Angel Baby (1995)

Australië
Drama / Romantiek

geregisseerd door Michael Rymer
met John Lynch, Jacqueline McKenzie en Colin Friels

Harry en Kate hebben elkaar leren kennen in een psychiatrisch ziekenhuis waar ze beiden patiënt zijn. Ondanks weerstand van de buitenwereld besluiten ze te gaan samenwonen en een kind te 'krijgen'. Van dokters moet je je immers niet teveel aantrekken, want als je zegt dat je vlinders in je buik voelt, denken ze dat je hallucineert over insecten in je lijf. Het kind is een geschenk van God en hun liefde zal de waanzin wel overwinnen. Kate besluit te stoppen met haar medicijnen, Harry volgt haar voorbeeld.

Winnaar van de publieksprijs in Rotterdam in 1996. Ik zit de oude catalogi even door te kijken. Ik heb de laatste uitslag uit de dagkrant genkipt en in de catalogus geplakt. Gemiddelde 4.45 (men was toen een stuk strenger dan nu - nu heeft de hoogste film 4.76 of zoiets).

Ik weet nog dat ik samen met de vriendin met wie ik het festival bezocht (1996 was het eerste jaar dat ik alle dagen ging) ons programma hebben omgegooid om deze mee te pikken, omdat deze bovenaan stond (met een passe-partout kon je toen gewoon overal naartoe) in de enquete. Wij hebben ook een 4 gescheurd, maar een uurtje later concludeerden we al dat we ons in goedkoop sentiment hadden laten meeslepen, het was (en is) eigenlijk gewoon een gedrocht van een film...

In de filmhuizen waar de film later werd uitgebracht werd het een flop, lege zalen en niemand had het er meer over.