf voor de extreem donkere shots (al zou dat aan de versie kunnen liggen die ik heb gezien). Een laatste punt minder voor het vreemde gegeven dat nederhorror om de één of andere reden zelden echt griezelen/suspense mag zijn. Vrijwel altijd vormt het pulp-motief de aanzet tot 'psychologisch drama' rond verborgen familiegeheimen.

avatar van bjerik76
nooit gezien, maar het klinkt wel als een goed verhaal.

avatar van HK Senator
Matige film die nergens spannend is. De muziek is dominant en tenenkrommend maar hoofdrolspeelster Maayke Bouten prettig om naar te kijken, en dan bedoel ik niet haar acteerwerk...

Had er niets van verwacht.
Soms nog spannend op sommige momenten.
Leuk tijdsbeeld van o.a. Amsterdam.
Uiteindelijk simpel plot.
Geen topfilm, zou een 6.5 geven, ware het niet de slechte kwaliteit beeld.
Nog redelijk kunnen kijken door mijn tv ultra licht te zetten.
Kleine rol van Rijk, die prominent op de hoes staat, wat ie wel goed doet.

avatar van 93.9
Wouter schreef:

Opvallend dat Vrienten daarna ooit opnieuw gevraagd is. Zou dat toch door zijn naam komen?

Juist prachte score en bijzonder mooi is de titelsong van Liesbeth List....

avatar van Earth
Nog eens gekeken en verlaagd naar 2. Langzaam, donker en die muziek van Vrienten, kon me niet zo bekoren.

avatar van mikey
Leuke 80's eurolflick. Heel genietbaar zelfs. Lekker 80's onverantwoord zoals sigaretten-sluikreklame. Bier op je werk. (En blootscènes). Gelukkig, met de kennis van nu doen we dat niet meer.

Jammer van de slechte rip of zo, waardoor je soms een minuut naar een zwart beeld kijkt. Dat is btw al vaak besproken hier. Erg spannend verhaaltje van een meisje die in een soort van identiteitscrisis komt nadat haar moeder was aangereden. Echt tijd voor depressies geeft de hit'n'runner het arme kind niet. Sommige stukjes zijn lekker giallo. Ik vind het shot van de auto zonder licht tamelijk scary en schokkend.

Goedgekeurd