• 8.254.646 stemmen

Alternatieve titel: Death in the Shadows

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Vivian Pieters

Met onder meer: Maayke Bouten, Rijk de Gooyer en Johan Leysen

IMDb beoordeling: 5,1 (312)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 7 februari 1985

Plot De Prooi

De Prooi vertelt het verhaal van de 17-jarige Valerie die alleen met haar moeder in een Noord-Hollands dorpje woont. Op een avond, vlak voor haar eindexamen, komt de politie haar een vreselijke boodschap brengen: haar moeder is zojuist aangereden door een auto en aan de gevolgen van het ongeluk overleden. Haar wereld stort helemaal in als ze de volgende dag te horen krijgt dat haar moeder onmogelijk haar echte moeder kan zijn. Onderzoek in het ziekenhuis heeft uitgewezen dat de vrouw nooit een kind heeft gebaard. Er ontrolt zich een spannend verhaal waarin Valerie vastbesloten is er achter te komen wie haar moeder dan wél was, en -bijna nog belangrijker- wie zij zelf is. De film komt in een dramatische stroomversnelling terecht als blijkt dat het ongeluk van haar moeder niet zomaar een ongeluk was en dat de moordenaar het nu op haar heeft voorzien.

image

Kapelaan

avatar van Quido

Quido

Dat is snel!

Ik heb deze film begin juli van iemand over kunnen kopen en vond 'm vrij aardig. De rol van De Gooijer is zeer klein, ik zat de hele tijd te wachten en op het einde kwam hij dan even, 5 minuutjes, in beeld. Maayke Bouten (het meisje dat Valerie speelt) doet het vrij goed, jammer dat we nooit meer wat van d'r gehoord hebben. Over het algemeen best een aardige Nederlandse thriller met een paar enge momenten, die alleen meer het verhaal eromheen vertelt en niet echt diep ingaat op de moordenaar. Toch 3.5* voor deze film.

Toevallig ook is dat deze film afgelopen week gereleased is op dvd en VHS door Bridge, geen kwaliteits-dvd natuurlijk (zoals we gewend zijn van Bridge) , maar als liefhebber van de Nederlandse film ben ik allang blij dat ik dit soort films op dvd uitgebracht wordt.

avatar van Mies21

Quido

Mies21 schreef:

echt niks aan ..

BORING !!

Qua spannende scenes etc. misschien niet veel, maar let vooral op het meisje, hoe zij ermee omgaat e.d. Het psychologische aspect dus.

avatar van neo

neo (crew films)

Het psychologische komt naar mijn inzicht niet verder als dat Valerie allerlei dingen meemaakt en of angstig of sip kijkt. Ik ben onder de indruk! Middelmatige en saai, hier en daar wat aardige toevoegingen van Vrienten, alhoewel op sommige momenten deze ook enorme irritatie opwerkt. Zo gaan bv. bepaalde ''schrik'' scenes gaan gepaard met een krijsende herrie als een vogel in nood. De Gooijer rolletje is zeer goed. 2 sterren

avatar van Egbertbos

Egbertbos

Quido schreef:

Toevallig ook is dat deze film afgelopen week gereleased is op dvd en VHS door Bridge, geen kwaliteits-dvd natuurlijk (zoals we gewend zijn van Bridge) .

Meestal is de beeld kwaliteit wel wat minder, dit komt om dat de film die op DVD is gezet een kopie is van een bioscoopfilm die waarschijnlijk via het filmmuseum nog in roulatie is. Wanneer er films uit de bioscoop gaan wordt er door de filmdistributeur weer een of twee goede masters gemaakt van alle terug gekomen films. Van deze retour gekomen films worden dan de meest toonbare strooken weer een of twee masters gemaakt en deze gaat dan naar het filmmuseum, al waar het voor geintersseerden (filmhuizen, omroepen, bioscoopen) gewoon opvraag baar blijft.

Wanneer de film af en toe nog vertoond wordt gaat de kwaliteit ook achteruit.

Bridge kopieert waarschijnlijk dus van de originele master die in 1985 naar het museum is gegaan en al die tijd ook gewoon door hun is verhuurd.

kappeuter (crew films)

Aha, dit is dus de film die ik al heel lang in m'n hoofd had en waarvan ik de titel niet meer wist.

Deze film heeft 'vroeger' wel indruk op me gemaakt. Aan de reacties en stemmen te zien zal hij bij herziening waarschijnlijk tegenvallen.

avatar van BOND31

BOND31

Deze film heb ik al vaak gezien. Leuk Nederlands thrillertje! Maayke Bouten is charmant en goed in de hoofdrol, jammer dat we niet meer van haar vernomen hebben verder. Het is geen echte hoogvlieger deze film, maar voor de tijdsduur van 1 1/2 uur hoef je je niet te vervelen. Een van de eerste filmscores van Henny Vrienten, en hij is hier duidelijk nog aan het experimenteren. De muziek is niet het meest geslaagde onderdeel van de film. Wel mooi camerawerk en goed geregisseerde thrillerscenes. Boven het gemiddelde (voor een Nederlandse thriller dan!).

avatar van predator

predator

Ik weet nog wel dat ik toen stapelverliefd op Maayke Bouten was!!! Voor de rest niet zo heel bijzonder, maar ik heb me toendertijd aardig vermaakt.

avatar van 93.9

93.9

Had liever de originele filmhoes hier gezien.

Aardige Nederlandse film.

avatar van robertus65

robertus65

Thriller die zelden echt spannend is en die mij ronduit teleurstelde. Irritante achtergrondmuziek, moeilijk verstaanbare acteurs en een film die van de ene in de andere donkere scene overgaat.

Licht bestaat blijkbaar niet!

Het slot is mij ook volledig ontgaan, omdat er vrijwel niets te zien viel. Zelden een film gezien die zichzelf zo uit beeld schitterde.

avatar van Eigenwijs

Eigenwijs

ja verstaanbaarheid alsof je naar een Frank Boeien Cd zit te luisteren

avatar van belber

belber

Hoort uit mijn tijd dus ook gezien deze film. Geen hoogstaande film maar zal het ook niet uitzetten als deze na een tijdje weer voorbij komt op tv. Maayke was inderdaad een lekker ding en vond de Gooijer en Doderer sterk spelen, ondanks de kleine rollen

Wouter

Opvallend slechte score, trouwens.

Eigenwijs  schreef:

ja verstaanbaarheid alsof je naar een Frank Boeien Cd zit te luisteren

LOL

avatar van FunkStar

FunkStar

Deze film heb ik al vaak gezien. Leuk Nederlands thrillertje! Het is geen echte hoogvlieger deze film, maar hoeft je niet te vervelen! Goeie cast, jammer dat je van Maayke Bouten helemaal niets meer hebt gehoord...

avatar van raymon

raymon

Zeker geen slecht Nederlands Thrillertje!

Het verhaal is interresant en verveelt niet. De cast is nou niet echt geweldig soms wat slecht acteerwerk maar de film word gered door het soms goeie camerawerk en belichting wat sommige scene's erg spannend maakt ( wat ik trouwens niet had verwacht bij deze film!)

3,5***

avatar van veritas84

veritas84

Had iemand al gezegd dat het Valerie tijdens de film achttien wordt, en dus geenzins 19?

Verder leuke muziek, niet echt passend bij spanning maar daardoor opmerkelijk in de positieve zin. Leuke muziek van Henny Vrienten.

Overigens weer belachelijk dat Rijk de G. hier de meeste credits voor krijgt. Bijna een nog kleiner rolletje dan Joop D. Op de cover hiernaast staat Rijk er zowiezo bij maar geen Johan L., die wel de tweede rol op zich neemt als inspecteur. Op de cover van de Hollandse Glorie-reeks van Bridge staat L. wel, maar onterecht als vierde pas...

Dit alles om de film bij een groter publiek aantrekkelijker te maken...

avatar van Reel

Reel

Zelfs voor een NL productie is dit puin. En dat wil wat zeggen.

Een halve ster voor d emooie aftiteling...

avatar van neo

neo (crew films)

Wouter schreef:

Opvallend slechte score, trouwens.

Niet zo'n beetje ook. Voor mij de slechtste Nederlandse score ooit!

avatar van eRCee

eRCee (moderator nieuws)

Jep, als je de keyboardmuziek weg denkt en er belichting bij denkt is de film misschien minder lachwekkend.

neo schreef:

Niet zo'n beetje ook. Voor mij de slechtste Nederlandse score ooit!

Opvallend dat Vrienten daarna ooit opnieuw gevraagd is. Zou dat toch door zijn naam komen?

avatar van boemboem27

boemboem27

niet slecht maar ook geen toppertje.........heel klein rolletje voor Rijk de Gooier.

tot het laatste moment werd het pas duidelijk hoe het in elkaar zat.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Is er een betere versie te krijgen dan die rommel van maffia-organisatie Bridge Entertainment?

avatar van Quentin

Quentin

Helaas.

avatar van 606

Helaas alleen het verhaal wist me redelijk te boeien,

Rest was het niet zo goed, soms veel te donker en acteren was nou ook niet om echt naar huis te schrijven.

2,5 ster

avatar van Brix

Brix

'Zet je zenuwen op scherp !'staat er op de filmposter.

En zet geluid en helderheid van je TV meteen ook maar een flink stuk hoger, zou ik daar aan toe willen voegen.

Een groot deel van deze film is namelijk zó donker dat je er een zaklamp bij nodig hebt (niet dat het veel zal helpen)

Over een deel van de handelingen tast ik nog steeds in het duister.

Zoals bij veel Nederlandse speelfilms (vooral uit vroegere jaren zal ik er maar bij zeggen )zijn de dialogen vaak nauwelijks te verstaan.

Het verhaal is niet onaardig, maar ik had de meeste tijd toch het gevoel dat ik naar een jeugd TV serie uit de jaren zeventig zat te kijken, ware het niet dat er wat obligate, maar totaal overbodige, blootscènes in gepropt waren.

De korte bijdragen van Doderer en de Gooyer zijn oké, en die van Leysen ook.

Maayke Bouten heeft heel de film lang weinig meer te doen dan sip kijken.

Haar schoonheid overtreft haar acteertalent bij verre.

Want een mooi meisje was het zeker.

Nooit meer iets van vernomen.

Misschien had ze toch wat meer kansen moeten krijgen om zich te bekwamen in het acteren.

En dan die muziek van Vrienten...die is al bijna net zo beroerd als de belichting...bijna, maar nog niet helemaal.

avatar van Oliveri

Oliveri

Merkwaardig deze lage beoordeling, want op zich vind ik dit een van de betere Nederlandse thrillers. Op de spannende achtergrondmuziek (van Hennie Vrienten) is niets aan te merken, maakt de film juist sterker en ook de fraaie rolinvulling van Bouten en Leysen zijn een compliment waard. Ik ga voor 4 sterren.

avatar van xekjiram

xekjiram

Ik kijk nu de film op NostalgieNet, omdat het script me wel aanspreekt. Maar wat is de kwaliteit gruwelijk achteruit gegaan. Zwartblauwe schimmen, onscherp, het lijkt wel een vaag hoorspel, ik kan hier werkelijk niets mee. En dat, terwijl we in die tijd al goed beseften hoe zuinig we moesten zijn op televisie- en filmopnamen! (het verlies van legendariche beelden uit Ja Zuster, Oebele, Hamelen....).

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Ook op NostalgieNet gezien, met inderdaad een afgrijselijk slechte beeldkwaliteit.

De afgrijselijke score van Vrienten en het onbevredigende einde nemen een hoop van de lol weg, maar Maayke Bouten is charmant en acteert goed. En daarbij is de film - tot aan de ontknoping toe - erg spannend.

Kan iemand mij nu vertellen wie de dader was? Het was simpelweg niet te zien...