Le Mur (1998)

Alternatieve titels: De Muur | The Wall

België / Frankrijk

geregisseerd door Alain Berliner
met Daniel Hanssens, Pascale Bal en Mil Seghers

Surrealistische film over een eigenaar van een patatzaak in Brussel en de taalstrijd in België. In Brussel, maar ook daarbuiten, wordt de scheiding tussen de Vlaams sprekende en de Frans sprekende inwoners steeds extremer. Als de Waalse Albert, de eigenaar van een frietzaak, in de vroege uurtjes thuiskomt van het millenniumfeest, ziet hij dat er een soort Berlijnse muur in het holst van de nacht door de stad is getrokken om de Vlamingen en de Walloniërs van elkaar te scheiden. De muur loopt echter dwars door zijn patatzaak, die nu in tweeën is gedeeld. Helaas bevindt hij zich aan de verkeerde (Vlaamse) zijde van de muur, daar de voorzijde van de zaak zich aan de andere kant bevindt.

avatar van narva77
Grappige film over de taalstrijd in België.

Frans Sarneel
Toch weer een beetje actueel, deze film... Ik vond hem in elk geval erg vermakelijk. Typisch Belgische humor die de communautaire problemen in het belachelijke trekt.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Erg goed idee, maar helaas nogal teleurstellend uitgewerkt wat mij betreft. Probleem is dat de hoofdpersoon en het plot me nauwelijks wisten te boeien en het in plaats van het surrealistische tintje had ik graag meer absurde humor gehad. Nu was het maar zelden echt leuk.

avatar van Verhoeven
Helaas is de tweede film van Alain Berliner stukken minder waarbij het bij mij overkwam als drammerige Cinema. Het is het natuurlijk een zeer interessant idee om een soort van Berlijnse muur in het holst van de nacht tijdens het millennium neer te zetten om de Vlamingen en de Walloniërs van elkaar te scheiden. Het is zelfs vandaag de dag nog steeds zeer actueel in België maar de uitwerking was zowaar slecht. Het surrealistische tintje werkte op zich wel maar de humor sprak me geen moment aan. Daarbij vond ik de boodschap van Berliner te geforceerd overkomen en lag het er te dik op dat België zeer zeker bestaat met hun cultuur. Berliner geeft vervolgens niet concrete antwoorden of oplossingen maar meer een situatieschets als het zo ver zou komen.

MovieEter
Deze staat ook op m'n schijfje van 'Ma Vie en Rose' en vond het best een verassende en grappige film. Inderdaad nog steeds of alweer erg actueel. Het laatste kwartier vond ik minder, maar toch nog 7/10.

MM: 3.5/10

Horrorizer
Deze staat ook bij mij op 'Ma Vie en Rose'. Was wel een interresante film met wat humor en surrealisme erin alleen het einde vond ik wat zwak. 3*

avatar van Jessen0wnt
Al met al een leuk filmpje dat zich als een bijna-nachtmerrie voordoet. Hou altijd wel van surrealistische dingen alleen was dit weinig, en pakt de film in zijn geheel niet echt uit. Wat ik vervelend vond als Nederlander dat de ondertiteling ook telkens alleen bij het Frans-talige aanwezig was en bij de Belgische/Vlaamse ontbrak. Nu was het niet zó onduidelijk, maar toch had ik het er liever wel bijgehad, waardoor ik zeker dik het eerste kwartier moest wennen, en dat tikt aan bij een korte film zoals deze. Cast is ook niet heel erg bijzonder en het hele verhaal is af en toe wel erg boodschap-overbrengen-achtig en voorspelbaar zodat het niet altijd even interessant blijft. Maar al met al wel leuk. 2,5 ster in totaal maar niet het ontlopen-waard. 2,5 ster