De Fûke (2000)

Alternatieve titel: De Fuik

Nederland

geregisseerd door Steven de Jong
met Rense Westra, Steven de Jong en Peter Tuinman

Het is 1943. Jelle, een eenvoudige visser, wordt opgepakt door de Duitsers. Zijn zoon Germ, die in het verzet zit, is betrapt bij een wapendropping en Jelle wordt hierover verhoord. Gaandeweg ontdekt hij wat er met zijn zoon is gebeurd. Jelle overdenkt zijn leven en neemt een drastisch besluit.

HarmJanStegenga schreef:

Ik ben zelf Fries, en daarom ook nog redelijk mild. Volgens mij onderbouw ik alles meer dan voldoende en ben ik erg duidelijk. Zie hier genoeg reacties die veel kortzichtiger zijn en al helemaal niks onderbouwen. Njah, vooral het acteren is lachwekkend slecht, en de ene persoon die het beste presteert op dat gebied is vreselijk irritant.

Nou in ieder geval leuk om te zien dat je fries bent!

Dat vond ik dus juist een voordeel van de film. Het spreken van fries. Hoe bepaalde woorden werden uitgesproken, dingen die ik vroeger hoorde van anderen. Het zorgde er voor mij voor dat ik in no time helemaal in deze film zat.

Ik vond Westra juist een mega rol neerzetten, hij heeft zelfs nog een nominatie voor een gouden kalf als beste acteur op zijn naam staan dankzij deze film. Dat kan toch niet uit de lucht komen vallen?
wat was er dan zo irritant aan zijn rol of doen en laten? Ik moet het echt helemaal gemist hebben.

You gotta be kiddin'

avatar van hkoster
wat een geleuter over dialogen. wel een de film "the offence" met sean connery gezien. hangt van dialogen aan elkaar.
het valt me op dat de meeste stemmers en mensen die een bericht zetten niet de oudsten zijn en dat ze alleen de allerlaatste films bekijken.
wie zijn jullie dat je een film kan afkraken. stem gewoon en houd op met al dat geleuter.

neo (crew)
Het is hier een discussie site, dus dat 'geleuter' is gewoon toegestaan.
Ik vond de dialogen wel aardig, maar kan best begrijpen dat niet iedereen die mening deelt.

avatar van Toontje35
Bij elkaar toch wel een matige film. Een echt slot ontbrak. En daar zat ik toch wel de hele tijd op te wachten.
Matig geproduceerd ook. Soms had je het idee dat het 10 jaar geleden zich afspeelde ipv in de 2e Wereldoorlog.

avatar van mayhemblik
Zeer overtuigend gespeeld door Rense Westra, en ik ben nu éénmaal gek op films die zich (bijna) in één ruimte afspelen en die mij toch van het begin tot het einde boeien, ik vind dat erg knap.
Jammer genoeg had deze film ook een paar flinke minpunten, bv het grappig bedoelde hondje, de ''bananen'' flashbacks, het over acteren van Peter Tuinman en het absolute dieptepunt was natuurlijk Sieb van der Ploeg, wat deed die in godsnaam in deze film.
Verder had het van mij allemaal nog wel wat grimmiger gemogen.
De drie sterren komen wat mij betreft helemaal op naam van Rense Westra, ik heb erg zitten genieten van de (herkenbare) stugge (vis) boer.

avatar van 606
Erg sterk geacteerd door Rense Westra, genietbaar om te zien.
En wat heeft die man zich sterk gehouden.
Verders niet bijzonder maar verhaal was mooi.
Alleen dat Friese accent is niet mijn ding.

3 sterren

Gouden kalf voor Westra-TOP!

Vanmiddag zitten kijken op DVD. Gelukkig met Nederlanders ondertitels, want hoewel ik best een beetje Fries versta, ging het me hier en daar wat te snel of te binnensmonds.

Een simpel verteld verhaal waarbij sommige karakters wel heel erg fragmentarisch worden belicht. Maar Rense Westra maakt dat meer dan goed, wat een karakterspeler. Net als Peter Tuiman trouwens, die precies de trekjes in zijn gezichtsuitdrukking weet te leggen dat je haast bang van hem wordt. De dreiging is er steeds, je merkt de geestelijke stadia die de hoofdpersoon doormaakt. Echt mooi.

Op een paar slechte bijrollen na (Syb van der Ploeg als Nederlandse SS-er had voor mij niet gehoeven bijvoorbeeld) goed gespeeld, met natuurlijk weer een enge rol voor Hidde Maas. Van mij dus een welverdiende vier sterren.

avatar van AnyaH
Jaren terug gezien, nu in de herhaling..... Jaaa! Deze film is echt een thuiswedstrijd, want hij speelt bijna in mijn beppe's achtertún. Bijzonder omdat familie en kennissen hebben meegewerkt aan deze film! Wat heb ik genoten van de taal, de muziek (De Kast!), het plot, de cinematografie! Fryske taal zo hier en daar niet 100% correct, maar dat doet niet af aan de krachtige boodschap van de film. De acteurs spelen realistisch. Westra speelt de rol van stugge nuchtere Fries met onwijs veel karakter en ruggengraat! Prachtige sterke uitspraken: ik ha mei jimme ôfdien, sy sil der wol mei rêde, lit it mar sa, hy is ommers dea, jo komme allinnich op de wrâld en geane der allinnich wer ôf, ik wie frei man, ik bin frei..... En vader tegen zoon: sy wolle allegear de baas oer ús spylje, wy litte ús nea lyts man meitjse, omdat wy frei binne........ Vrij vertaald: wij buigen niet omdat we (geestelijk) vrij zijn...... De film eindigt met grootse waardigheid! Leaver dea as slaef!!!

avatar van Walter S.
kappeuter schreef:
Jawel. Als ik het zo hoor, dan zou de film heel geschikt zijn om als toneelstuk op te voeren. Daar gaat het toch meer om dialoog.

Het was oorspronkelijk ook een toneelstuk. Ik weet nog wel dat mijn moeder er eind jaren 70 heen was geweest en vol lof was.

De meest indrukwekkende voorstelling in de periode-Van der Zee was de opvoering in 1977 van Rink van der Veldes toneelbewerking van zijn korte roman De fûke waarin een eenvoudige visserman het slachtoffer van de naziterreur wordt. .

Teake Oppewal, Babs Gezelle Meerburg, Jelle Krol, Tineke J. Steenmeijer-Wielenga, Oebele Vries, Ph.H. Breuker, Harmen Wind, Jabik Veenbaas, Bouke Oldenhof en Jant van der Weg-Laverman, Zolang de wind van de wolken waait. Geschiedenis van de Friese literatuur · dbnl

avatar van Graaf Machine
Walter S. schreef:

Is het oorspronkelijk niet een novelle van Rink van der Velde? Ik heb het in elk geval hier in de boekenkast staan, klein boekje (ongeveer 10 bij 18 cm, 105 pagina's).

Het was net na twaalven de afgelopen nacht, en Ik was van plan even een stukje van deze film te bekijken. Om te zien of het de moeite waard zou zijn. Mijn verwachtingen lagen niet heel hoog.
Maar ik heb 'm in één keer uitgekeken. De nachtrust moest even wijken.

Nu kende ik Rense Westra al van zijn rol als Beant Baas in Baas Boppe Baas. Geweldige serie. Rense is - was moet ik eigenlijk zeggen, hij is in 2015 overleden - dan ook een instituut hier in Friesland.
En Steven de Jong kende ik nog van zijn cd zaak in Heerenveen, zo'n 35 jaar geleden. Dan komt zo'n serie en dus ook deze film dichtbij, zeg maar.

Ik heb dan ook zonder meer van deze film genoten. Op IMDb heb ik 'm een 8 gegeven.