De Johnsons (1992)

Nederland
Horror

geregisseerd door Rudolf van den Berg
met Esmée de la Bretonnière, Monique van de Ven en Kenneth Herdigein

Victoria Lucas, freelance fotografe, krijgt een opdracht om natuuropnames te maken in De Biesbosch. Victoria's veertienjarige dochter Emalee wordt iedere nacht geplaagd door nachtmerries waarin zeven jongetjes muren met bloed besmeuren. Daarbij maken zij telkens hetzelfde symbool. Volgens haar therapeute maakt Emalee zich gewoon zorgen over het uitblijven van haar eerste ongesteldheid. Toch laat Victoria haar dochter nu liever niet alleen en Emalee gaat met haar mee.

avatar van Quentin
Er zitten een paar belachelijke scènes in, vooral die met de opblaasboot (de longcapaciteit Monique is exceptioneel) en het broodmes (een contactdoos was logischer geweest dan deze MacGyver actie), maar wat is deze film toch sfeervol zeg!

avatar van Lakte
Gister op het witte doek gezien bij EYE in aanwezigheid van de cast en crew o.a. Monique van de Ven en regisseur Rudolf van den Berg geweldig om hem zo te zien!! Vind het nog steeds een super film! Hoorde dat ze ook bezig zijn bij Blue Underground om hem ergens volgend jaar uit te brengen op blu-ray in Amerika hoop dat dat allemaal door gaat en dat hij net zo goed word uitgebracht als De Lift en Amsterdamned!

Blijf het toch heel apart vinden dat deze film gemaakt is door Rudolf van den Berg als je naar zijn andere werk kijkt, Maar het is heel goed gelukt! ?

avatar van Earth
Quentin schreef:

Ja, dat was een goede blowjob van Monique!

avatar van alexspyforever
Hm best wel een aangename verrassing deze film van Rudolf Van den berg. Ik had eerder het niet zo makkelijk te vinden The Cold Light of Day van hem gezien en die is mij zeker bevallen , een stuk beter dan het origineel en de remake met Jack Nicholson. Als je nederhorror zoekt kom je al gauw bij Dick Maas uit maar uiteindelijk denk ik bij hem toch eerder aan de Flodder films. Ik tel als ik streng ben bij Maas maar 3 horrors: De Lift (in mijn verre herinnering best goed maar ik was nog jong en sneller onder de indruk destijds, die gaat binnenkort in de herziening ), Sint (vond ik weinig aan) en Prooi (de reacties zijn niet echt stimulerend om die uit te checken). Misschien dat fans als Hollywood007 nog kunnen aanvullen als ik horrorfilms van hem over het hoofd heb gezien. Nu goed het gaat hier niet over Dick Maas. Maar ik denk dat Van den Berg me toch beter ligt.

Het is wel jammer dat ik een Engelse dub heb gezien, maar ik kwam niet meteen aan een NL versie. Nu goed de stemmen konden er mee door. Toen ik hoorde spreken van xangadix dacht ik hé is er geen user hier met die naam? Nu weet ik meteen waar hij zijn usernaam en toepasselijke avatar vandaan heeft, leuk! Uiteindelijk is die lugubere evil embryo (hoe verzin je zoiets, dat alleen al vind ik wel knap) maar een kleine rol toebedeeld. De film oogt goedkoop en van sommige personages hun acteerwerk is matig al kan dat ook aan het script liggen. Vooral die vader van de professor leek er vooral ingestopt voor de komische noot maar bleek uiteindelijk nog van kapitaal belang. Zoonlief doet het behoorlijk maar uiteindelijk draait het toch omde dames Van de Ven en La Bretonnière. Zij vormen een geloofwaardige moeder-dochter tandem. En dan zijn er nog de 7 bad guys behoorlijk creepy. Eerste helft is vooral sfeervol dankzij enkele nachtmerriescènes van de dochter. In de tweede helft treden de bad guys nog meer op de voorgrond en gaat het echt wel los. Er zitten zelfs enkele gore momenten in. De finale was misschien niet geweldig maar dat ga ik de film niet aanrekenen. Jammer dat deze zo weinig bekend is want als er eens een goede Nederlandstalige horror is mag die best meer in de picture komen. ja ik vrees dat De Lift hier niet aan zal kunnen tippen.

avatar van Bubblez
alexspyforever schreef:
Ik tel als ik streng ben bij Maas maar 3 horrors: De Lift, Sint en Prooi.

Amsterdamned (1988) ?!

avatar van alexspyforever

Ja ok dat kan wel, ik heb em nooit gezien. Ik zie die ook nooit in horrorlijstjes opduiken.

avatar van Shadowed
Wat vreselijk.

Nederhorror, een begrip wat sommige onder ons wellicht wel kennen. De beschrijving is dan ook redelijk voor de hand liggend. Ik kan er kort over zijn, niet alles is brak, maar geen enkele heeft me echt heel erg weten te overtuigen. Ik geloof dat een zesje het hoogste cijfer was.

Deze film is in ieder geval 1 van de mindere onder de nederhorror. Ik had er voor de K.O. werkelijk nog nooit van gehoord. En al snel was het duidelijk waarom. Dit duurde voor mijn gevoel erg lang en wist nergens maar een beetje interessant te worden.

Ik ben al niet enthousiast van Nederlands acteerwerk. Maar dit is zelfs nog een niveau daaronder. Het leek af en toe wel zowat uit Azie te komen. Zo vreselijk theatraal was het bij vlagen. Niemand overstijgt een beetje normaal acteerniveau.

De film is zeer vermoeiend, te bedenken dat hij maar 96 minuten duurt. Visueel erg lelijk. Pover geschoten en brakke kwaliteit. Leek regelrecht uit de jaren 60 te komen. De "dromen" zijn voor de rest ook vooral knullig en hebben vloekend kleurgebruik.

Slecht camerawerk en nergens echt spanning. De loop van de film is verwarrend. Soms lijken scenes uit het niets te komen en voegen voor de rest weinig toe. De relatie tussen moeder en dochter is lachwekkend, soms ook veel te theatraal.

Maar, de film kent ook enkele degelijke momenten. De soundtrack is bij vlagen sterk en in de slotfase mag er ook nog wat bloed vloeien. Voor de rest is er weinig aan helaas. Nergens spanning, nergens sfeer, nergens degelijk acteerwerk. Cijfer is er dan ook naar. En ik voel me nog gul ook.

avatar van joolstein
Wat een onsamenhangend zooitje.

Nederlandse horror-films ze zijn bijna op één hand te tellen en de meeste zijn daarbij het aanzien niet eens waard! Door het plot; een meisje dat er rond haar veertiende verjaardag achterkomt dat ze zeven psychopathische broers heeft die haar willen bevruchten uit naam van de Zuid-Amerikaanse god Xangadix, had ik dus best goede hoop want een occulte film over een eeuwenoude vloek, op hol geslagen wetenschap en vooral veel bloed zag ik wel zitten!

Wat was dat dus weer balen, het blijkt niets anders dan lachwekkende horrorthriller! De film heeft een verschrikkelijke opbouw. Het grootste gedeelte is domweg oninteressant, veel drama en puberteitsproblematiek. Daarnaast lijkt het alsof er van alles bij wordt gehaald om maar op een acceptabele lengte te komen. (inclusief een Laurel en Hardy scene) De meest opvallende zwakte, die laat zien dat ze vulmateriaal nodig hadden, is een lange achterlijke scène over het vinden van een dossier van een ziekenhuis.

Ook van veel bloedvergieten was weinig te merken. In het begin zijn alle moorden uit beeld en pas in de slotfase zien we nog wat kills. Ik zit er denk ik niet ver naast als ik zeg dat er nauwelijks gore was te zien. Op één na zijn ze dan ook nergens bloederig. Sowieso werd wat voor gore moest doorgaan in de scenes 'hoofd' beveiliging, exploderende televisietoestel en het elektrische broodmes afgezwakt door flauwe grappen. En de enige keer dat er wel liters bloed aan te pas kwamen, werd dit gebracht op een kunstzinnige manier. (Tja een regisseur van literatuurverfilmingen wat wil je?) En dan is er nog de Surinaamse vader van het hoofdpersonages die is de domste toevoeging van allemaal!

De film was alleen nog het aankijken waard voor aardige nachtmerriesequenties. Echter als je met een budget van ±5 miljoen, niet veel meer biedt dan een film die draait om mannen met aardappelhoofden, (ach waren ze maar een beetje enger geweest?) een oude man in een kippen-pak en een kip in een winkelwagentje? Tja dan stelt het wederom als Neder-horror teleur!