De Johnsons (1992)

Nederland
Horror

geregisseerd door Rudolf van den Berg
met Esmée de la Bretonnière, Monique van de Ven en Kenneth Herdigein

Deze horrorfilm van Hollandse bodem verbindt een legende over zeven psychopatische broers met de herhaaldelijke nachtmerries van een veertienjarig meisje (De la Bretonière). Het script voor dit griezelverhaal vol occulte elementen en puberangsten werd geschreven door Leon de Winter, naar een origineel scenario van Rocco Simonelli.

avatar van Betamax
Niet slecht.
Alleen wel een paar heel slechte stukjes en het einde was wat onduidelijk.

avatar van FreakyGurrl
Kan me er weinig van herinneren maar vond het voor een nederlandse film zeker goed!!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Nogal onevenwichtig bij vlagen. Verhaaltechnisch en qua acteerwerk. Toch is e.e.a. vermakelijk en voldoende onderhoudend. Een ietwat vaag einde maar ook wel weer spanning. Tsja een beetje van dit en een beetje van dat. Maar, nogmaals, voldoende. Krap, dat wel, edoch..

avatar van Zandadder
Wouter schreef:
Zelfs beter dan het genoemde AMSTERDAMNED.

Dat meen je niet man

avatar van je80roen
Vond deze film best wel goed. Heb hem destijds in de bioscoop gezien, kan me herrineren dat ik hem toen echt heel heel eng vond. Bij herziening blijft het naargeestig sfeertje van de film nog wel overeind, vond hem alleen stukken minder eng. Maar goed de eerst keer was ik 12 toeb ik hem zag en de tweede keer 27.

avatar van namingway24
Misschien wel mijn favoriete horror uit ons eigen kikkerlandje.

De sfeer is vaak naargeestig,en de ontsnapping uit de inrichting vond ik toch wel goed. Het einde is lekker over the top en de acteerprestaties overwegend sterk. Van de Ven lijkt het allemaal niet al te serieus te nemen, maar De la Bretonnière is een revelatie.

Dit is althans hoe ik het me herinner, want mijn herinneringen zijn wat vaag.

avatar van sinterklaas
Redelijk vermakelijk Nederlands Horrortje. Al lijkt het soms wel een beetje op een toneelstuk. Het verhaal opzich was wel goed alleen eng is ie nergens. Wel vond ik Esmee de la betoinerre een lekker wijf en Monique van der Ven wist er ook weer iets moois van te maken. De film heeft wel iets te maken met een legende en der word ook een soort codewoord in gebruikt: De hoofdpersonage die 14 word, 7 jongens van 21 jaar die 14 jaar geleden een massamoord pleegden. Heel veel zevens worden er in deze film gebruikt. Het einde doet je wel weer denken aan ...toen waren er nog 6..... toen waren er nog 5.....

Vermakelijk Nederhorrortje maar geen hoogvlieger.

Toch wel een leuk sfeertje in deze film. Het einde had beter gekund, maar verder prima vermaakt.

avatar van Drs. DAJA
Heb hier hetzelfde mee als met Ed Wood's Bride of the Monster.

Het helpt wellicht als je dan (ook) hier even uitlegt wat dat nu is, anders is je post vrij zinloos.

avatar van Drs. DAJA
Zo slecht dat ie goed wordt.

avatar van Thomas83
Ik weet nog hoe ik als kind op tv een trailer van deze film zag en hem gelijk erg eng vond. Herinner me nog een badscène en iets met een scène met een arm die door de deur kwam of zo.
Een paar jaar geleden zag ik de film sinds die tijd weer eens op tv, en ik vond het toen allemaal wat tegenvallen. Wel leuk detail is hoe de Biesbosch nog een vrij belangrijke rol speelt in de film. Die is hier niet al ter vandaan.

avatar van Phantasm
Erg leuk horrorfilmpje dat lekker wegkijkt.

avatar van Spetie
Een redelijk vermakelijk horrorfilmpje van eigen bodem, al is het soms wel erg matig. Het verhaal is wel geinig verzonnen en de film heeft best een aardige depri-sfeer. Monique van de Ven acteert naar behoren, maar Kenneth Herdigein is maar erg matig. Wel leuk is overigens die vader van hem, die zijn zoon nogal is bedoeld en onbedoeld tegenwerkt. Jammer is echter vooral dat de film zeker in de tweede helft spanning ontbeert, iets wat ik toch wel belangrijk vind in een film als deze. Een pluspunt is daarentegn wel dat de film best goor is, alhoewel de effecten soms wat nep ogen.

Meneer Bungel
Een nieuwe kijkbeurt en goed bevallen. Vooral de locaties en de humor die er met personages als (''daar is...'') Angela in gestopt wordt, zijn een pluspunt. Maar ook filmisch ziet het er mooi uit, bv wanneer de beelden in de gevangenis worden versneden met Esmée en Monique in de auto. De horror en de logica schieten er hier en daar behoorlijk bij in en als dan eindelijk de bloedstollende finale mag losbreken, wordt het helaas op het laatste moment een potje. Het acteerwerk heb ik niks op aan te merken, maar sommige dialogen helpen gewoon niet echt mee. Vooral een film van niet teveel bij nadenken en het einde snel vergeten en dan kom ik toch een hele punt hoger uit dan voorheen.

2,5* ---> 3,5*.

avatar van dutchtuga
De Johnsons kent een leuk uitgangspunt en van den Berg probeert zijn film wat visuele flair mee te geven, maar het script is een drama. De scène met het elektrische broodmes is hiervan het toppunt. Dit had een leuk cult-filmpje kunnen worden, maar van den Berg hinkt teveel op twee gedachten. De Johnsons is uiteindelijk te belachelijk om serieus genomen te worden en vooral in het begin te serieus om met een korrel zout genomen te worden. Matig.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Nederhoror.

Dat Nederland een historie heeft met horrors komt niet alleen door Dick Maas. Deze enge film komt namelijk niet uit zijn koker maar uit die van Rudolf van den Berg. En niet geheel onverdienstelijk. Sterker nog, dit is een behoorlijk geslaagde griezelfilm van eigen bodem. Zeker in vergelijking met de meeste andere pogingen door de decennia heen. Op een paar minpuntjes en een ietwat overdreven finale na, is het vooral genieten van een hoogtepuntje uit het land der nederhorrors. Dat zit hem in de cast, het aardige tempo, het mooie camerawerk en de avontuurlijke en sfeervolle aanpak.

Goed.

avatar van erik1677
Hij word hier wat slecht beoordeeld maar ik moet zeggen dat ik deze nederlandse horrorfilm altijd met veel plezier op zet.
Het is soms wel wat knullig, maar het geheel heeft ook wel een lekker sfeertje vind ik.

avatar van jippie2010
Helemaal niet slecht!
Deze film heeft me aangenaam verrast.
De film kon geen constant goed niveau houden,
maar ik vond het een prima Nederlandse horrorfilm.
Alleen die poster op IMDb is wel erg verschrikkelijk haha

avatar van rcuppen79
In de jaren 90 zag ik deze film voor het eerst en ik weet nog dat ik toen het eerste uur op het puntje van mijn stoel zat. Helaas deed het ronduit belachelijke einde de film uiteindelijk de das om.

Heb deze film gisteren nogmaals bekeken en mijn mening blijft onveranderd. Het eerste uur is erg sterk, met een leuk verhaaltje en dito sfeer. De scènes in de Biesbosch zijn uitermate doeltreffend evenals de diverse flashbacks met de 7 kale jongetjes. Maar dat laatste half uur verpest het voor mij.

avatar van Rickyman
Aardig horrorfilmpje van Nederlandse bodem.
Een spannend en vlot lopend verhaal, mooi gefilmd en redelijk acteerwerk, al komen de dialogen soms knullig over en is het einde wat belachelijk.

avatar van Donkerwoud
Verbazingwekkend sfeervol met die vreemde occulte rituelen en het continue stadsgezicht vol vuilniszakken. Er zit zelfs wat geslaagde gore in hier en daar. Het is alleen zo jammer dat alle clichés van Amerikaanse horror-klassiekers gevolgd moesten worden. Nu plaatst men het automatisch in de schaduw van in plaats van dat het een eigen smoel krijgt. In die zin weet een Alex van Warmerdam wel meer uit zijn horror-settings te halen.

avatar van BlueJudaskiss
Eindelijk gezien en enorm onder de indruk - als horrorfilmliefhebber deed dit mijn hart sneller kloppen en ik schrik echt van de enorm lage beoordeling hier. Verhaal moet even bezinken, het had zoveel mogelijkheden tot interessante momenten en die werden voor mijn gevoel ook volledig benut, geholpen door een uitstekende lead van Esmee. Muziek, locaties, setting, sfeer: prachtig. Einde was een beetje bombastisch en er zullen vast wel een paar plotholes zijn maar wat heb ik genoten!!! Overigens leuk om twee overeenkomsten met Intensive Care uit hetzelfde jaar te zien.

avatar van baspls
De Johnsons is een erg bijzondere film van eigen bodem die onterecht een beetje in de vergetelheid is geraakt.

De film verteld het verhaal de Indiaanse demon Xangadix, die volgens de legende een zevenling zou verwekken. Als deze zevenling hun zuster zal bevruchten zal de aarde in volledige duisternis gehuld worden. We volgen een professor van volkskunde en occulte zaken en een moeder en een dochter die gaan kamperen in de Biesbosch.

De voorgeschiedenis van de film is haast net zo interessant als mythe uit de film. Het is oorspronkelijk een Amerikaans project dat was opgezet door Roy Frumkes en Nederlander Richard Abram. Clint Eastwood zou de hoofdrol vertolken en Oliver Reed zou ook meespelen. Het werd echter helemaal niets en toen Abram terug ging naar Nederland nam hij de rechten en de screenplay van Rocco Simonelli gewoon mee. In Nederland werd het verhaal aangepast door Leon de Winter.

Regisseur Rudolf van den Berg was helemaal geen Horror-liefhebber. Hij wilde gewoon een Horror-film maken. Toen hij Jan Doense (Mr. Horror) ontmoete vertelde hij dat als hij hem eerder had ontmoet, hij veel dingen in de film anders zou hebben gedaan. De doorgewinterde Horror-fan zal ook vast dingen zien die net wat te clichématig waren of net anders hadden gekund, maar ergens vond ik het wel fris over komen.

Van den Berg schept in ieder geval een heerlijk staaltje sfeer. Mooi geschoten beelden van o.a. de Biesbosch. Het kleurgebruik en de belichting waren ook heerlijk gedateerd, wat de sfeer ten goede deed. De gore scènes waren soms knullig en onbeholpen, maar op andere momenten zag het weer erg goed uit. Die xangadix vond ik er ook erg gaaf uit zien. Goede muziek ook van Patrick Seymour.

Zoals bij iedere film uit ons landje ken je de helft van de acteurs al van gezicht. Rik van Uffelen en Olga Zuiderhoek herkende ik in ieder geval meteen. Esmée de la Bretonnière en Monique van de Ven speelde hun rollen prima. Kenneth Herdigein was ook wel goed, maar kwam soms erg theatraal over.

Het was af en toe een beetje fout. Typische jaren '90 taferelen, typisch Nederlands acteerwerk en gedoe om seks en dergelijke en volgens mij is Monique van de Ven's Amerikaanse man Indiana Jones als hij zo'n kapmes heeft. Het verhaal had hier en daar beter uitgewerkt gekund en de Johnsons hadden dreigender in beeld gebracht kunnen worden (uiteindelijk lijkt het er meer op dat de Johnsons worden afgeslacht dan dat de Johnsons mensen afslachten), maar al met al vond ik het een bijzonder vermakelijke en zeer degelijke Neder-Horror.

avatar van HK Senator
Heerlijk gedateerd werkje. Heb echt genoten. De lage waardering hier is onterecht volgens mij. Uiteraard is het allemaal volstrekt ongeloofwaardig en zelfs wat knullig. Maar daardoor juist erg genietbaar.

Ah, ja. Dat belooft een interessante docu te worden! Ik heb mijn duit al in het zakje gedaan. Ben benieuwd naar zowel De Johnsons op groot doek als het verhaal achter de film!

avatar van bjerik76
deze was echt al jaren zo enorm goed/spannend !
Natuurlijk is het enorm nep als je de film nu terug kijkt, maar ik heb hem in de jaren 90 zo vaak gezien, en hij bleef gewoon een van mijn favo's.

Het eind vond ik op zich ook wel goed, alleen die muziek al als Monique v'd ven met dat "kind" loopt was al kippenvel.
Ik ben nooit te weten gekomen waar die muziek van was / welke muziek dat is trouwens.

en best wel terecht dat er nu een docu over gemaakt gaat worden

avatar van Quentin
Er zitten een paar belachelijke scènes in, vooral die met de opblaasboot (de longcapaciteit Monique is exceptioneel) en het broodmes (een contactdoos was logischer geweest dan deze MacGyver actie), maar wat is deze film toch sfeervol zeg!

avatar van Lakte
Gister op het witte doek gezien bij EYE in aanwezigheid van de cast en crew o.a. Monique van de Ven en regisseur Rudolf van den Berg geweldig om hem zo te zien!! Vind het nog steeds een super film! Hoorde dat ze ook bezig zijn bij Blue Underground om hem ergens volgend jaar uit te brengen op blu-ray in Amerika hoop dat dat allemaal door gaat en dat hij net zo goed word uitgebracht als De Lift en Amsterdamned!

Blijf het toch heel apart vinden dat deze film gemaakt is door Rudolf van den Berg als je naar zijn andere werk kijkt, Maar het is heel goed gelukt!

avatar van Earth
Quentin schreef:

Ja, dat was een goede blowjob van Monique!