Een Zwoele Zomeravond (1982)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Frans Weisz en Shireen Strooker
met Marja Kok, Helmert Woudenberg en Gerard Thoolen

Film over een derderangs voor-elk-wat-wils- amusementsprogramma in een grote circustent waarbij de voorstelling, door echtelijke problemen achter de schermen, nogal uit de hand loopt. Met Thoolen als de gemoedelijke Surinaamse mevrouw Emanuels.

avatar van jackie
Al een keer of 10 gezien, en de film blijft leuk.

Net als Camping bevat ook deze Werkteaterfilm een aantal onoverzichtelijke en saaie scenes. Gelukkig zijn er deze keer wel genoeg leuke momenten met als hoogtepunt de rol van Gerard Thoolen als de Surinaamse vrouw Emanuels.

De hoofdrollen worden gespeeld door Marja Kok en Helmert Woudenberg, die een echtpaar (Nel en Koos) spelen met problemen wanneer Koos heeft opbiecht een ander te hebben.
Tijd om erover te praten hebben ze niet, aangezien er een show gepresenteerd moet worden ter gelegenheid van het 500 jarig bestaan van de stad.

Parallel aan dit alles loopt de situatie van wethouder Wiegman en zijn vrouw. Wanneer zij verschijnt blijkt ook dat hun huwelijk niet al te best is. Mevrouw Wiegman is dronken en verstoort de voorstelling. Meneer Wiegman wil liever niet met haar gezien worden. Mevrouw Wiegman wordt gespeeld door Olga Zuiderhoek, die een aantal keren grappig uit de hoek komt.

Verder zijn er ook nog de kinderen van de twee echtparen die voor heel wat ophef zorgen. De baby van Nel en Koos (gespeeld door Joop Admiraal!) ontsnapt uit de bus en komt opeens de circustent inkruipen. Het andere kind, Edwin, komt op een gegeven moment een paar rocknummers ten gehore brengen en verstoort de hele boel buiten het circus. Hij zorgt er ook voor dat het leukste personage van de film verschijnt: Mevrouw Emanuels.

Toeval of niet, maar na de komst van Gerard Thoolen werd het veel leuker om naar te kijken. Met als hoogtepunt het liedje 'Oh bring me back home'. Prachtige rol van Thoolen.

Alle scenes zijn binnen in de studio opgenomen, ook de 'buitenscenes'. Dit zorgt voor een leuk ogend geheel. Past ook goed in de sfeer van de film.

Al met al leuker dan Camping, maar op sommige momenten nog te saai en onoverzichtelijk.

Leuke film.
We gaan deze film naspelen in het theater.
dit is in april mei van 2006
dus mocht je interesse hebben om te komen kijken...

Tijd geleden gezien en kan mij een sterke rol van good old Gerard Thoolen herrineren.
Leuke film

robertus65
Heerlijke chaotische toestanden in een soort circustheater, waar iedereen te pas en te onpas naar binnen loopt en de frustraties steeds groter worden. Het eerste gedeelte van de film vond ik niet zo geslaagd, maar gelukkig wordt het beter. Leuke rollen van Woudenberg, Kok, in 't Veld en Vinck, die een gefrustreerde Belg speelt die helemaal doordraait om al die Belgen moppen, vond ik zelf het leukste gedeelte.

avatar van Brix
Een van de leukste(in de zin van grappig) Nederlandse films die ik gezien heb.
Het 'Gert & Hermien'- achtige duo Nel en Koos vind ik 'levensecht' neergezet.
Vaker gezien en nog steeds leuk.
Ook sfeervol in beeld gebracht.

Voor wie het interesseert:
De juiste benaming van het bouwsel waarin het verhaal zich afspeelt is overigens niet 'circustent', maar 'kiosk'.
Het is een constructie van aluminium, hout en zeildoek.
Deze kiosk werd voor het Werktheater exact nagebouwd van de oorspronkelijke kiosk die in de jaren veertig vervaardigd werd voor het Nederlandse circus Frans Mikkenie.
Alleen werd de schaal met 50 procent verkleind.
Maar desondanks een fraai geheel. Ik heb zowel het oorspronkelijke model alsook de kopie enige malen van dichtbij gezien.

avatar van gert_r
Een zwoele zomeravond is een film uit de hoek van het Werkteater, en dat betekent dat je kunt genieten van meer dan tien fantastische acteurs en actrices.
Eén van de kenmerken van het Werkteater is dat ze altijd hun eigen materiaal schreven; het verhaal van deze film is geschreven door Marja Kok.
De verhaallijn over het vreemdgaan van haar filmechtgenoot Koos was gebaseerd op het handelen van haar toenmalige levenspartner Helmert Woudenberg, die Koos speelt.
Saillant detail is, dat op het moment dat de film werd opgenomen, de rollen op het gebied van vreemdgaan tussen die twee waren omgedraaid.
Het doet allemaal een beetje denken aan het reilen en zeilen van Fleetwood Mac, waar relatieperikelen ook creatief werden gebruikt, waarbij de aanstichter (m/v) 2 meter verderop de achtergrondzang verzorgde….
Het camerawerk is van Robbie Müller, die ook toen al internationaal bekend was.
Kwaliteit genoeg dus, en we zien dan ook een onderhoudende film, met als hoogtepunt, het is al eerder genoemd, het optreden van Gerard Thoolen.

avatar van Earth
Leuke onderhoudende film. Erg goed acteerwerk. Beetje gedateerd, maar ik hou er wel van.