Gekijô Rei (2015)

Japan
Horror

geregisseerd door Hideo Nakata
met Haruka Shimazaki, Rika Adachi en Riho Takada

Een jonge actrice, Sara, krijgt een hoofdrol in een groot toneelstuk. Maar al snel stuit ze op bittere rivaliteit tussen haar mede-castleden, hetgeen escaleert in pure haat. Vreemde gebeurtenissen doen zich voor bij de repetities en Sara begint een zeer reëel en dreigend gevaar te onderzoeken.

HALVE TAMME.
Aardige poster, nou de film nog.

avatar van tattoobob
Inderdaad toffe poster.

Nieuwe Nakata.

Nu jah ... "nieuw". Wie al eens een Japanse horrorfilm gezien heeft hoeft niet al te veel originaliteit verwachten. 't Is een redelijk klassiek vehikel in het behekste poppengenre. Da's op zich nooit verkeerd, maar je vraagt je toch een beetje af wat Nakata bezielt om een films als deze anno 2015 nog te maken.

De setting is ditmaal het theater, het plotje een moderne versie van The Phantom of the Opera. En dan met een pop die centraal staat en vlot aan het moorden gaat. Nogal wat statische shots of en kil voor zich uitstarend poppengezicht, wat aardig belichte (en dus sfeervolle) nachtscenes) en enkele moorden waar amper wat te zien valt.

De film is nét spannend genoeg om niet saai te worden en de pop vervult z'n functie, maar het genre heeft betere films (Rinne) en het is verder toch redelijk uitgekauwd allemaal. Nakata zou er beter aan doen de hele rimram voor een jaar of 10-15 in de vriezer te laten, allicht dat daarna de honger naar dit soort films weer wat aangesterkt is.

Echt vervelend vond ik het niet, hier en daar wat leuke momenten en verder ook kundig in elkaar gezet, maar daar houdt het ook wel op. Eéntje voor de liefhebber van Japanse less is more poppensuspense.