Butterfly (1982)

Alternatieve titel: Dorp der Ontucht

geregisseerd door Matt Cimber
met Stacy Keach, Pia Zadora en Orson Welles

Op een zekere dag staat Kady bij Jess op de stoep en vertelt hem dat ze zijn dochter is. Ze verleidt hem en krijgt hem zover een oude zilvermijn opnieuw in gebruik te nemen. Gebaseerd op een boek van James M. Cain.

Pia Zodora was een klein sexy linkmiegeltje die wilde zingen en optreden en acteren. Ze kon er alleen niks van. Ze is toen met een oude milllionair getrouwd - très Hollywood - en die heeft haar de hoofdrol bezorgd in deze film.
Zwakke film, gebaseerd op eén van de mindere romans van James Cain (Double Indemnity en The Postman Rings... zijn heel veel beter). Orson Welles deed alleen mee omdat hij geld nodig had voor een project, en Stacy was toen ook nogal aan lager wal, meen ik.

Een curiosum, hooguit, deze film.
En Pia ? Nooit meer van gehoord.

FisherKing
Nu je het zegt. Ik had de film verdrongen. Pia Zadora ook.

avatar van Redlop
Hem?? Haar zul je bedoelen, ongelukkige!

Ik ken Pia alleen van het nummer: "And when the rain begins to fall..."

FisherKing
Ja, en van de poster van deze film. BTW Film is een mannelijk woord in het Nederlands.

FisherKing schreef:

Maar jij doelde op Pia!

avatar van Scorpio11
Zingen kon ze niet, acteren kan ze ook niet........waar zou ze wel goed in zijn??

Hi, hi, hi, nou ik weet wel wat hoor...

Maar in ernst, deze film is helemaal niet zo slecht als ze je hier of op IMDb willen doen geloven. Ik heb er zelfs vier sterren voor over: een meeslepend verhaal van James M. Cain vol hartstocht, seks, leugens, spanning, hebzucht en incest. En geen happy end. Wat wil je nog meer. Een aaneenschakeling van gebeurtenissen, dus het verveeld geen minuut. Tegen het eind een aantal interessante (en geloofwaardige) plotwisselingen (want Cain wist natuurlijk wel hoe je een verhaal moest schrijven). Al moet je wel goed opletten met dat midden westen accent en de matige geluidkwaliteit.

Tel daarbij op: een mooie score van Ennio Morricone, een aantal fraaie songs, gezongen door Pia Zadora zelf, prima camerawerk, mooie shots van het weidse landschap van Arizona/Nevada en acteerwerk van een stevige cast: Stacy Keach en Orson Welles. Met name Keach doet wat hij kan. Dat Pia Zadora een beginnend actrice was, en wellicht geen hoogvlieger, het zij zo. Maar hier is ze prima gecast als verleidelijke nimf. De seks komt zowat uit haar poriën. De badkuipscène is dan ook een klassieker en er zitten een aantal gedenkwaardige dialogen in (ook weer dankzij Cain).

De film is bij het uitkomen weggehoond. Vooral Pia Zadora moest het ontgelden. De ene Razzie na de andere. Ja, Hollywood is een slangenkuil. Als ze je niet moeten, maken ze je kapot, heeft ze er zelf eens over gezegd. Toch heeft ze na Butterfly nog een tiental films gemaakt en aanvankelijk een aardige zangcarrière opgebouwd. in latere jaren heeft ze een hoop narigheid over zich heen gekregen met een autistisch kind en een voor moord veroordeelde stiefzoon. Het kan verkeren.

Effe gegoogled. Ze ziet er nu uit als een soort eekhoorn.

kos schreef:
Effe gegoogled. Ze ziet er nu uit als een soort eekhoorn.

Ja, maar hoe zie jij er straks uit als je 62 bent?
Dat wil ik niet weten...

Er zal in ieder geval minder aan me gesleuteld zijn gok ik.