A Scandal in Paris (1946)

Avontuur / Misdaad

geregisseerd door Douglas Sirk
met George Sanders, Signe Hasso en Carole Landis

Verhaal over Eugene Vidocq, de prefect van politie in het Frankrijk van Napoleon. Hij steelt, liegt en bedriegt ten gunste van zichzelf. Twee vrouwen in zijn leven, hebben grote invloed op hem. Voor de ene steelt hij en voor de andere probeert hij een fatsoenlijk burger te worden.

avatar van BASWAS
Als in de documentaire "Imitation of Life" van Daniel Schmid uit 1983 aan Douglas Sirk gevraagd wordt, wat hij zijn beste film vindt, dan antwoordt Sirk dat "A Scandal in Paris" één van zijn betere films is. Hij zegt vooral tevreden te zijn over de dialoog in deze kleine komedie zonder veel pretentie, waarvan de structuur ontleend is aan de manier van componeren van Mozart.

"A Scandal in Paris" combineert inderdaad op amusante wijze lichtvoetigheid met een raffinement à la Mozart. Prachtig hoe verschillende verhaallijntjes, vol speelse details, uit elkaar gaan om later weer samen te komen. Alleen de dialogen uit 1946 ... Soms zijn ze inderdaad aardig spitsvondig, bijvoorbeeld: "In crime, as in love, there are only those who do, and those who don't dare". In 2010 wordt het echter af en toe wat te veel van het goede al die klaterende aforismen. Deels komt dit doordat de soms kleine Engelse spraakwatervallen op de Duitse dvd niet echt altijd even makkelijk te verstaan zijn. De Duitse ondertitels verhelpen dit euvel gelukkig wel, maar helaas leidt dat weer af van het ongestoord genieten van de film. Wat Sirk's komedie verder nog zeer de moeite waard maakt, is de sterk gespeelde hoofdrol van George Sanders als Vidocq, de geboren schurk/ hoofdcommissaris van politie.