Jan Rap en Z'n Maat (1989)

Nederland

geregisseerd door Ine Schenkkan
met Paul de Leeuw, Jasperina de Jong en John Leddy

Verfilming van de bestseller en toneelstuk van Yvonne Keuls. Jan Rap en z'n maat volgt de dagelijkse beslommeringen van een aantal kansarme dakloze jongeren in een opvangtehuis. De spanningen lopen steeds hoger op wanneer het tehuis dreigt te worden gesloten.

Kon ik niet afkijken, zonder over mijn nek te gaan.

avatar van narva77
Zo slecht is ie toch niet?

kappeuter (moderator)
Dacht ik ook niet nee.

FisherKing
Nee hij is niet slecht: er is volgens mij een groep actief die Nederlandse films ( gezien of ongezien (ik denk soms het laatste )) zeer ongebruikelijk waardeert ( geldt trouwens ook voor meesterwerken !)

Oh ik vind dit wel een leuke film!
boek is supermoooi.
ja en de film is wel grappig, par jaar geleden vond ik hem helemaal geweldig.

Ik vind 'm gewoon gaaf!!!
Maar waar kan ik deze video kopen?
Ik zoek al zooooo lang maar ik vind 'm niet.
Weten hier misschien iemand hoe ik eraan kan komen????

ik heb hem als afdanker bij de videotheek weg!
maar je kunt hem volgens mij op internet of bij free record shop ook wel vinden.heb um welles gezien in elk geval.
suc6

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Erg lang geleden, maar dit is wat ik nog weet:
Oprecht, maar een zootje. En dat lied in het midden..... dat had niet gehoeven.

avatar van narva77
Uit mijn hoofd: "Ik maak ZO'N klein patatje van je!"

Die bril van Jack Spijkerman...:D !!! Ik vond het leuk om te zien hoe de verschillende typetjes daklozen met elkaar omgingen en samenwerkten. De jonge Paul de Leeuw speelt zijn rol leuk.

meen je dat nou? Vond er maar slecht geacteerd worden in deze film.

Ik zeg toch ook niet dat er geod geacteerd werd!? Maar wat leuk is om te zien zijn gewoon de verschillende karakters die naar mijn mening leuk zijn neergezet.

avatar van Edie
Zojuist gezien, mwoah... Wel leuk, maar beeld was wel enorm slecht vond ik, acteren ook ja... 2,5 * toch nog.

Ik heb deze film nog in de bioscoop gezien , daarna heb ik hem nog een aantal keer gezien.
Wat een geweldige film, jonge acteurs die je later toch af en toe terugziet op tv. Zo losjes word er tegenwoordig niet meer geacteerd in nederlandse films. Het liedje is ook heel leuk, vooral omdat er niet geprobeerd word om goed te zingen.

avatar van Purmerend
TutututTurbotrut, life is life en Jack Spijkerman die iedereen aanzet om met alles te gaan gooien. 2* voor een redelijke Nederlandse film.

avatar van 93.9
Laten we eerlijk zijn dat dit niet een film is waar we in het buitenland trots op moeten zijn, maar toch heeft (bijna) iedere Nederlandse film iets charmants, iets aandoenlijks.
Het is waarschijnlijk die knulligheid (vooral in de 70-ties).
Ondanks dit een echt slechte film is (alleen maar een stel karikaturen die met een zwaar Amsterdams accent wat lopen te schreeuwen) vind ik dat Nederlanders veels te minderwaardig doen over films van eigen makelij.

avatar van Drs. DAJA
Ik vind dit een hele slechte verfilming van een geweldig boek. Dit is wat fout is gegaan:

1. Slecht acteerwerk, waardoor veel scene's onduidelijk zijn.

2. Een film is te kort om zo'n gigantisch aantal gebeurtenissen mooi over te brengen. Ze hadden er een serie van moeten maken, zodat veel scene's en bepaalde personages duidelijker overkomen omdat er meer tijd is.

3. Als er meer tijd aan zou zijn besteed zou het minder rommelig over komen en zouden ze een duidelijker sfeer kunnen aangeven. Het liedje zorgt er ook niet voor dat hij serieus word genomen. dat liedje verpest gigantisch veel.

avatar van Asmahan
Afgrijselijk. Kon me in geen van de personages verplaatsen en het lied was een regelrechte aanfluiting.

Ondanks een sterke en bekende ( vooral het laatste) nederlandse cast komt de film niet proffessioneel en
volwassen over.
Een luchtbel.
Had meer uit te halen kunnen worden..

krappe 3*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik ving laatst ergens iets op over een remake.

goeie cast, slecht liedje van peter koelewijn, erg geitenwollesokkepolitiek en verder... een krappe 2,5

robertus65
Aardige maar ietwat oubollig thema met allemaal idealistische types tussen die probleemjongeren. Enigzins rommelig, want het gaat van de ene ellende na de andere. Met als hoogtepunt Jan Portier.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Onevenwichtige film die laat zien dat de Nederlandse cinema ook nog in 1989 in de kinderschoenen stond (evenals tegenwoordig, uitzonderingen uiteraard daargelaten). Met name de rommeligheid en de soms tenekrommende acteerprestaties trekken de film omlaag, de sterrencast ten spijt. Matig.

hallo allemaal,

ik heb deze film jaren geleden gezien toen ik nog in nederland woonde.

ik ben op zoek naar een dvd of computerfile zodat ik het weerkan bekijken.

heeft iemand een idee waar ik dat kan vinden??

Koennie!!!:)

avatar van hendriks
vond het juist voor nderlandse begrippen een alleraardigste film het maakt het echt vooral in die tijd wil hem nog op dvd hebben

Dra. Pouke
Waardeloze verfilming van een geweldig boek!