U Bent Mijn Moeder (1984)

Nederland

geregisseerd door Horst Königstein
met Joop Admiraal

De film geeft een beeld van zijn dementerende moeder en de moeder-zoon relatie. Joop koopt een bloemetje, vertelt over zijn liefde voor de trein en gaat op weg naar Den Haag. Daar stapt hij over en gaat vervolgens met de bus naar het tehuis van zijn moeder. Hij praat zichtbaar tegen een leeg bed en vervolgens kleedt hij zich om tot een oude vrouw. Hij praat, zij praat. Joop praat wanneer hij zijn moeder speelt met gebroken stem. Zij vraagt naar vroeger, herhaalt, weet niet waar ze is, kent Joop nauwelijks, vindt alles mooi wanneer ze gaan wandelen, vergeet zijn bezoek, weet niet waar hij woont. Na het bezoek gaat hij weer terug naar Amsterdam. Dan wordt hij opgeschrikt wanneer men hem belt dat moeder gevallen is, ze ligt in het ziekenhuis.

FisherKing
Intrigerend portret waarin Joop Admiraal zowel de Moeder als de Zoon speelt. Co-Productie met West-Duitsland en daar ook vrij goed ontvangen. 3,75*

FisherKing schreef:

3,75 wordt 3,8. Afronden op hele/halven getallen= 4*

Oke, ik was te gul. 3,7

Wat een prachtig fragment in Zomergasten !
Iemand die me aan deze film kan helpen ?

Draaide afgelopen voorjaar in Filmmuseum. Helaas gemist

avatar van Mug
Mug
Fantastisch fragment inderdaad, ik zat met een brok in m'n keel. Integer spel van Admiraal. Meer dan 20 jaar nog steeds uiterst actueel. Zend dit eens uit op de televisie!

Ik lees dat het toneelstuk nu ook bewerkt is en in het nieuwe theaterseizoen op de planken verschijnt. Belgische produktie overigens, dit keer gespeeld door een vrouw, Sien Eggers.

Nu dus verkrijgbaar op DVD in de box Werkteater compleet (o.a. te koop bij Bol en de VARA).

Is dat een fatsoenlijk box of gewoon de VHS-masters op dvd geknald?

Zou het nog niet weten, krijg de box volgende week pas binnen (volgens Bol).

PM me het even....

arkadi
Ik heb destijds een stuk gezien bij Zomergasten. Was dusdanig onder de indruk dat ik meer wilde zien.

Wat geweldig gespeeld door Admiraal!

Originele poster geplaatst.

robertus65
Joop Admiraal speelt een dubbelrol van zichzelf en zijn moeder. Eerst zien we hem een treinreisje maken en dan komt hij aan in een verzorgingshuis. Tot mijn verbazing gaat hij zich verkleden als zijn moeder, inclusief bh en panty's. Moet ik dit nou zo geweldig vinden, dat nichterig gedrag van een man die zich zo nodig weer als vrouw moet verkleden? Nee, dus. Een van de vervelendste films die ik ooit zag.

avatar van De Mees
Is dit nou een speelfilm of gewoon opgenomen in een theater.

robertus65
Dit is een echte speelfilm, een verfilmd toneelstukje, en die zijn vrijwel altijd vervelend, zoals ook deze.

avatar van LuukRamaker
Te zien op de website van Het Werkteater: U BENT MIJN MOEDER | werkteater