Tibet: Cry of the Snow Lion (2002)

Documentaire

geregisseerd door Tom Peosay
met de stemmen van Martin Sheen, Ed Harris en Susan Sarandon

Documentaire, over de afgelopen tien jaar gefilmd, die vertelt over Tibet sinds de periode dat het land is overgenomen door de Republiek China. Marteling, concentratie-kampen en onderdrukking zijn zaken waar de Tibetanen mee moesten leren leven. Verder wordt er inzicht gegeven in het Tibetaanse landschap, het Boeddhistische geloof en de heilige stad Lhasa.

avatar van Mug
Mug
Schrikbarend hoog gemiddelde voor deze Tibet-documentaire voor de Amerikaanse markt.

De geschiedenis van (de onderdrukking van) Tibet wordt goed uiteengezet. Maar de rest is toch wel oude koek. Nog erger is dat Amerikaanse acteurs hun stem verlenen aan de stemmen van Tibetaanse monniken en anderen. Zo vreselijk banaal vind ik dat.

Complex onderwerp eigenlijk, dat veel onderwerpen die anti-Dalai Lama (+ feodale systeem) zijn lichtjes verwoordt in een paar seconden, terwijl de onderwerpen die pro-Dalai Lama (+ onafhankelijkheid Tibet) zijn alle ruimte krijgen. Tja.