De Fûke (2000)

Alternatieve titel: De Fuik

Nederland

geregisseerd door Steven de Jong
met Rense Westra, Steven de Jong en Peter Tuinman

Het is 1943. Jelle, een eenvoudige visser, wordt opgepakt door de Duitsers. Zijn zoon Germ, die in het verzet zit, is betrapt bij een wapendropping en Jelle wordt hierover verhoord. Gaandeweg ontdekt hij wat er met zijn zoon is gebeurd. Jelle overdenkt zijn leven en neemt een drastisch besluit.

HarmJanStegenga schreef:

Ik ben zelf Fries, en daarom ook nog redelijk mild. Volgens mij onderbouw ik alles meer dan voldoende en ben ik erg duidelijk. Zie hier genoeg reacties die veel kortzichtiger zijn en al helemaal niks onderbouwen. Njah, vooral het acteren is lachwekkend slecht, en de ene persoon die het beste presteert op dat gebied is vreselijk irritant.

Nou in ieder geval leuk om te zien dat je fries bent!

Dat vond ik dus juist een voordeel van de film. Het spreken van fries. Hoe bepaalde woorden werden uitgesproken, dingen die ik vroeger hoorde van anderen. Het zorgde er voor mij voor dat ik in no time helemaal in deze film zat.

Ik vond Westra juist een mega rol neerzetten, hij heeft zelfs nog een nominatie voor een gouden kalf als beste acteur op zijn naam staan dankzij deze film. Dat kan toch niet uit de lucht komen vallen?
wat was er dan zo irritant aan zijn rol of doen en laten? Ik moet het echt helemaal gemist hebben.

You gotta be kiddin'

avatar van hkoster
wat een geleuter over dialogen. wel een de film "the offence" met sean connery gezien. hangt van dialogen aan elkaar.
het valt me op dat de meeste stemmers en mensen die een bericht zetten niet de oudsten zijn en dat ze alleen de allerlaatste films bekijken.
wie zijn jullie dat je een film kan afkraken. stem gewoon en houd op met al dat geleuter.

neo (crew)
Het is hier een discussie site, dus dat 'geleuter' is gewoon toegestaan.
Ik vond de dialogen wel aardig, maar kan best begrijpen dat niet iedereen die mening deelt.

avatar van Toontje35
Bij elkaar toch wel een matige film. Een echt slot ontbrak. En daar zat ik toch wel de hele tijd op te wachten.
Matig geproduceerd ook. Soms had je het idee dat het 10 jaar geleden zich afspeelde ipv in de 2e Wereldoorlog.

avatar van mayhemblik
Zeer overtuigend gespeeld door Rense Westra, en ik ben nu éénmaal gek op films die zich (bijna) in één ruimte afspelen en die mij toch van het begin tot het einde boeien, ik vind dat erg knap.
Jammer genoeg had deze film ook een paar flinke minpunten, bv het grappig bedoelde hondje, de ''bananen'' flashbacks, het over acteren van Peter Tuinman en het absolute dieptepunt was natuurlijk Sieb van der Ploeg, wat deed die in godsnaam in deze film.
Verder had het van mij allemaal nog wel wat grimmiger gemogen.
De drie sterren komen wat mij betreft helemaal op naam van Rense Westra, ik heb erg zitten genieten van de (herkenbare) stugge (vis) boer.

avatar van 606
Erg sterk geacteerd door Rense Westra, genietbaar om te zien.
En wat heeft die man zich sterk gehouden.
Verders niet bijzonder maar verhaal was mooi.
Alleen dat Friese accent is niet mijn ding.

3 sterren

Gouden kalf voor Westra-TOP!

Vanmiddag zitten kijken op DVD. Gelukkig met Nederlanders ondertitels, want hoewel ik best een beetje Fries versta, ging het me hier en daar wat te snel of te binnensmonds.

Een simpel verteld verhaal waarbij sommige karakters wel heel erg fragmentarisch worden belicht. Maar Rense Westra maakt dat meer dan goed, wat een karakterspeler. Net als Peter Tuiman trouwens, die precies de trekjes in zijn gezichtsuitdrukking weet te leggen dat je haast bang van hem wordt. De dreiging is er steeds, je merkt de geestelijke stadia die de hoofdpersoon doormaakt. Echt mooi.

Op een paar slechte bijrollen na (Syb van der Ploeg als Nederlandse SS-er had voor mij niet gehoeven bijvoorbeeld) goed gespeeld, met natuurlijk weer een enge rol voor Hidde Maas. Van mij dus een welverdiende vier sterren.