Fontan (1988)

Alternatieve titels: The Fountain | De Fontein | Фонтан

Sovjet-Unie

geregisseerd door Yuri Mamin
met Asankul Kuttubayev, Sergei Dontsov en Shanna Kerimtayeva

De Fontein speelt zich af in en om een grote appartementenflat in Leningrad. De flat verkeert in zo'n slechte staat dat er een groot gevaar bestaat dat hij ineens instort. Desondanks gaan de bewoners gewoon door met hun leventje, totaal onverschillig over de dreigende catastrofe die boven hun hoofd hangt. Ze bekommeren zich voornamelijk met hun eigen privé beslommeringen die variëren van het kweken van tulpen voor de zwarte markt tot van het dak af springen in een poging te vliegen. Peter Lagutin, de onderhoudsmanager, is de enige die zich verantwoordelijk voelt om het gebouw te redden. Hij vecht echter een verloren strijd tegen het scheuren van de muren, het inzakken van het dak etc. Gek genoeg komt geen enkele bestelling met betrekking tot het onderhoud van de flat aan en leidt elke ad hoc reparatie er enkel toe dat de kans op een eventuele crisis alleen maar groter wordt.