De Blinde Fotograaf (1973)

Nederland

geregisseerd door Adriaan Ditvoorst
met Roelant Radier, Gees Linnebank en Elizabeth Hoytink

Een uiterst commerciële journalist moet een artikel schrijven over een blinde fotograaf. Hij gaat naar het donkere vervallen grachtenhuis waar de fotograaf nog bij zijn ouders woont. De ouders willen eerst niet meewerken, maar na een flinke betaling gaan ze overstag. In flashbacks vertelt de moeder over haar zoon. Een jongen die door een ziekte blind werd en vervolgens het ultieme gevoel van vrijheid vond in het maken van foto's die hij zelf niet kon zien.

veron35
De still ziet er eerder uit als horror.

robertus65
Die foto is een fragment uit het einde van de film en dat is het enige spannende moment, want verder is het zelfs voor 48 minuten geen bijzondere film die veel mensen zal aanspreken.

avatar van Querelle
Vreemde uitvoering van vreemd verhaal. Nu snap ik na 1 film van Ditvoorst gezien te hebben en er wat van gelezen te hebben, dat hij wel vaker gebruik maakt van bevreemdende effecten d.m.v. acteerwerk en dissonant in het geheel passende scenes, maar deze film liet me achter met een gevoel van wat moet ik er mee? en wat wil Ditvoorst er nu eigenlijk mee zeggen.?
Erg mooi is het ook allemaal niet. Nogal stroef camerawerk en donkere, niet-contrastrerende korrelige beelden.
Had wel wat kunnen worden denk ik. Maar vond de film op alle vlakken mislukt. Daarom voorlopig de laagste waardering.

avatar van Gizzmann
Ik verbaas mij enorm over het cijfer en het commentaar wat deze erg spannende en ook grappige film krijgt. Kan me niet voorstellen dat anderen hier niks in kunnen zien. Misschien zit het verschil er in dat ik dit ben gaan kijken met de instelling een experimentele korte film van Ditvoorst te gaan zien en niet een grootse speelfilm. De dialogen zijn erg eenvoudig en het is niet dat er heel veel diepgang in deze film zit. Maar het wist mij de gehele speelduur wel enorm te boeien.

Het is een kleine, maffe, sfeervolle en heerlijk absurde film. Lekker vreemd geacteerd. Ergens bevat het de Nederlandse nuchterheid, maar het gebruikt ook kleine fantasieën. Het valt makkelijk te vergelijken met de sferen die Kafka in zijn boeken neer weet te zetten.

Indringende psychologische zwart-wit film. Maar totaal niet zwaar.