Menuet (1982)

Nederland / België

geregisseerd door Lili Rademakers
met Akkemay, Theu Boermans en Hubert Fermin

Pol is een treurige man, die werkt in de vrieskamer van een bierbrouwerij. Zijn huwelijk met Mariëtte is koel. Ieder leeft zijn eigen leven. Zij willen geen kinderen. Zodra hij thuis komt, trekt hij zich terug in zijn kamertje om kranteknipsels in te plakken over gruwelijke gebeurtenissen en zijn verzameling plaatjes van wilde bloemen te bekijken. Mariëtte, blond, expressief, vindt Pol een rare man, maar blijft bij hem. Ze wordt ingepakt door een neef die haar naaiwerk bezorgt en haar steeds probeert te verleiden. Ze geeft tenslotte toe en wordt genomen in het schuurtje in de hof. Ze wordt zwanger en baart een kind. Eva is het jonge meisje dat na school het huishouden doet voor Mariëtte en daarnaast een zeer levendige fantasie heeft over hoe het leven van volwassenen eruit ziet, vooral sexueel.

FisherKing
Indrukwekkend wat Akkemay doet. Naar een roman of verhaal van Louis Paul Boon. 3.5 *

Het is een roman die stamt uit het jaar 1955 (als ik het juist voorheb). Menuet was het boek waar Boon het meest tevreden over was, omwille van de verschillende gezichtspunten die de roman bood.

Naar ik vernomen heb was Boon best tevreden met deze film, aangezien Boon zelf een paar halfbakken (lees: amateuristische) pogingen ondernomen had een roman van zichzelf te verfilmen.

FisherKing
eh.. Zachery, Heeft ie dat vanuit de Hemel laten weten ?

Neen - hij stierf in 1979, nietwaar? Foutje van mij.

Er is hier wel in Vlaanderen in de vroege jaren zestig (ik dacht het gebaseerd was op "Vaarwel Krokodil" of "De paradijsvogel" - ik weet het niet precies) een film gedraaid waar Louis Paul Boon tevreden over was, maar dus niet over "Menuet".

avatar van mdj
mdj
Op een of andere manier dacht ik dat het een luchtige verfilming zou betreffen van een luchtig boek, maar het tegendeel is het geval. De sfeer in de film is vrij broeiïering, alles blijft onuitgesproken maar is wel duidelijk. Tegelijk heb je die fragmenten tussendoor die niet altijd goed te volgen zijn. Gedeeltelijk zullen ze wel slaan op de gruwelijke krantenberichten die de man uitknipt en gedeeltelijk zullen ze wel staan voor het dierlijke/irrationele/onbeschaafde in de mens.
Op internet staat een interessante analyse van het boek die ook leuk is om te lezen als je enkel de film kent.

avatar van Alittleromance
Op DVD zijn al veel Nederlands en Belgische films uitgekomen, ook op TV, maar deze films is nog niet op DVD te vinden of op TV hebben ze deze nog niet gegeven. Dit vindt ik enrom spijtig zo het goede film.

Hij is inderdaad best aardig. Zeker niet toegankelijk voor iedereen. De film kent een zeer benauwde, broeierige sfeer. Prachtige rol van Akkemay en een bijzonder boeiend verhaal.

Helaas zijn er veel films die vergeten lijken te worden. De laatste tijd komt er echter steeds meer uit op dvd (zowel in Belgie als in Nederland) dus blijven duimen!

avatar van Alittleromance
Ik heb deze film ooit gezien op VHS video. wie mij aan deze videocassette kan helpen, ik geef je er een goede prijs voor.

avatar van niethie
Om nog maar even extra te benadrukken wat voor een verstokte filmliefhebber ik eigenlijk wel niet ben en hoe een warm hart ik de vaderlandse filmgeschiedenis ten alle tijden toedraag, heb ik enkel om een betamax tape van deze film af te kunnen spelen recent een redelijk prijzige speler aangeschaft, maar het was het waard. Opvallend dat in een decenium waar landelijk zoveel inhoudloze troep is geproduceerd als in de jaren 70 juist deze zo in de vergetelheid is geraakt, want het is een van de beter geacteerde en internationaal aanvoelende Nederlandse films uit die tijd. Daarbij spreken we over een verfilming van een vooral destijds, binnen het onderwijs, redelijk populaire literaire roman, en is Lili de vrouw van Fons dus dat dat in distrubutieland destijds niet meer zoden aan de dijk heeft gezet vind ik wel apart. Ik heb het boek weliswaar nooit gelezen maar vind het mooi hoe ze de beladen Lolita achtige thematiek, die je niet makkelijk om kunt zetten in beeld zonder dat het ordinair of pervers wordt, met zo'n dromerigheid en vol surrealisme hebben weten te benaderd. Met name de verontrustende visioenen van de vrouw zorgen voor een wat nare vibe tussen de pijnlijk stijve, bijna deprimerende afspiegeling van het saaie burgerleven in de jaren 60 door. Ook ben ik het roerend met eerdere reacties eens dat Akkemay (wat een naam!) die hiernaast vooral onterecht bekend is door haar, nog niet zo lang geleden door maffiavriendje Gerard Spong zo bekritiseerde, (minderjarige) topless scene in Schatjes, voor haar leeftijd een behoorlijk volwassen prestatie neerzet. Nee, hoe meer ik er over nadenk hoe slechter ik de bedrijven die zo'n 10 jaar geleden zo'n beetje alle riool producties, die een vlek vormen op onze verder zo sterke filmindustrie, op dvd uitbrachten maar dit negeerde. Zal dan ook trachten die brakke tape over te zetten op een schijfje zodat ik het, na goed overleg, in de pakketservice kan stoppen zodat meer mensen ervan kunnen genieten. (3,5*)

avatar van Quentin
niethie schreef:

niethie schreef:

Bespaar je de moeite, er is gewoon een (bootleg) DVD hoor ...

avatar van Bélon
Zo te zien is in België onlangs een boxset uitgebracht waar deze film ook in zit:

DVDInfo.be - Nieuws

bol.com | De Fons Rademakers Collectie, Frank Aendenboom, Kees ter Bruggen & Nan...

Jammer genoeg niet los verkrijgbaar zo te zien

avatar van niethie
Krijg nou... Die box heb ik al meermaals zien liggen maar dacht dat het gewoon een reissue van de oude uit 2002/03 was. Daar zaten de films van zijn vrouw in elk geval niet in toen. Hoe dan ook, goed nieuws want Dagboek van een Oude Dwaas was voor mijn idee net zo onvindbaar...

avatar van beavis
Was mij ook nog niet opgevallen. Uiteraard heb ik de box al in de collectie en verschijnen deze films niet los... De liefhebber van Nederlandse films blijft op deze manier niet serieus genomen worden...

avatar van Bélon
Wil 'm wel zien maar 75 euro is mij wat te gek voor een box waaruit ik een aantal films al heb gezien en een heleboel niet hoef te zien. Nou ja hopen op een losse release -niet veel kans denk ik- of misschien komt hij wel op Marktplaats oid terecht.

avatar van Alittleromance
Deze heb ik dan toch gekocht omdat ik al zo zocht naar Menuet. Verder zijn er nog wel een paar films zoals Oscarwinnaar voor beste buitenlandse film 'De aanslag' en klassieker 'Mira.

avatar van AJK
AJK
In de jaren negentig ooit een stukje gezien
op vara.Maar dat is dik 25 jaar geleden.
Ik hoop het ooit eens te zien.