• 8.225.931 stemmen

The Magic of Fellini (2002)

Documentaire | 55 minuten

Genre: Documentaire

Geregisseerd door: Carmen Piccini

Met onder meer: Woody Allen, Roberto Benigni en Claudia Cardinale

IMDb beoordeling: 6,6 (297)

Over The Magic of Fellini

In een 55-minuten durende documentaire over Fellini komen verschillende sterren aan het woord, die met de meester hebben mogen samenwerken. Van Anita Ekberg tot Donald Sutherland, van Roberto Benigni tot Anthony Quinn, allen vertellen over hun speciale ervaringen met de beroemde regisseur. Regisseuse Piccini interviewt echter niet alleen acteurs, maar ook anderen die van een cruciaal belang waren in de carrière van Fellini; de bekende scenarioschrijvers Tullio Pinelli en Tonino Guerra, de artdirector Dante Ferretti, de componist Nicola Piovani en natuurlijk de regisseur Martin Scorsese, die een grote liefde heeft voor de grote Italiaanse regisseurs. De documentaire wordt verder aangevuld met filmfragmenten uit archieven, foto's en muziek en voltooit zo de biografie van een van de grootste Italiaanse regisseurs in de geschiedenis.

avatar van gimli f

gimli f

Deze documentaire wordt vertoond op het Film by the Sea-festival in Vlissingen.

Verder worden op dit festival vijf films van Fellini vertoond: La Strada, Otto e Mezzo (8 ½) (met een nieuwe kopie), La Dolce Vita, Clowns, I en Intervista.

Daarnaast wordt ook de documentaire Fellini: Je suis un grand menteur, die sommigen van ons al via Nederland 3 hebben gezien, vertoond.

Middels de cursus Film en Literatuur (die voor jou een, twee of drie dagen duurt- kun je zelf bepalen) kun je ook werk van Fellini (8 ½) en Pasolini (Edipe Re) bekijken en bediscussiëren, op de tweede en interessantste cursus-dag, die als thema ”Mythe en Film” heeft en waarin verschillende soorten literatuurverfilm-stijlen worden onderzocht .

Deze aandacht voor Fellini hebben wij te danken aan de jaarlijks aanwezige Eurofocus, die dit jaar zijn pijlen richt op Italië. Vertoond worden nieuwe films en oude klassiekers, die niet of lang geleden in de Nederlandse bioscopen te zien waren.

Speciale aandacht is er hierbij voor Federico Fellini, vanwege zijn tien-jarige sterfdag.

In het kader van Eurofocus wordt verder vertoond onder andere Novecento van Bertolucci, waarvan deel een en twee achter elkaar gedraaid wordt. Ook te zien is Una giornata particulare van Ettore Scola, eveneens middels een nieuwe kopie-uitgave, die op dit festival zijn wereldwijde première beleefd. Ettore Scola is zelf bij deze feestelijkheid aanwezig in Vlissingen.

Mocht je niet naar dit festival kunnen gaan en toch het nodige Fellini wil beleven, niet getreurd: in het kader van zijn tien-jarige sterfdag zend de ARD (vanaf gisteravond) een tien-delige reeks films van Fellini uit, die te zien zijn op woensdagnacht!

Volgende week: Il Bidone.

avatar van yerdaddy

yerdaddy

Vanavond op tv, Nederland 1 om 23.23 uur, een aflevering van Close-up.

avatar van gimli f

gimli f

Ook deze documentaire vond ik meer dan aardig.

Alles bij elkaar net wat minder dan Fellini: je suis un grand menteur, maar het scheelt niet zo veel.

In die andere docu werd iets meer de nadruk gelegd op Fellini als kunstenaar en intellectueel, had ik het idee. In deze docu gaat het dan weer meer om Fellini de magiër.

Mooie beelden uit zijn films, een aantal interessante gesprekken (waaronder een grappige anecdote van Anthony Quinn), veel aandacht voor de mensen die met Fellini werkten (dat ontbrak enigszins in die andere docu) en alles bij elkaar een mooi beeld schetsend van de “circusbaas van dromen”.

Dat hij op de filmset altijd chaos nodig had, is goed te zien in Intervista.

Wat ik ook leuk vind, is dat Rberto Benigni in zijn laatste film meespeelt. Die twee hebben wel iets van elkaar weg, vind ik.

Twee andere documentaires over Fellini, die (eventueel) worden toegevoegd, zijn van 31 oktober tot en met 1 februari te zien in het Filmmuseum te Amsterdam, in het kader van de tiende sterfdag van Fellini. Daar zijn ook een aantal films te zien (8 ½, Roma en Satyricon), evenals een fototentoonstelling met foto’s die gemakt zijn tijdens de opnamen van Otto e Mezzo. Hier zijn ook unieke foto’s te zien van het oorspronkelijke einde van die film, dat Fellini later veranderd heeft.

Voor deze documentaire geef ik graag een 3,5, en die beelden van le Notti di Cabiria en van Amarcord zie ik graag tegemoet binnenkort...

avatar van Ramon K

Ramon K

De scene uit Notti di Cabiria die ze in deze docu tonen is werkelijk magistraal!

avatar van neo

neo (crew films)

Ondanks dat ik enkel nog Amarcord heb gezien, vond ik dit een zeer boeiend beeld geven van Fellini. Het wordt tijd dat ik eens wat meer van zijn films ga zien, want al een geruime tijd lees ik hier en daar over zijn werk in de vorm van leuke anekdotes. Die bieden deze docu ook. Ik kreeg werkelijk tranen in mijn ogen van dat verdomd briljante fragment waarin Rota achter de piano zit. Ook het bedrog van de geluidsmixer is hilarisch! 3.5 sterren

avatar van Fred Neil

Fred Neil

opgenomen

Ik ga hem vandaag of morgen een keer kijken