Genre: Thriller / Mystery
Speelduur: 93 minuten
Alternatieve titel: Death in the Shadows
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Vivian Pieters
Met onder meer: Maayke Bouten, Rijk de Gooyer en Johan Leysen
IMDb beoordeling: 5,1 (351)
Gesproken taal: Nederlands
Releasedatum: 7 februari 1985
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot De Prooi
"They Murdered the Woman She Thought Was Her Mother -- And Now They're After Her -- But Why?"
De Prooi vertelt het verhaal van de 17-jarige Valerie die alleen met haar moeder in een Noord-Hollands dorpje woont. Op een avond, vlak voor haar eindexamen, komt de politie haar een vreselijke boodschap brengen: haar moeder is zojuist aangereden door een auto en aan de gevolgen van het ongeluk overleden. Haar wereld stort helemaal in als ze de volgende dag te horen krijgt dat haar moeder onmogelijk haar echte moeder kan zijn. Onderzoek in het ziekenhuis heeft uitgewezen dat de vrouw nooit een kind heeft gebaard. Er ontrolt zich een spannend verhaal waarin Valerie vastbesloten is er achter te komen wie haar moeder dan wél was, en -bijna nog belangrijker- wie zij zelf is. De film komt in een dramatische stroomversnelling terecht als blijkt dat het ongeluk van haar moeder niet zomaar een ongeluk was en dat de moordenaar het nu op haar heeft voorzien.
Externe links
Acteurs en actrices
Valerie Jaspers
Ria de Jong
Mellema
Paul
Notaris van Maurik
Bob Jaspers
Wim Gerritsen
Trudy Jaspers
Mevrouw Gerritsen
Kapelaan
Video's en trailers
Reviews & comments
Elineloves
-
- 24024 berichten
- 3591 stemmen
God wat een saai, droog, totaal niet spannend verhaal was dit. Misschien ook omdat ik mede door de slechte beeldkwaliteit en met zeer matige acteerwerk er niet goed doorheen kwam. Sowieso ietwat te gedateerd voor mij.
Valerie is een leuke meid om te zien, maar ik vond het maar een sippe muts. Ze kwam niet goed bij me binnen, ook door de dialogen die ze voerde, wat een saaie bedoening zeg. Typisch geval van 'Zitten en mooi zijn' en vooral zwijgen. De stem van Valerie liet me telkens denken aan Babette van Veen, toen ze vroeger 'Linda Dekker' speelde in GTST.
De muziek vond ik vreselijk! Echt totaal ongepast om sommige momenten, en eerder irritant dan dat het toegevoegde waarde had aan de sfeer. Deze film zal me niet lang bijblijven, misschien dat de afgrijselijke muziek me nog gaat achtervolgen in mijn dromen, maar wat het verhaal, acteerwerk en sfeer betreft is het te zwak.
krabs_movie
-
- 64 berichten
- 1 stemmen
Grappig die tegenstrijdige meningen weer: van afgrijselijk saai tot superspannend. Ikzelf zou zeggen een 7,5. Er werd gevraagd wie nu de dader was. Was zeker moeilijk te zien,ik ga voor de notaris. Die bleef haar ook maar stalken. Ook in deze film weer leuk om het tijdsbeeld uit de jaren 80 te zien,gelukkig zat er ook wat Amsterdam in.
3rd Rock
-
- 49 berichten
- 0 stemmen
Ook op NostalgieNet gezien, met inderdaad een afgrijselijk slechte beeldkwaliteit.
De afgrijselijke score van Vrienten en het onbevredigende einde nemen een hoop van de lol weg, maar Maayke Bouten is charmant en acteert goed. En daarbij is de film - tot aan de ontknoping toe - erg spannend.
Kan iemand mij nu vertellen wie de dader was? Het was simpelweg niet te zien...
3,5*
ik heb de film net gekeken en geprobeerd te zien wie de dader was. Volgens mij is het de notaris. de Inspecteur legt het ongeveer als volgt uit: De Notaris beheerde het geld voor Valeries "moeder", maar had al dat geld erdoorheen gejaagd/ Daar was "moeder" achtergekomen. De notaris huurde bij de garagehouder een auto en die is gebruikt voor de aanrijdingen. Volgens mij bleef de notaris zich opdringen aan Valerie om op de hoogte van haar onderzoek te blijven en indien nodig te kunnen ingrijpen.
Het hele verhaal rond de buurvrouw die ze toevallig in A'dam volgde is een zogenaamde "red herring", een subplot bedoeld om ons op een dwaalspoort te brengen en iemand anders verdacht te maken.
Wat mij betreft een vrij aardige thriller, behoorlijk spannend, maar wel een tikkie duister en dat kwam de ontknoping, die mijns inziens nogal flauw is, nogal onduidelijk.
Fransman
-
- 2773 berichten
- 2108 stemmen
Ik vond het best een aardige thriller. Tegen het eind zelfs wel spannend, met een rustige opbouw en wat subplots om ons af te leiden. Vond het verhaal prima in elkaar zitten en zeker geloofwaardig. De ontknoping is nog best verrassend. En wie de dader is, is wel te zien hoor. Bovendien legt de inspecteur nog eens uit wat de motieven van de dader waren.
Oké, naar huidige maatstaven is de film nogal traag en statisch, maar ja, we zijn nu wel dertig jaar verder. Geluidskwaliteit en acteerprestaties houden niet over, al vond ik dat Maayke Bouten het wel aardig deed. Wel een mooi koppie trouwens om naar te kijken. Jammer dat ze niet vaker te zien is geweest.
Het ergste is natuurlijk die vreselijke belleblaasmuziek van Henny Vrienten. Ik werd er gek van. Maar dat is gelukkig al door anderen hier gememoreerd.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Ben hier wel benieuwt naar. Veel Mystery/Thrillers zijn er niet van Nederlandse bodem.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Zoals bij veel Nederlandse speelfilms (vooral uit vroegere jaren zal ik er maar bij zeggen )zijn de dialogen vaak nauwelijks te verstaan.
Grappig, ik heb dat juist bij de nieuwere films. Hier wordt door iedereen heel netjes gearticuleerd en duidelijk gesproken (waarschijnlijk in een dubbing-studio), waar in moderne Nederlandse films acteurs vaak maar wat weg mompelen.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Mystery-films behoren tot mijn absoluut favoriete genre, en na dat ik in de Neder-horror was gedoken en pareltjes als Amsterdamned, De Lift en Intensive Care had gevonden ging ik ook opzoek naar de Nederlandse mystery. En toen stuitte ik op deze film. Toen ik de poster zag en de plotomschrijving las was er geen weg meer terug; ik moest en zal deze film zien. Na wat speurwerk vond ik een DVD op marktplaats en gisteravond was het dan zo ver.
De moeder van Valerie wordt aangereden en overlijdt. Na een onderzoek in het ziekenhuis blijkt ook dat ze nooit kinderen heeft gekregen. Valerie besluit opzoek te gaan naar haar echte ouders, terwijl de politie de identiteit van de chauffeur probeert te achterhalen.
De debuut film van Arnhemse actrice Maayke Bouten. Voor Nederlandse begrippen vind ik haar acteerwerk zeer netjes en ze is zeker geen straf om naar te moeten kijken (ze lijkt een beetje een Nederlandse variant van Jennifer Connelly). Hans Kemna (casting) heeft erg goed oog voor tallent. Erg jammer wel dat ze hierna nooit meer in een film heeft gespeeld en haast van de aardbodem verdwenen lijkt. Rijk de Gooyer mag dan wel groot op de DVD-hoes staan, zijn rol in de film stelt eigenlijk niets voor. Van iedereen heeft hij de minste screentime en heel goed is zijn acteerwerk niet. Johan Leysen daarintegen had wel een grote rol als de inspecteur en acteerde ook zeer degelijk. Later is Leysen redelijk succesvol geworden, hij speelde in veel Franse films en had een rol in The American. Verder hebben ook Cas Baas (Soldaat van Oranje, De Aanslag) en Joop Doderer (Swiebertje, The Human Factor) een rol.
De cinematografie van de film was best aardig. Er zaten een aantal sterke shots in en close-ups en camerahoeken die je niet zo snel verwacht bij een Nederlandse film. De nachtscènes waren ook heel sfeervol en sterk opgenomen (op enkele na die veel te donker waren).
De muziek van Henny Vrienten vond ik erg sterk. Heerlijke jaren '80 synthesizerklanken om de suspense op te bouwen. Later zou Vrienten een nog betere soundtrack maken voor Spoorloos.
De film is gemaakt voor 300.000 gulden, dat is zo'n 135.000 euro. Een belachelijk laag budget in mijn ogen. Nog lager dan dat van De Lift, en dat was al het laagste budget dat ik ooit had gezien. Des te groter is mijn verbazing dat dit soort films niet vaker gemaakt worden in Nederland. In Amerika maken ze b-films voor meer.
De film is gebaseerd op het boek Henriette who? van de Engelse schrijfster Catherine Aird. Het verhaal is heerlijk vernederlandst en heeft een sterke spannings-opbouw. Er zijn veel leuke sub-plots en afleidingen en bijvoorbeeld de zoektocht naar de begraafplaats was erg sterk gedaan. Alleen het einde had wel wat beter gekund naar mijn mening. Uit wat de rechercheur achteraf zegt kan ik opmaken dat de notaris de dader is geweest, dit is heel slecht duidelijk uit de confrontatie met de moordenaar (die nogal duister is, letterlijk). Ook had er wel wat meer een soort twist in mogen zitten, bijvoorbeeld dat het de politieagent was ofzo. En dat hele familiedrama en geld probleem sprak me ook niet zo aan eigenlijk. Maar het plot was zeker niet slecht.
Voor de dvd van Bridge Entertainment is een master gebruikt die al veel te vaak is afgespeeld. De beeldkwaliteit was vaak erg ondermaats en dat is erg jammer. De film zou makkelijk gerestaureerd kunnen worden als de orginele master nog ergens is (dat is ook met Spoorloos gedaan). De film is trouwens ook in het Engels nagesynchroniseerd en word onder de titel Death in the Shadows verkocht.
De hedendaagse Nederlandse filmmakers mogen weleens een voorbeeld nemen aan regisseuse Vivian Pieters en haar man editor en scenarioschrijver Ton Ruys. Zou graag zien dat er meer van dit soort mystery-films worden gemaakt in eigen land, wat dat betreft vind ik het ook een inspirerende film. Zoals ik verwachte weer een pareltje dat nogal wordt ondergewaardeerd.
Brix
-
- 19243 berichten
- 4669 stemmen
;)
Grappig, ik heb dat juist bij de nieuwere films. Hier wordt door iedereen heel netjes gearticuleerd en duidelijk gesproken (waarschijnlijk in een dubbing-studio), waar in moderne Nederlandse films acteurs vaak maar wat weg mompelen.
Betreffende dat gemompel ben ik het met je eens, maar dat is geen Nederlands probleem, je komt het tegenwoordig alom tegen, helaas.
De opnametechniek van het geluid vond ik vroeger wel veel slechter dan nu.
Maar in feite zijn we er qua verstaanbaarheid dus nog niet echt op vooruit gegaan
Donkerwoud
-
- 8023 berichten
- 3574 stemmen
Een hele ster voor het sfeervolle synthesiser gejengel van Henny Vrienten. Een tweede ster voor de Nederlandse poging tot giallo/eurotrash. Punt aftrek voor het mompelende steenkolenengels zonder logische functie in het verhaal. Nog een punt eraf voor de extreem donkere shots (al zou dat aan de versie kunnen liggen die ik heb gezien). Een laatste punt minder voor het vreemde gegeven dat nederhorror om de één of andere reden zelden echt griezelen/suspense mag zijn. Vrijwel altijd vormt het pulp-motief de aanzet tot 'psychologisch drama' rond verborgen familiegeheimen.
HK Senator
-
- 591 berichten
- 1279 stemmen
Matige film die nergens spannend is. De muziek is dominant en tenenkrommend maar hoofdrolspeelster Maayke Bouten prettig om naar te kijken, en dan bedoel ik niet haar acteerwerk...
bart007bond
-
- 1447 berichten
- 350 stemmen
Had er niets van verwacht.
Soms nog spannend op sommige momenten.
Leuk tijdsbeeld van o.a. Amsterdam.
Uiteindelijk simpel plot.
Geen topfilm, zou een 6.5 geven, ware het niet de slechte kwaliteit beeld.
Nog redelijk kunnen kijken door mijn tv ultra licht te zetten.
Kleine rol van Rijk, die prominent op de hoes staat, wat ie wel goed doet.
3*
93.9
-
- 3122 berichten
- 4195 stemmen
Opvallend dat Vrienten daarna ooit opnieuw gevraagd is. Zou dat toch door zijn naam komen?
Juist prachte score en bijzonder mooi is de titelsong van Liesbeth List....
Earth
-
- 858 berichten
- 371 stemmen
Nog eens gekeken en verlaagd naar 2. Langzaam, donker en die muziek van Vrienten, kon me niet zo bekoren.
mikey
-
- 28295 berichten
- 4903 stemmen
Leuke 80's eurolflick. Heel genietbaar zelfs. Lekker 80's onverantwoord zoals sigaretten-sluikreklame. Bier op je werk. (En blootscènes). Gelukkig, met de kennis van nu doen we dat niet meer.
Jammer van de slechte rip of zo, waardoor je soms een minuut naar een zwart beeld kijkt. Dat is btw al vaak besproken hier. Erg spannend verhaaltje van een meisje die in een soort van identiteitscrisis komt nadat haar moeder was aangereden. Echt tijd voor depressies geeft de hit'n'runner het arme kind niet. Sommige stukjes zijn lekker giallo. Ik vind het shot van de auto zonder licht tamelijk scary en schokkend.
Goedgekeurd
HK Senator
-
- 591 berichten
- 1279 stemmen
Herzien. Maar ik snap geen reet van het plot. Bij al donkere scènes aan het eind herken ik niemand. Geen idee wie de dader is, wie er vermoord is en wat het motief is. Kan iemand me dat uitleggen? In spoiler mode, of in een pb?
clubsport
-
- 3173 berichten
- 6558 stemmen
Behoorlijk matig allemaal , al heeft het verhaal wel iets in zich om er wat van te maken maar de uitvoering is niet erg goed .
Aan het eind is ook niet te herkennen wie de dader nu is en echt bevredigend vind ik de uitleg nou ook niet .
Dan zijn er nog de dialogen die allemaal op dezelfde zeurderige toon worden gevoerd alsof dat er door de regisseur is ingehamerd .
de jaren 80 sfeer is er wel maar de film zelf is matig .
jipt
-
- 3414 berichten
- 3149 stemmen
Een aaneenrijging van saaie dialogen en volgens mij waren ze de lichttechnicus vergeten. Wel een prima Carpenter-achtige soundtrack door Henny Vrienten, maar dat redt de film niet van de ondergang. 1*
Brix
-
- 19243 berichten
- 4669 stemmen
volgens mij waren ze de lichttechnicus vergeten.
Waarschijnlijk reikte het budget nét niet toe om er een in te huren
Soms was het bijna een hoorspel.
jipt
-
- 3414 berichten
- 3149 stemmen
Waarschijnlijk reikte het budget nét niet toe om er een in te huren
Soms was het bijna een hoorspel.
rcuppen79
-
- 709 berichten
- 1605 stemmen
De Prooi is een Nederlandse thriller geregisseerd door de destijds 31-jarige Vivian Pieters, die hiermee haar eerste en enige speelfilm afleverde. Ze schreef samen met haar man Ton Ruys het scenario, welke gebaseerd is op de Britse misdaadroman “Henrietta Who?” uit 1968 van de Britse schrijfster Catherine Aird (een pseudoniem van schrijfster Kinn Hamilton McIntosh).
De setting van een rustig Engels dorpje is verplaatst naar de Nederlandse polder. Regisseuse Vivian Pieters leerde het vak als assistent regisseur bij bekende films als Pastorale 1943, Ik ben Joep Meloen en Ciske de Rat (geregisseerd door haar broer Guido Pieters). De Prooi is dan ook een vakkundig gemaakte thriller, waarbij de spanning langzaam wordt opgebouwd en de identiteit van de moordenaar pas aan het einde bekend wordt gemaakt. De destijds 19-jarige Maayke Bouten had net haar Gymnasium opleiding afgerond, toen ze een succesvolle auditie deed voor deze film. Het was haar speelfilmdebuut, maar daar bleef het helaas ook bij. Hierna speelde ze alleen nog een klein rolletje in de serie Het bloed kruipt en deed ze nog wat promotiewerk voor Veronica, alvorens ze voorgoed uit de schijnwerpers verdween. Dat laatste is wel een gemis, want Bouten laat hier wel wat talent zien. Dat ze hiermee haar acteerdebuut maakt (ze had hiervoor geen acteer- of toneelervaring), is haar niet af te zien. Op overtuigende wijze speelt ze een meisje dat op zoek is naar haar eigen identiteit. De Prooi is naast een thriller dan ook een soort van ‘coming of age’ film waarbij de hoofdpersoon gedurende de film volwassen wordt. In de bijrollen zien we enkele bekende namen als Rijk de Gooyer en Joop Doderer, die beiden echter nog geen 3 minuten in beeld zijn, maar in de promotie van de film wel groots aangekondigd werden. Het aantrekken van ex-Doe Maar zanger Henny Vrienten voor de filmscore moest het jongere publiek trekken.
De Prooi kende dan ook een uitgekiende marketingcampagne en ging op 7 februari 1985 in 35 Nederlandse bioscopen in première. Het mocht niet baten, want ze werd een flop in de bioscopen en belandde hierna in de vergetelheid. Dit laatste is bijzonder jammer, want het is absoluut geen slechte film. Ze is spannend van begin tot eind en de muziek van Vrienten blijft dagenlang in je hoofd hangen. Bouten speelt een prima hoofdrol en is daarnaast een zeer prettige verschijning om naar te kijken. Zangeres Liesbeth List verzorgde de titelsong ‘Alleen’ die net als de film weinig succesvol was.
De Prooi is in 40 dagen geschoten voor een budget van slechts fl 300.000 (althans volgens wikipedia), maar dat lijkt wat aan de lage kant. Krantenknipsels uit die tijd spraken van een budget van fl 1.000.000, wat een stuk aannemelijker klinkt. Zeker gezien er veel op locatie is geschoten en er toch wel wat bekende namen aan hebben meegewerkt. Er werd ook veel promotie gemaakt voor de film, voornamelijk in de Telegraaf, waarvoor hoofdrolspeelster Maayke Bouten een dagboek bijhield (zie bijlagen hieronder).
Deel 1: Imgur: The magic of the Internet
Deel 2: Imgur: The magic of the Internet
Deel 3: Imgur: The magic of the Internet
Deel 4: Imgur: The magic of the Internet
Deel 5: Imgur: The magic of the Internet
Ebenezer Scrooge
-
- 1995 berichten
- 3019 stemmen
Lekker donker sfeertje, ook in letterlijke zin want ik heb zowat de helft niet kunnen zien. 'De Bioscoopbon: het leukste cadeau in het donker', dat geldt dan zéker voor deze film. Zo donker zelfs dat ik nog altijd niet weet wie de dader is, de ontknoping speelde zich volledig in het donker af. Heb het zelfs tot twee keer toe terug moeten kijken, met geen enkel resultaat. Ook in het gesprekje daaropvolgend met de inspecteur, dat overigens niet te verstaan was, wordt er niets duidelijk. Iemand? ...oh wacht, ik zie het hier al te staan, in het bericht van 3rd Rock.
De muziek van Vrienten is heerlijk unheimisch, alleen veel te nadrukkelijk aanwezig. De ongeschreven regel bij bruiloften is dat je er als gast niet mooier uit mag zien dan de bruid. Daar moest ik aan denken bij deze muziek, die is te overheersend. Maar desondanks een sterke score, af en toe had het iets weg van de Nits en het titelnummer met Liesbeth List is in feite gewoon een Doe Maar-liedje.
Ergens in de film zegt de hoofdrolspeelster een beetje overstuur dat 'ze weg wil, hier ver vandaan' en dat herhaalt ze dan een paar keer. Dat stukje leek verdacht veel op een scène uit Amsterdamned: 'Daar ga je allemaal van die rare dingen van zien' 'Ik wil hier weg Kees!' De Prooi heeft ook wel datzelfde onheilspellende sfeertje als in De Lift. En ook films als De Johnsons, Het Zwijgen en De Zwarte Ruiter zijn wat sfeer betreft vergelijkbaar; het grauwe Nederlandse landschap leent zich hier uitstekend voor.
Toch moet ik ook eerlijk bekennen dat er aan zo'n film een nostalgische waarde kleeft. Midas Dekkers zei ooit: 'Wie naar zijn jeugd terugverlangt, heeft een slecht geheugen.' Zeker waar, maar is ook wel 's lekker om zo af en toe weg te zwelgen in onvervalste nostalgie.
De scènes op straat met de auto en de koplampen vond ik het fraaist. En gelukkig nog geen 'functioneel naakt', maar gewoon bloot om het bloot.
Bakshi
-
- 87 berichten
- 5772 stemmen
Ik raak altijd ietwat geïriteerd bij van die films die stijf staan van de subsidie. Maar bij deze werd ik weer ouderwets kwaad!
Dit is bagger!
Basto
-
- 10045 berichten
- 6807 stemmen
Ik raak altijd ietwat geïriteerd bij van die films die stijf staan van de subsidie. Maar bij deze werd ik weer ouderwets kwaad!
Dit is bagger!
Praktisch geen enkele Europese film die niet stijf staat van de subsidie...
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11447 berichten
- 4876 stemmen
En volgens mij was dit juist een commerciële film die van sponsoring aan elkaar hing.
dsp9000
-
- 32 berichten
- 226 stemmen
Het verhaal is een beetje wazig, maar op de een of andere manier blijft het toch interessant om te kijken. Er zit in ieder geval een leuk suspense sfeertje in deze film met een lekkere donkere grauwe tint en de muziek past prima bij de beelden. Het is geen topfilm, maar ook niet heel slecht. Je moet wel echt van jaren 80 nederlandse films houden denk ik om het leuk te vinden.
Het laatste nieuws
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Sterfdag Natasha Richardson (1963): Haar tien best beoordeelde films
Avontuurlijke thriller 'The Grey' met Liam Neeson dinsdagavond te zien op televisie
Netflix-drama 'Pieces of a Woman' wordt geprezen op MovieMeter: 'Werkelijk van ongekende klasse'
Gerelateerde tags
detectivepeep show tienermeisjeongeluksearch for mother
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.